Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Ann | 'Samen lachen, ontroerd of bang zijn is het mooiste aan voorlezen'

Boekenjuf Ann | 'Samen lachen, ontroerd of bang zijn is het mooiste aan voorlezen'

Een lezer pur sang? Nee, dat is ze niet. Wel een voorlezer. In hart en nieren. Daarom herkent juf Ann zich ook in Haas uit de boeken van Vos en Haas. ‘Die houdt ook veel van boeken en is soms een beetje een wijsneus die aan de anderen vertelt wat er moet gebeuren.’

Boekenjuf Ann leest voor
Leerlingen lezen onder tafel
Leerlingen lezen in leeshoek
Leeshoek Juf Ann

‘Extrinsieke motivatie zet ik in om leerlingen te leren dat een boek lezen soms doorbijten is.’

'Een leerling uit mijn tweede leerjaar zei eens: "Ik hoop dat je niet snel doodgaat, juf, maar als het gebeurt, zorg ik ervoor dat er heel veel boeken op je graf liggen." Het toont hoe boeken altijd mijn dada zijn geweest. Ze hebben een centrale plek in mijn opdracht en klas. Ik ben heel kieskeurig op de boeken die in de leeshoek staan. Ze moeten de fantasie prikkelen met een aantrekkelijke vormgeving, mooie illustraties en een uitdagende woordenschat.'

 

Wie is Ann Wicke?

School:
Juf in het tweede leerjaar in Vrije Basisschool ‘t Hinkelpad in Petegem-aan-de-Schelde

Favoriete kinderboek:
'Minoes', Annie M.G. Schmidt

 

'Ik zorg voor variatie en laat alle teksttypes aan bod komen. Meestal zet ik rond het taalthema boeken in de kijker. Het aanbod in onze leeshoek bestaat uit een combinatie van boeken van de school, van mezelf en van de bib. Dat loopt allemaal in elkaar over. Ik koop veel zelf. Mijn kinderen zijn 4, 8 en 11. De beste manier om te weten of een verhaal gaat werken, is het bij hen uittesten. En we hebben het geluk dat de plaatselijke bib op wandelafstand ligt. Met de klas of de graad gaan we er minstens een keer per maand naartoe. Dit weekend zullen ze ook allemaal met hun mama of papa een bezoek brengen. Het is immers het huiswerk. We testen deze maand ook het idee van bakken vol bibboeken op de speelplaats uit. Tijdens regenvrije pauzes zitten er nu altijd wel enkele leerlingen te lezen.'

Lestips van juf Ann

  • Daag je collega’s uit 

We hebben de collega’s deze vijf uitdagingen voorgeschoteld tijdens de Jeugdboekenmaand: maak een leeshoek in je klas. Als je al eentje hebt, maak de hoek dan extra feestelijk.  
 

  • Label je boeken volgens genre.  

In welk thema heb je nog geen boek in de klasbibliotheek? Zoek samen met je leerlingen op Boekenzoeker een geschikt boek. Als ze voor de 5 uitdagingen slagen, krijgen ze het cadeau. 
Maak een creatieve opdracht bij een boek dat je leerlingen (her)ontdekken in de boekenhoek. 
Plaats foto’s van wat je in de klas doet op Padlet, zodat ook de ouders het kunnen zien.
 

  • Een dynamoPROJECT 

We hebben plannen met de mezzanine in de eetzaal. Die komt uit een wijkafdeling die de deuren moest sluiten. Het wordt onze schoolleeshoek. We zullen er tijdens de vrije momenten gaan lezen en tijdens de pauze. Ik zal een dossier voor een dynamoPROJECT bij Cultuurkuur indienen om samen met een illustrator en een klas die mezzanine te bekleden en te beschilderen.
 

  • Leesbingo als kerstkaart 

Voor de kerstvakantie had ik in Canva een leesbingo gemaakt, die nadien als kerstkaart aan alle leerlingen werd uitgedeeld. Ik ontdekte toen een leuke website met alleen maar illustraties van kinderen of volwassenen die tussen de boeken zitten: https://bibliolectors.tumblr.com.
 

  • Een groeiboek 

Elke leerling  hier op school heeft een groeiboek. Daarin schrijven we elk jaar hoe groot de leerlingen zijn, hoe ver ze springen,… Nu willen we daar ook een luik lezen aan toevoegen zoals: 'Wat is het leukste verhaal dat je dit jaar hebt ontdekt?'

Voorleesmoment als beloning

'In het begin van het tweede leerjaar wil ik de leerlingen echt motiveren om boeken te lezen. Dat doe ik met een Boeken-kaart. De leerlingen kiezen daarvoor een boek uit dat past bij hun niveau of interesse. Ik zal van een gekozen boek nooit zeggen: "Dat mag niet." Ze nemen het mee naar huis, lezen het, en papa of mama zet dan een handtekening op de kaart als het uit is. Hebben ze er tien gelezen, dan krijgen ze een beloning zoals een voorleesmoment, even buiten spelen of een filmpje van Vos en Haas kijken. Ik vraag dan ook naar hun favoriet, laat hen erover vertellen en maak een portretfoto van hen met dat boek. Die hang ik in de gang. Die extrinsieke motivatie zet ik in om hun te leren dat een boek lezen soms doorbijten is. Je moet soms over een moeilijk punt om nadien voldoening te voelen.'

'De Boekenkaart motiveert veel leerlingen, ook de moeizamere lezers. Een beloning verdienen kan ook als je een dun boek uitlas. Vanaf de krokusvakantie bouw ik het af. Het lezen zelf moet de beloning worden. Het leukste om te zien daarbij zijn die keuzemomentjes ’s morgens. Als ze die boekjes terugleggen en een nieuw kiezen, dan praten ze met elkaar. Vond hun vriend(in) iets leuk? Dan lezen zij het ook. Het is  - naast voorlezen en stoppen wanneer het leuk wordt - de beste boekpromotie die je kan hebben. Ik probeer ook zo vaak mogelijk de link met de illustrator en de auteur te leggen. Al die mensen hebben het grote werk al voor mij gedaan. Ik ben dankbaar dat ik alleen nog maar hoef voor te lezen.'

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/meester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

Beste Boekenjuf/meester is een initiatief van CANON Cultuurcel in samenwerking met Iedereen Leest en Vlaamse kinder- en jeugdboekenuitgevers.

 

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via dit formulier.

‘Al die auteurs en illustratoren hebben het grote werk al gedaan. Ik ben dankbaar dat ik alleen nog maar hoef voor te lezen.’

'Wat ik nog doe om boeken te promoten? Tijdens carnaval verkleed ik me als een boekpersonage. Ik ga aan de slag met de kamishibai, met een boekendans, auteurslezingen, theaterlezen, samenlezen, tutorlezen,... Wat ook werkt, is de link met televisieprogramma’s leggen. 'De regels van Floor' is bijvoorbeeld een grappige Ketnet-serie, die gebaseerd is op de gelijknamige boeken van Marjon Hoffman. Vos en Haas hebben ook leuke animatiefilmpjes, die zopas een Ensor wonnen. Weer een reden om feest te vieren in de klas!'

Leerlingen lezen in leeshoek

Deurtjes openblazen

'Ik heb net de opleiding tot leescoach afgerond en sinds dit jaar hebben we een werkgroep lezen. Daar zit ik in, samen met de juf van het eerste. Ik ben dus een beetje een aanstoker, ja, maar niet bewust. De opleiding tot leescoach maakte me zo enthousiast dat ik er niet over kon zwijgen.'

'Onze schoolvisie staat nog in de kinderschoenen. Dit schooljaar focussen we op leesplezier en zijn we vanuit de verkenning van de nieuwe taalhandleiding vertrokken: in welke lessen komt leesplezier of leespromotie aan bod? Vanuit de leescoach-opleiding heb ik dat ook voor de andere handleidingen onderzocht. 'Heb je die les gedaan?', vraag ik dan aan collega’s om hen subtiel aan te sporen. Maar ik zag ook een stapel zelfgemaakte leeskoesterboekjes aan de kopieermachine liggen. Prachtige bundels waarin een juf de leerlingen een blaadje laat invullen bij elk uitgelezen boek. Je merkt dus dat iedereen wel zijn best doet.'

'We maakten ook een lijst met mogelijke boekpromotie-activiteiten. Tijdens de personeelsvergadering lichten we er altijd enkele uit. Zo waren we eens gestart met 'De jongen, de mol, de vos en het paard'. De directie heeft het voor iedereen aangekocht als cadeautje in plaats van de nieuwjaarsreceptie die niet kon plaatsvinden. En met de Poëzieweek kregen we de opdracht om een versje te schrijven voor een collega zonder dat die wist van wie het kwam. De nieuwe wind begint dus stilaan deurtjes open te blazen.'

In de boekenkast van juf Ann

  • 'Vos en Haas' - Sylvia Vanden Heede
  • 'Lafcadio, de leeuw die terugschoot' - Shel Silverstein  
  • Tijgerlezen - Uitgeverij Querido 
  • 'Alles wat cool is aan dino’s en andere prehistorische dieren' - Mike Lowery
  • 'De olifant' - Jenni Desmond 
  • 'De reeks 'Stinkhond' - Colas Gutman
  • 'Minoes' - Annie M.G. Schmidt
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
Label
  • literatuur en leesmotivatie
School VBS 't Hinkelpad
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs