Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door schrijvers Fikry El Azzouzi en Ruth Lasters en gingen op zoek naar de auteur in zichzelf.

Een schooljaar lang kwamen een dertiental jongeren twee keer per week samen om hun persoonlijke verhalen neer te schrijven. Dat resulteerde in kortverhalen, gedichten en slam poetry, schrijfsels die intussen allemaal gebundeld zijn in Mogen de wijze jongens winnen, gij weet.

Het boek is een mooie apotheose van het project. ‘Het voelt heel speciaal’, zegt Jalal El Ghazi (20, carrosserrie). ‘Ik ben heel trots.’ Yves (24, chef-kok) vindt het belangrijk dat hij geleerd heeft om zijn eigen verhaal te vertellen. ‘Schrijf maar wat je wil, maakt niet uit. Dat is ook wat je moet doen als schrijver: je eigen ding doen.’

Als schrijver moet je je eigen ding doen

Dat is wat schrijver Fikry El Azzouzi (auteur van romans als Drarrie in de nacht en theater als Malcolm X) geprobeerd heeft, de jongeren zoveel mogelijk hun eigen ding laten doen. ‘Dat is het beste om een echt, oprecht verhaal te kunnen maken.’

Clinton, Jalal en Yves, respectievelijk met wortels in Kameroen, Marokko en België hebben vooral over hun eigen leven geschreven: over familie, ziekte, liefde, migratie … ‘Ik schreef al eerder, en ik heb heel veel opgestoken,’ zegt Jalal El Ghazi. Yves Van Gasse daarentegen had nog nooit een letter op papier gezet; hij bracht het verhaal over zijn moeder die aan de dood ontsnapte, gekruid met zijn eigen ervaringen als leerling-kok. Clinton Tabi is niet enkel aspirant-schrijver, maar ook dj (King K).

Verhalen die anders niet worden verteld

‘Rond het beroepsonderwijs hangen veel vooroordelen,’ erkent leerkracht Bert Roos, ‘alsof deze jongeren niet bezig zijn met verhalen vertellen. Integendeel!’ Schrijver Fikry El Azzouzi vindt het belangrijk dat ‘elk verhaal gehoord wordt, en dat was zonder dit project niet gebeurd. Ik heb verhalen beluisterd die ik nooit eerder heb opgevangen. Ook voor mij als auteur was dit interessant.’

Hun boek werd officieel voorgesteld in De Roma in Antwerpen, mét de minister van Cultuur erbij. Het verhaal van Mohamed El Amri, 15 jaar uit Borgerhout, kan je lezen op de website van radio2.

Een schrijversresidentie bij jou op school?

Eerder ging dichter en auteur Mustafa Kör ook aan de slag met jongeren uit het beroepsonderwijs. Dat leverde het boek Poëziejongens op. Lees er meer over. Ook kinder- en jeugdauteur Laïla Koubaa ging aan de slag in de Vrije Basisschool Sint Salvator en Basisschool voor Buitengewoon Onderwijs Sassepoort. Ontdek hoe Laila dat aanpakte.

Honger naar een gelijkaardig poëzieproject op jouw school? Een dynamosubsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.

De auteursresidentie van Fikry El Azzouzi werd opgezet als proeftraject binnen het Actieplan Leesbevordering van het BoekenOverleg en mogelijk gemaakt met middelen van Literatuur Vlaanderen, Iedereen Leest en CANON Cultuurcel. De bedoeling is om een duurzaam traject uit te bouwen waarbij de interactie tussen de auteur en de school(omgeving) centraal staat. Uitgeverij EPO ontving daarnaast ook een subsidie voor doelgroepgerichte literaire publicaties om de verhalen uit te geven.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! Spectrumschool
Organisaties Literatuur Vlaanderen
De Roma
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • interculturaliteit
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
Cover Hervé Tullet Dans je mee?

WIN een boek rond dans

Het interactieve speelboek van Hervé Tullet bezorgt kleuters heerlijk lees- en dansplezier. Dit boek nodigt je...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs