Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Circus uit the roaring twenties

Circus uit the roaring twenties

Het zevende specialisatiejaar Theater, Film, Fotomake-up en Grime van het Secundair Onderwijs voor Schoonheidszorgen Denise Grésiac bracht de leerstof in de praktijk door samen een zelfgeschreven en geregisseerde stille film rond circus in de jaren 1900 te maken, onder begeleiding van ID Award en Yanimo.

‘Onze leerlingen zitten in hun zevende specialisatiejaar Theater, Film, Fotomake-up en Grime en het is niet gemakkelijk om voor hen voldoende stageplekken geregeld te krijgen’, vertelt Kay Lambrecht. ‘Daarom organiseren we elk jaar een project om hen de nodige praktijkervaring te laten opdoen. We werken daarbij ook sterk aan de teambuilding, want je zit in zo'n zevende jaar met jongeren die vanuit verschillende achtergronden zijn ingestroomd en elkaar daardoor nog moeten leren kennen. Als ze dan geen hechte groep vormen, kom je niet tot zo’n productie.'

‘Door een zelfgeschreven en geregisseerde kortfilm op te nemen leren de jongeren niet alleen hun professionele technieken in de praktijk te brengen, maar leren ze ook hun eigen talenten en die van anderen naar waarde te schatten.’

Dit jaar besloten de leerlingen een stille film te maken omdat cinema één van de omgevingen is waarin onze jongeren later zullen werken. Hoewel we een film maakten van slechts enkele minuten, konden de leerlingen uitvoerig hun vaardigheden tonen.

Tegelijk maakten ze kennis met mensen uit de professionele wereld, zoals echte acteurs en cameralui. Dat begon met een workshop bij clown-acteur Jan Van Berckelaer van Yanimo. De leerlingen deden er drama-oefeningen waarbij samenwerking en vertrouwen centraal stonden. In Wouter Van Hecke van ID Award vonden we een externe partner die ons kon helpen bij het filmtechnische. Hij introduceerde de leerlingen in het gebruik van een camera.’

Baardvrouw

De leerlingen brainstormden samen over een thema en beslisten de sfeer van een circus uit de jaren 1900 op te roepen. Om bijkomende ideeën en technieken op te doen bezochten ze het grimeatelier van De Munt en bezochten ze Make-up Forever. Vervolgens verdiepten ze zich in de tijdsgeest en de visuele sfeer, bedachten zelf een scenario, schreven het uit en maakten per personage een storyboard en een moodboard.

‘Voor de leerlingen is het vooral belangrijk dat ze uitgedaagd worden om te tonen wat ze kunnen’, zegt Kay. ‘Daarvoor hebben ze meer dan twaalf personages bedacht, waaronder een baardvrouw, goten ze twee maskers af, wat erg delicaat en moeilijk werk is, zochten ze kostuums en bedachten ze maquillage. Tijdens een volledige projectweek, waarbij elke dag rond de film draaide, werd alles in gereedheid gebracht voor de opnames. Ze oefende de maquillage, naaiden kledij, oefenden hun rollen in, perfectioneerde de maskers en verzamelden decorstukken.'

'Alle werk kwam uit hun handen terwijl wij als leerkrachten een coachende en begeleidende rol opnamen. Dat vroeg wel wat vergadering omdat we vakoverschrijdend werkten tussen maquillage, grime, tekenen en zedenleer. Ik ben leerkracht zedenleer en deed de coördinatie en hielp bij het scenario.'

Grenzen verlegd

Eind mei kreeg het project zijn beslag met een toonmoment waarop de scholieren niet alleen hun filmpje toonden, maar op het podium een hele act brachten, waarvoor opnieuw uitvoerig op maquillage en grime werd gewerkt, met zelfs een bodypainting waar heel de klas voor samenwerkte. Enthousiast blikt Kay terug. ‘We zijn allemaal heel enthousiast over het project. We hebben wel wat grenzen verlegd bij de leerlingen. Ze hebben maar liefst twaalf acteurs in personages omgetoverd, en dat hebben ze heel mooi gedaan. De leeuw, waarin iemand werd getransformeerd, die was echt áf!.’

Tips van Kay

  • Kies zorgvuldig je partners; dat is heel belangrijk. Zo hebben wij heel veel gehad aan de stage bij de clownacteur. We zaten met een moeilijke groep, en zijn benadering heeft van hen een team gemaakt.
  • Bereid je voor tot in de puntjes. Vergader veel met je collega's, zowel formeel als informeel. Zonder voorbereiding sta je immers nergens.
  • Betrek je leerlingen bij de voorbereidingen en laat bij elke stap van het proces de dingen uit henzelf komen. Het moet hun project zijn.
  • Daag jezelf uit om zoveel mogelijk zelf te doen en te maken. Dat is niet alleen handig op financieel vlak en wat betreft duurzaamheid, maar leerlingen zijn ook trotser op iets dat uit hun eigen handen is gerold.
  • Zorg voor een uitdaging. Hou rekening met de vaardigheden van de leerlingen en met waar ze nog beter in moeten worden. Het is de bedoeling dat ze zichzelf overstijgen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Matthieu Van Steenkiste
School Secundair Onderwijs voor Schoonheidszorgen Denise Grésiac
Organisaties yanimo : circus als middel
De Munt
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • circus
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Kay Lambrechts, leerkracht zedenleer

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Een meisje en een jongen zitten samen met een papier in de hand. Ze oefenen om een tekst te lezen.

Kunstkuren met OKAN: ‘We hebben meteen samen een adem gevonden’

Leerling werkt aan kleiwerkje

VBS Klein Seminarie en IKO Hoogstraten maken grootse keramiekkunst met kleine handen

Leerlingen werken samen aan knikkerbaan

SLO Mariadal ontdekt talent voor techniek met Marble Mania in de klas

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs