Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Cultuuravonturen met Kunstkuur: voor elke klas een beeldend project

Cultuuravonturen met Kunstkuur: voor elke klas een beeldend project

Een hele basisschool aan het Kunstkuren krijgen? In Tielt gaan ze ervoor. GO! Freinetschool Het Reuzenhuis en de Stedelijke Kunstacademie slaan de handen in elkaar voor de Kunstkuur “Cultuuravonturen binnen en buiten de schoolmuren”. Wekelijks werkt elke klas, van de peuters en kleuters tot de leerlingen van het zesde leerjaar, aan haar eigen beeldende project.

Kinderen maken een stopmotion filmpje met een tablet.
Kinderen maken grote moleculenstructuur van papier en tape
Twee leerlingen verknippen afgedrukte kunstwerken
Twee leerkrachten tonen afbeeldingen aan een groep leerlingen rond een tafel

Kunstkuur als antwoord op specifieke noden 

Vanaf het begin was duidelijk dat de samenwerking voor beide partners zeer waardevol zou zijn. De basisschool gelooft sterk in een leerproces waar experimenteel zoeken en uitproberen centraal staan. Daarom werken ze al een hele tijd met werkwinkels, klasoverschrijdende werkplekken die georganiseerd worden door vrijwilligers en waar kinderen hun talenten leren ontdekken. Met Kunstkuur wil de basisschool de werkwinkels duurzaam integreren. Naast de leerlingen krijgen ook de leerkrachten daarbij de kans om hun eigen beeldende creativiteit te ontwikkelen. De Stedelijke Kunstacademie had op haar beurt weinig ervaring met domein- en graadoverschrijdend werken en co-teaching. Iets waar de leerkrachten van het Reuzenhuis zeer vertrouwd mee zijn.

'De samenwerking loopt super goed omdat we dit in alle vrijheid kunnen doen. Telkens met een groot enthousiasme en een grote flexibiliteit.'

Juf Tine en meester Tuur - leerkrachten van de academie

Nieuwe beeldverhalen in stopmotion

In het tweede leerjaar gaan de leerlingen aan de slag met kunst. Alle leerlingen kiezen zelf een kunstwerk, waarin ze zich verdiepen. Klassiekers als Het meisje met de parel passeren de revue, maar evengoed architecturale kunststaaltjes zoals de kubuswoningen van Piet Blom in Rotterdam. Tijdens de lessen vormen de leerlingen de kunstwerken om tot een nieuw beeld. 'Het is bovenal belangrijk dat het soms wat serieuze aura, dat rond een 'Bekend Kunstwerk' kan hangen, doorprikt wordt.' vertellen juf Tine en meester Tuur. 'We zijn er in gaan knippen, hebben het omgevormd. Het komt er op neer dat je jezelf het recht kan toe-eigenen de afbeelding van een alom bekend werk te veranderen. Je eigen versie ervan te maken.'

Ieder nieuw beeld krijgt een eigen verhaal dat verteld wordt in een stopmotion-filmpje. Daarbij gaan de leerlingen aan de slag met verschillende materialen en heel wat nieuwe technieken. Zo leren de leerlingen werken met een tablet en maken ze zelf een opname voor de achtergrondgeluiden van hun filmpje. 'Veelal komt het er op neer om met hen van meer complexe, onhaalbare ideeën tot een evenwaardig eenvoudig haalbaar idee te komen.' vertellen juf Tine en meester Tuur.  

Reflectie heeft een centrale plaats in de lessen. Er worden samen associaties gemaakt en bij iedere stap wordt er stilgestaan: wat zie en voel ik bij het kunstwerk? En welke indrukken heeft de klas? Hoe kunnen we deze ideeën vertalen in een creatieve verwerking? 'Durven praten over het beeld in al zijn aspecten is een belangrijk doel' vertellen juf Tine en meester Tuur. Samen onderzoeken de leerlingen het standpunt van de kunstenaar en vergelijken ze dit met hun eigen ervaringen. Leerlingen ondervinden zo dat er meerdere perspectieven op kunst bestaan waarbij één enkel beeld verschillende verhalen kan vertellen.

'Leerlingen bekijken kunstwerken nu met een andere blik.'

Juf Cassandra - Leerkracht 2de leerjaar

Kunstige moleculenstructuren

Ook in de derde kleuterklas van de basisschool Kunstkuren de leerlingen. Samen met juf Emmy, juf Tine en meester Tuur onderzoeken ze de wonderwereld van de wetenschap en gaan ze aan de slag met houtskool, krijt, klei, glazuur, plakkaatverf, papier én tape. 'Voor ons was het een grote meerwaarde om te zien hoe juf Emmy omgaat met haar kleuters.' vertellen juf Tine en meester Tuur. 'In de academie is dit namelijk een doelgroep die wij minder goed kennen.'   

Tijdens de lessen onderzoeken de leerlingen moleculen. ‘Voor kinderen is dit een zeer abstract onderwerp’ vertelt juf Emmy. ‘We proberen er iets concreets van te maken door cirkels en staafjes als verbinding te gebruiken. Zo kunnen ze zich iets voorstellen bij moleculen.’ Met de hulp van juf Tine en meester Tuur gaan de leerlingen op een beeldende manier aan de slag met moleculestructuren. Als grote apotheose van het project maken de leerlingen samen een reuzemolecule van papier en tape in de forumzaal. Het hele proces wordt vastgelegd met een time-laps film. 

Door wetenschappelijke onderwerpen beeldend te benaderen worden zowel de leerdoelen van wetenschappen als van muzische vorming versterkt. Een abstract gegeven wordt concreet voorgesteld waardoor de leerlingen het onderwerp beter begrijpen. Het lesonderwerp krijgt op deze manier meer betekenis. Daarnaast maken de leerlingen kennis met heel wat nieuwe materialen. Ze onderzoeken de mogelijkheden van deze materialen aan de hand van verschillende technieken en ontdekken zo nieuwe manieren om zich creatief te uiten.

Werk in houtskool van moleculenstructuur

Een verrijking voor leerkrachten en leerlingen

Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten is de samenwerking tussen het Reuzenhuis en de kunstacademie een echte meerwaarde. Aan de start van het project droomden de leerkrachten van een fysiek toonmoment voor de ouders. Door coronamaatregelen was dit na het eerste jaar niet mogelijk. Iedere klas kreeg daarom een eigen webpagina met heel wat beeldmateriaal van de prachtige resultaten en een video van de leerlingen die vertellen over het project. Zowel de schoolteams als de kinderen en hun ouders zijn het er dan ook over eens: Kunstkuren is een echte verrijking!

Tips van leerkrachten

  • Maak een jaarplanning. Dit geeft zowel de academieleerkracht als klasleerkrachten de kans om op tijd relevante lesopdrachten voor te bereiden en reduceert de planlast.
     
  • Ga na wat de precieze voorkennis van de klasleerkracht is. Zo vermijd je als academieleerkracht dat je de beginsituatie verkeerd inschat (bv. inzake gekende materialen en technieken).
     
  • Verzamel het beschikbare materiaal en gereedschap op één plaats. Ga op voorhand na wat er precies aanwezig is in de betrokken vestigingsplaatsen.
     
  • Ga aan de slag met de input van je leerlingen tijdens Kunstkuurlessen. De ideeën en indrukken van leerlingen versterken zowel hun creatieve proces als het jouwe!
     
  • Werk niet altijd met een voorbeeld. Zo geef je leerlingen de kans om zelf iets origineels te bedenken en stimuleer je de creativiteit en eigenheid van de leerlingen.

Wil jij ook samenwerken met een kunstacademie in jouw klas?
Dat kan!

  • Met Kunstkuur krijg je de kans om gedurende 3 schooljaren samen te werken met een academie in de buurt. Een leerkracht van de academie komt iedere week jouw team versterken en je krijgt een jaarlijks werkingsbudget ter ondersteuning. Lijkt jou dit wel iets? Lees hier meer over Kunstkuur. 
     
  • Wil je graag samenwerken met een academie, maar lijkt 3 jaar jou wat te veel? Overweeg dan zeker een dynamoPROJECT. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
     
  • Ontdek een groot aantal kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. 
  • Zin in nog meer inspiratie? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Leren kijken naar kunstwerken
  • Voelen van verschillende texturen en materialen

verbeelden

  • Een bestaand beeld transformeren naar een nieuw beeld
  • Verschillende moleculenstructuren verbeelden met verschillende materialen

conceptualiseren

  • De stappen van het maken van een stopmotionfilmpje omschrijven
  • De ideeën die een beeld oproepen verwoorden

analyseren

  • Verschillende perspectieven op kunst(werken) onderzoeken en vergelijken
  • Onderzoeken welke vormen moleculenstructuren kunnen hebben

Dragers

lichaam

  • Geluid maken met tong, handen, voeten… als achtergrondtrack bij stopmotionfilmpje

voorwerpen

  • Een eigen moleculenstructuur maken met papier en tape

taal

  • Het standpunt van de kunstenaar verwoorden

Grafische tekens

  • Het uitwerken van verschillende moleculenstructuren
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Jolien Van Roy en Hannah De Neve
School GO! freinetschool Het Reuzenhuis Tielt
Sted. Kunstacademie
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
Thema
  • beeld
  • film en fotografie
  • Kunstkuur
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs