Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen
Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door schrijvers Fikry El Azzouzi en Ruth Lasters en gingen op zoek naar de auteur in zichzelf.
Een schooljaar lang kwamen een dertiental jongeren twee keer per week samen om hun persoonlijke verhalen neer te schrijven. Dat resulteerde in kortverhalen, gedichten en slam poetry, schrijfsels die intussen allemaal gebundeld zijn in Mogen de wijze jongens winnen, gij weet.
Het boek is een mooie apotheose van het project. ‘Het voelt heel speciaal’, zegt Jalal El Ghazi (20, carrosserrie). ‘Ik ben heel trots.’ Yves (24, chef-kok) vindt het belangrijk dat hij geleerd heeft om zijn eigen verhaal te vertellen. ‘Schrijf maar wat je wil, maakt niet uit. Dat is ook wat je moet doen als schrijver: je eigen ding doen.’
Als schrijver moet je je eigen ding doen
Dat is wat schrijver Fikry El Azzouzi (auteur van romans als Drarrie in de nacht en theater als Malcolm X) geprobeerd heeft, de jongeren zoveel mogelijk hun eigen ding laten doen. ‘Dat is het beste om een echt, oprecht verhaal te kunnen maken.’
Clinton, Jalal en Yves, respectievelijk met wortels in Kameroen, Marokko en België hebben vooral over hun eigen leven geschreven: over familie, ziekte, liefde, migratie … ‘Ik schreef al eerder, en ik heb heel veel opgestoken,’ zegt Jalal El Ghazi. Yves Van Gasse daarentegen had nog nooit een letter op papier gezet; hij bracht het verhaal over zijn moeder die aan de dood ontsnapte, gekruid met zijn eigen ervaringen als leerling-kok. Clinton Tabi is niet enkel aspirant-schrijver, maar ook dj (King K).
Verhalen die anders niet worden verteld
‘Rond het beroepsonderwijs hangen veel vooroordelen,’ erkent leerkracht Bert Roos, ‘alsof deze jongeren niet bezig zijn met verhalen vertellen. Integendeel!’ Schrijver Fikry El Azzouzi vindt het belangrijk dat ‘elk verhaal gehoord wordt, en dat was zonder dit project niet gebeurd. Ik heb verhalen beluisterd die ik nooit eerder heb opgevangen. Ook voor mij als auteur was dit interessant.’
Hun boek werd officieel voorgesteld in De Roma in Antwerpen, mét de minister van Cultuur erbij. Het verhaal van Mohamed El Amri, 15 jaar uit Borgerhout, kan je lezen op de website van radio2.
Een schrijversresidentie bij jou op school?
Eerder ging dichter en auteur Mustafa Kör ook aan de slag met jongeren uit het beroepsonderwijs. Dat leverde het boek Poëziejongens op. Lees er meer over. Ook kinder- en jeugdauteur Laïla Koubaa ging aan de slag in de Vrije Basisschool Sint Salvator en Basisschool voor Buitengewoon Onderwijs Sassepoort. Ontdek hoe Laila dat aanpakte.
Honger naar een gelijkaardig poëzieproject op jouw school? Een dynamosubsidie neemt alvast de financiële drempels weg. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
De auteursresidentie van Fikry El Azzouzi werd opgezet als proeftraject binnen het Actieplan Leesbevordering van het BoekenOverleg en mogelijk gemaakt met middelen van Literatuur Vlaanderen, Iedereen Leest en CANON Cultuurcel. De bedoeling is om een duurzaam traject uit te bouwen waarbij de interactie tussen de auteur en de school(omgeving) centraal staat. Uitgeverij EPO ontving daarnaast ook een subsidie voor doelgroepgerichte literaire publicaties om de verhalen uit te geven.