Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door schrijvers Fikry El Azzouzi en Ruth Lasters en gingen op zoek naar de auteur in zichzelf.

Een schooljaar lang kwamen een dertiental jongeren twee keer per week samen om hun persoonlijke verhalen neer te schrijven. Dat resulteerde in kortverhalen, gedichten en slam poetry, schrijfsels die intussen allemaal gebundeld zijn in Mogen de wijze jongens winnen, gij weet.

Het boek is een mooie apotheose van het project. ‘Het voelt heel speciaal’, zegt Jalal El Ghazi (20, carrosserrie). ‘Ik ben heel trots.’ Yves (24, chef-kok) vindt het belangrijk dat hij geleerd heeft om zijn eigen verhaal te vertellen. ‘Schrijf maar wat je wil, maakt niet uit. Dat is ook wat je moet doen als schrijver: je eigen ding doen.’

Als schrijver moet je je eigen ding doen

Dat is wat schrijver Fikry El Azzouzi (auteur van romans als Drarrie in de nacht en theater als Malcolm X) geprobeerd heeft, de jongeren zoveel mogelijk hun eigen ding laten doen. ‘Dat is het beste om een echt, oprecht verhaal te kunnen maken.’

Clinton, Jalal en Yves, respectievelijk met wortels in Kameroen, Marokko en België hebben vooral over hun eigen leven geschreven: over familie, ziekte, liefde, migratie … ‘Ik schreef al eerder, en ik heb heel veel opgestoken,’ zegt Jalal El Ghazi. Yves Van Gasse daarentegen had nog nooit een letter op papier gezet; hij bracht het verhaal over zijn moeder die aan de dood ontsnapte, gekruid met zijn eigen ervaringen als leerling-kok. Clinton Tabi is niet enkel aspirant-schrijver, maar ook dj (King K).

Verhalen die anders niet worden verteld

‘Rond het beroepsonderwijs hangen veel vooroordelen,’ erkent leerkracht Bert Roos, ‘alsof deze jongeren niet bezig zijn met verhalen vertellen. Integendeel!’ Schrijver Fikry El Azzouzi vindt het belangrijk dat ‘elk verhaal gehoord wordt, en dat was zonder dit project niet gebeurd. Ik heb verhalen beluisterd die ik nooit eerder heb opgevangen. Ook voor mij als auteur was dit interessant.’

Hun boek werd officieel voorgesteld in De Roma in Antwerpen, mét de minister van Cultuur erbij. Het verhaal van Mohamed El Amri, 15 jaar uit Borgerhout, kan je lezen op de website van radio2.

Een schrijversresidentie bij jou op school?

Eerder ging dichter en auteur Mustafa Kör ook aan de slag met jongeren uit het beroepsonderwijs. Dat leverde het boek Poëziejongens op. Lees er meer over. Ook kinder- en jeugdauteur Laïla Koubaa ging aan de slag in de Vrije Basisschool Sint Salvator en Basisschool voor Buitengewoon Onderwijs Sassepoort. Ontdek hoe Laila dat aanpakte.

Honger naar een gelijkaardig poëzieproject op jouw school? Een dynamosubsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.

De auteursresidentie van Fikry El Azzouzi werd opgezet als proeftraject binnen het Actieplan Leesbevordering van het BoekenOverleg en mogelijk gemaakt met middelen van Literatuur Vlaanderen, Iedereen Leest en CANON Cultuurcel. De bedoeling is om een duurzaam traject uit te bouwen waarbij de interactie tussen de auteur en de school(omgeving) centraal staat. Uitgeverij EPO ontving daarnaast ook een subsidie voor doelgroepgerichte literaire publicaties om de verhalen uit te geven.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! Spectrumschool
Organisaties Literatuur Vlaanderen
De Roma
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • interculturaliteit
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs