Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Campo Santo Nocturne

Campo Santo Nocturne

Het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg ligt tegenover het oude kerkhof Campo Santo, een plek waar heel wat geschiedenis, erfgoed en cultuur samenkomen. Leerkracht godsdienst Peter Parmentier en zijn collega van esthetica, Paul De Loore, raakten onmiddellijk gefascineerd door de schat aan informatie die op het kerkhof schuilgaat. Stukje bij beetje integreerden zij (en al gauw ook hun collega’s) Campo Santo in hun lessen. Die gang van zaken culmineerde in een verwoede Monumentenstrijd die duizenden bezoekers trok.

100_1337.jpg
267402995_dsc_3136_filtered.jpg
campoaffichemail2.jpg
30122a5f7f9b039a7fc1267401307_dsc_3109.jpg
ce5223794079ef805caegrootres.jpg
fbb8644640db6449fde6schrijven.jpg

Peter Parmentier en zijn collega’s zagen dat Campo Santo aandacht verdiende. Het belangrijke Horta-monument en verscheidene graven lagen er verkommerd bij. Daarom besliste het Sint-Janscollege de begraafplaats te adopteren. Doel? De blikken van de buurt, de wereld en de overheden op de noden en mogelijkheden richten. Daarom schreef de school Campo Santo in voor de Monumentenstrijd van de VRT. Op Open Monumentendag trok het kerkhof dankzij de leerlingen en hun medewerkers duizenden bezoekers.

Erfgoed opnieuw tot leven gewekt

De leerlingen van het zesde jaar en een handvol experts gaven de bezoekers rondleidingen. Elke leerling had zich verdiept in het leven en werk van één van de bekende doden die op Campo Santo begraven liggen, zoals Karel en Gustave Van De Woestijne, Prudens Van Duyse, Jan Frans Willems, Frans Masereel en Virginie Loveling. Hun teksten, werken, muziek ... kwamen na decennia weer tot leven. ‘De leerlingen hadden zich grondig voorbereid op deze dag’, legt Peter Parmentier uit. ‘Ze bestudeerden biografieën, zijn gaan praten met nabestaanden enzovoort.’

Een buurt die zijn doden eert

Campo Santo mocht naar de tweede ronde van de Monumentenstrijd en dus moest het college een nieuw evenement bedenken om het kerkhof bij het publiek aan te prijzen. ‘Nu wilden we aandacht schenken aan alle mensen die er begraven lagen’, legt Peter Parmentier uit. Het zou een indrukwekkende nocturne worden waar geschiedenis, kunst (filmpjes, beeldmateriaal ...) en heel veel sfeer aan te pas kwamen.

‘Het uitgangspunt was een lijstje met vragen: wat is een kerkhof, wat gebeurt er en wat betekent het nog de dag van vandaag? Wat is rouwen en hoe we doen we dat? Wat is de dood en hoe gaan we ermee om?’ Tijdens de nocturne kon je dan bijvoorbeeld een filmpje zien over een dame die elke dag de katten op het kerkhof te eten geeft. Er waren tussen de 2000 en 3000 kaarsen die het hele kerkhof een integere gloed bezorgden.

‘We hebben de heuvel in het midden van Campo Santo helemaal bedekt met een gigantisch plastic doek waarop alle namen van de doden op het kerkhof stonden.’ Aan dat deelproject heeft heel Sint-Amandsberg deelgenomen. Buurtbewoners, andere scholen, verenigingen ... allemaal werden ze uitgenodigd om mee te schrijven. ‘We kregen zelfs oudere mensen over de vloer die een tweede keer terugkeerden: “Nu was ik toch zeker Louis vergeten!” zei er eentje. Het bewees voor ons dat het project leefde in heel de buurt.’

Niets is onmogelijk

Uiteindelijk kaapte de Boekentoren in Gent de finaleplaats weg, maar op het Sint-Janscollege waren ze niettemin bijzonder tevreden. Peter Parmentier: ‘Af en toe zijn we radicaal gegaan voor het onhaalbare. Hoeveel kaarsen moeten we hebben op de nocturne? 200? 400? Iemand opperde lachend: zeker 2000! We achtten het onmogelijk, maar het is gelukt en het effect was er natuurlijk naar. Zo zijn we heel veel dingen tegengekomen dat jaar. We probeerden en gingen ervoor en nadien stonden we er versteld van hoeveel we ervan hebben kunnen realiseren. Het was ook ongelooflijk om te zien wat de leerlingen allemaal hebben bewerkstelligd. De meest fantastische dingen hebben ze tot een goed einde gebracht. Je schrikt ervan wat allemaal mogelijk is als je eenmaal een goede dynamiek op gang hebt gekregen.’

Tips van Peter en Paul

  • Laat de leerlingen op Open Monumentendag rondleidingen geven om het brede publiek te bettrekken.
  • Laat leerlingen van verschillende scholen, buurtbewoners, verenigingen ... de namen van alle doden op het kerkhof op een immens doek schrijven. Daardoor vergroot je de betrokkenheid van de buurt.
  • Draag in de week voor de nocturne het doek met de namen, in optocht naar het kerkhof. Ontrol het daar op de heuvel. "Het was een evenement van een buurt die zijn doden eert.'
  • Nodig pers uit bij alle activiteiten. Het is een bekroning van het werk van de leerlingen. Laat de leerlingen alle knipsels, televisie- en radioreportages verzamelen en bewaren.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Sint-Janscollege
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • architectuur
  • erfgoed
  • herinneringseducatie
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Burgerschap
  • Nederlands
Schooljaar 2007-2008
Projectverantwoordelijke Peter Parmentier

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs