Circus uit the roaring twenties

Het zevende specialisatiejaar Theater, Film, Fotomake-up en Grime van het Secundair Onderwijs voor Schoonheidszorgen Denise Grésiac bracht de leerstof in de praktijk door samen een zelfgeschreven en geregisseerde stille film rond circus in de jaren 1900 te maken, onder begeleiding van ID Award en Yanimo.

‘Onze leerlingen zitten in hun zevende specialisatiejaar Theater, Film, Fotomake-up en Grime en het is niet gemakkelijk om voor hen voldoende stageplekken geregeld te krijgen’, vertelt Kay Lambrecht. ‘Daarom organiseren we elk jaar een project om hen de nodige praktijkervaring te laten opdoen. We werken daarbij ook sterk aan de teambuilding, want je zit in zo'n zevende jaar met jongeren die vanuit verschillende achtergronden zijn ingestroomd en elkaar daardoor nog moeten leren kennen. Als ze dan geen hechte groep vormen, kom je niet tot zo’n productie.'

‘Door een zelfgeschreven en geregisseerde kortfilm op te nemen leren de jongeren niet alleen hun professionele technieken in de praktijk te brengen, maar leren ze ook hun eigen talenten en die van anderen naar waarde te schatten.’

Dit jaar besloten de leerlingen een stille film te maken omdat cinema één van de omgevingen is waarin onze jongeren later zullen werken. Hoewel we een film maakten van slechts enkele minuten, konden de leerlingen uitvoerig hun vaardigheden tonen.

Tegelijk maakten ze kennis met mensen uit de professionele wereld, zoals echte acteurs en cameralui. Dat begon met een workshop bij clown-acteur Jan Van Berckelaer van Yanimo. De leerlingen deden er drama-oefeningen waarbij samenwerking en vertrouwen centraal stonden. In Wouter Van Hecke van ID Award vonden we een externe partner die ons kon helpen bij het filmtechnische. Hij introduceerde de leerlingen in het gebruik van een camera.’

Baardvrouw

De leerlingen brainstormden samen over een thema en beslisten de sfeer van een circus uit de jaren 1900 op te roepen. Om bijkomende ideeën en technieken op te doen bezochten ze het grimeatelier van De Munt en bezochten ze Make-up Forever. Vervolgens verdiepten ze zich in de tijdsgeest en de visuele sfeer, bedachten zelf een scenario, schreven het uit en maakten per personage een storyboard en een moodboard.

‘Voor de leerlingen is het vooral belangrijk dat ze uitgedaagd worden om te tonen wat ze kunnen’, zegt Kay. ‘Daarvoor hebben ze meer dan twaalf personages bedacht, waaronder een baardvrouw, goten ze twee maskers af, wat erg delicaat en moeilijk werk is, zochten ze kostuums en bedachten ze maquillage. Tijdens een volledige projectweek, waarbij elke dag rond de film draaide, werd alles in gereedheid gebracht voor de opnames. Ze oefende de maquillage, naaiden kledij, oefenden hun rollen in, perfectioneerde de maskers en verzamelden decorstukken.'

'Alle werk kwam uit hun handen terwijl wij als leerkrachten een coachende en begeleidende rol opnamen. Dat vroeg wel wat vergadering omdat we vakoverschrijdend werkten tussen maquillage, grime, tekenen en zedenleer. Ik ben leerkracht zedenleer en deed de coördinatie en hielp bij het scenario.'

Grenzen verlegd

Eind mei kreeg het project zijn beslag met een toonmoment waarop de scholieren niet alleen hun filmpje toonden, maar op het podium een hele act brachten, waarvoor opnieuw uitvoerig op maquillage en grime werd gewerkt, met zelfs een bodypainting waar heel de klas voor samenwerkte. Enthousiast blikt Kay terug. ‘We zijn allemaal heel enthousiast over het project. We hebben wel wat grenzen verlegd bij de leerlingen. Ze hebben maar liefst twaalf acteurs in personages omgetoverd, en dat hebben ze heel mooi gedaan. De leeuw, waarin iemand werd getransformeerd, die was echt áf!.’

Tips van Kay

  • Kies zorgvuldig je partners; dat is heel belangrijk. Zo hebben wij heel veel gehad aan de stage bij de clownacteur. We zaten met een moeilijke groep, en zijn benadering heeft van hen een team gemaakt.
  • Bereid je voor tot in de puntjes. Vergader veel met je collega's, zowel formeel als informeel. Zonder voorbereiding sta je immers nergens.
  • Betrek je leerlingen bij de voorbereidingen en laat bij elke stap van het proces de dingen uit henzelf komen. Het moet hun project zijn.
  • Daag jezelf uit om zoveel mogelijk zelf te doen en te maken. Dat is niet alleen handig op financieel vlak en wat betreft duurzaamheid, maar leerlingen zijn ook trotser op iets dat uit hun eigen handen is gerold.
  • Zorg voor een uitdaging. Hou rekening met de vaardigheden van de leerlingen en met waar ze nog beter in moeten worden. Het is de bedoeling dat ze zichzelf overstijgen.