Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Circus uit the roaring twenties

Circus uit the roaring twenties

Het zevende specialisatiejaar Theater, Film, Fotomake-up en Grime van het Secundair Onderwijs voor Schoonheidszorgen Denise Grésiac bracht de leerstof in de praktijk door samen een zelfgeschreven en geregisseerde stille film rond circus in de jaren 1900 te maken, onder begeleiding van ID Award en Yanimo.

‘Onze leerlingen zitten in hun zevende specialisatiejaar Theater, Film, Fotomake-up en Grime en het is niet gemakkelijk om voor hen voldoende stageplekken geregeld te krijgen’, vertelt Kay Lambrecht. ‘Daarom organiseren we elk jaar een project om hen de nodige praktijkervaring te laten opdoen. We werken daarbij ook sterk aan de teambuilding, want je zit in zo'n zevende jaar met jongeren die vanuit verschillende achtergronden zijn ingestroomd en elkaar daardoor nog moeten leren kennen. Als ze dan geen hechte groep vormen, kom je niet tot zo’n productie.'

‘Door een zelfgeschreven en geregisseerde kortfilm op te nemen leren de jongeren niet alleen hun professionele technieken in de praktijk te brengen, maar leren ze ook hun eigen talenten en die van anderen naar waarde te schatten.’

Dit jaar besloten de leerlingen een stille film te maken omdat cinema één van de omgevingen is waarin onze jongeren later zullen werken. Hoewel we een film maakten van slechts enkele minuten, konden de leerlingen uitvoerig hun vaardigheden tonen.

Tegelijk maakten ze kennis met mensen uit de professionele wereld, zoals echte acteurs en cameralui. Dat begon met een workshop bij clown-acteur Jan Van Berckelaer van Yanimo. De leerlingen deden er drama-oefeningen waarbij samenwerking en vertrouwen centraal stonden. In Wouter Van Hecke van ID Award vonden we een externe partner die ons kon helpen bij het filmtechnische. Hij introduceerde de leerlingen in het gebruik van een camera.’

Baardvrouw

De leerlingen brainstormden samen over een thema en beslisten de sfeer van een circus uit de jaren 1900 op te roepen. Om bijkomende ideeën en technieken op te doen bezochten ze het grimeatelier van De Munt en bezochten ze Make-up Forever. Vervolgens verdiepten ze zich in de tijdsgeest en de visuele sfeer, bedachten zelf een scenario, schreven het uit en maakten per personage een storyboard en een moodboard.

‘Voor de leerlingen is het vooral belangrijk dat ze uitgedaagd worden om te tonen wat ze kunnen’, zegt Kay. ‘Daarvoor hebben ze meer dan twaalf personages bedacht, waaronder een baardvrouw, goten ze twee maskers af, wat erg delicaat en moeilijk werk is, zochten ze kostuums en bedachten ze maquillage. Tijdens een volledige projectweek, waarbij elke dag rond de film draaide, werd alles in gereedheid gebracht voor de opnames. Ze oefende de maquillage, naaiden kledij, oefenden hun rollen in, perfectioneerde de maskers en verzamelden decorstukken.'

'Alle werk kwam uit hun handen terwijl wij als leerkrachten een coachende en begeleidende rol opnamen. Dat vroeg wel wat vergadering omdat we vakoverschrijdend werkten tussen maquillage, grime, tekenen en zedenleer. Ik ben leerkracht zedenleer en deed de coördinatie en hielp bij het scenario.'

Grenzen verlegd

Eind mei kreeg het project zijn beslag met een toonmoment waarop de scholieren niet alleen hun filmpje toonden, maar op het podium een hele act brachten, waarvoor opnieuw uitvoerig op maquillage en grime werd gewerkt, met zelfs een bodypainting waar heel de klas voor samenwerkte. Enthousiast blikt Kay terug. ‘We zijn allemaal heel enthousiast over het project. We hebben wel wat grenzen verlegd bij de leerlingen. Ze hebben maar liefst twaalf acteurs in personages omgetoverd, en dat hebben ze heel mooi gedaan. De leeuw, waarin iemand werd getransformeerd, die was echt áf!.’

Tips van Kay

  • Kies zorgvuldig je partners; dat is heel belangrijk. Zo hebben wij heel veel gehad aan de stage bij de clownacteur. We zaten met een moeilijke groep, en zijn benadering heeft van hen een team gemaakt.
  • Bereid je voor tot in de puntjes. Vergader veel met je collega's, zowel formeel als informeel. Zonder voorbereiding sta je immers nergens.
  • Betrek je leerlingen bij de voorbereidingen en laat bij elke stap van het proces de dingen uit henzelf komen. Het moet hun project zijn.
  • Daag jezelf uit om zoveel mogelijk zelf te doen en te maken. Dat is niet alleen handig op financieel vlak en wat betreft duurzaamheid, maar leerlingen zijn ook trotser op iets dat uit hun eigen handen is gerold.
  • Zorg voor een uitdaging. Hou rekening met de vaardigheden van de leerlingen en met waar ze nog beter in moeten worden. Het is de bedoeling dat ze zichzelf overstijgen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Matthieu Van Steenkiste
School Sec. Ond. Schoonheidszorgen D. Grésiac
Organisaties yanimo
de Munt
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • circus
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Kay Lambrechts, leerkracht zedenleer

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs