Boekenjuf An | Rond de Vertelboom luisteren 10 leerlingen naar een verhaal

Als kind las ze niet graag. Tot haar juf van het derde leerjaar haar Jip en Janneke in de handen stopte. ‘Sindsdien besef ik hoe belangrijk de rol van de leraar kan zijn’, zegt An Mouton.

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""

Ik zie heel duidelijk de kracht van lezen. Het brengt je in een andere wereld, ontspant je. Als kinderen regelmatig met boeken in contact komen, verruimt dat ook hun woordenschat en kennis van de wereld. Daarom doen we hier op school sinds twee schooljaren heel veel aan leesbevordering en leesplezier.

‘Soms organiseren we een personeelsvergadering in de bib. Dat inspireert meteen.’

We leeskwartieren met het hele team en werken goed samen met de grote bibliotheek van Brugge, de Biekorf. Daar gaat elke klas maandelijks naartoe en we maken graag gebruik van hun fijne boekenworkshops. We houden auteurslezingen en er is de boekenpromotie door de kinderen. We werken met tutorlezen, geven verteltassen met de kleuters mee naar huis, organiseren activiteiten rond de Jeugdboekenmaand

Terwijl boeken vroeger alleen tijdens de Jeugdboekenmaand boven kwamen, is dat nu elke dag. Soms organiseren we onze personeelsvergadering in de stadsbibliotheek. Die andere setting inspireert meteen. Elke personeelsvergadering starten we trouwens met het voorstellen van een boek.

 

Wie is An Mouton?

School:

Zorgcoördinator op Vrije Basisschool Het Palet in Brugge.

Favoriete kinderboek:

Kruistocht in Spijkerbroek, Thea Beckman.

Leerlingen als bibliothecaris

We zijn dit jaar ook gestart met een eigen schoolbibliotheek. Onder de middagpauze is die open zodat kinderen die aan de drukke speelplaats willen ontsnappen, een fijne plek hebben. 6 leerlingen uit het vijfde hebben zich opgeworpen als bibliothecaris. Ze zetten boeken in de kijker, zorgen dat het netjes blijft … Zij nemen die taak heel serieus.

De blikvanger in onze schoolbib is de Vertelboom. Daar kunnen tien kinderen rond zitten en naar twee verschillende verhalen luisteren. Vooral voor zwakkere lezers is het een grote hulp. Maar ook leerlingen die goed lezen, luisteren graag.

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Moeilijke lezers

Ik voel me wel betrokken bij die zwakke of moeilijke lezertjes hier op school. Het is een uitdaging om net ook die kinderen aan het lezen krijgen. De Luisterpuntbibliotheek helpt. Hun motivatie verhoogt omdat ze met die ondersteuning toch boeken voor hun leeftijd aankunnen.

Soms moet het kiezen van een boek ook heel gejaagd gebeuren. Een boek dat echt bij het kind past, is bijna magisch. Dat krijgt zelfs die moeilijke lezers een uur of anderhalf uur aan bed en boek gekluisterd. Geweldig om te zien. Daarom wil ik meer tijd maken om net hen te begeleiden bij hun keuze.

‘Een boek dat echt bij een kind past is bijna magisch’

Ook probeer ik moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken via een boek. Boeken beschrijven problemen immers vaak op een positieve manier. Neem nu Henk en de dansende letters van Henk Linskens over dyslexie. De auteur beschrijft zijn eigen worstelingen in het verhaal. Kinderen herkennen zichzelf erin. Voor een kind dat lijdt onder een echtscheiding, kan een boek ook steun bieden.

Een van mijn dromen is de brug slaan naar het middelbaar. Het zou fijn zijn als ook daar de leesmotivatie aangewakkerd wordt en de oude boeken die nergens meer te vinden zijn van de leeslijsten verdwijnen.

In de boekenkast van juf An

  • Iedereen Talent, Luk Dewulf en Brunhilde Borms. Daar staat heel knap in wat een talent is. Niet ‘waar ben ik ongelooflijk goed in’, maar wel, ‘waar word ik blij van, wat doe ik graag, als ik daar mee bezig ben vergeet ik de tijd’. Een eyeopener!
  • De Wilde Zwanen, Het Geluidshuis
  • Ik vlieg 1 en 2, Paul Jennings en Andrew Weldon, Lannoo