Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Don’t stop me now!

Don’t stop me now!

De leerlingen van het secundair onderwijs van het Heilig Hartinstituut te Heverlee vonden een wel erg originele manier om hun school, een beschermde erfgoedsite, aan de man te brengen. Door middel van een ‘flashmob’ wisten ze het verleden perfect aan het heden te koppelen.

 

‘Eind maart vond in onze school een dansproject plaats. Het was het hoogtepunt en tegelijk de apotheose van een voorbereidingsperiode van vele weken’, vertelt Lore Renson, LO-leerkracht en bedenker van het initiatief. ‘Alle leerlingen van het secundair onderwijs van onze school waren op één of andere manier betrokken. En dat is nu net wat het zo leuk maakte.’

Inspiratie

‘Tijdens het eerste trimester belandde ik op YouTube bij een filmpje dat me erg aansprak. In een Amerikaanse school danste een leraar door de school en in zijn zog dansten vele leerlingen mee. Dit filmpje liet me niet los. De verbondenheid die deze leerlingen met hun school moesten voelen, dat vond ik een geweldig gegeven. Ik dacht dat zoiets in onze school ook mogelijk moest zijn. Ik wist ook dat er op onze school vele goede dansers school lopen, ook al was dat helemaal geen voorwaarde.’

Op zoek naar een gespecialiseerde partner

‘Maar hoe kon je zoiets filmen? Ik vroeg het eerst na bij Jan Portael, een collega met kennis ter zake. Zo kwam ik te weten dat je voor zoiets gespecialiseerd materiaal nodig hebt voor het opvangen van de schokken die de verplaatsing met zich meebrengt. Ik dacht dat ik het idee hier wel kon opbergen. Er gingen enkele weken voorbij … maar het bleef knabbelen. Toen dacht ik aan Bas Schaevers, oud-leerling en tweede jaarstudent aan filmschool KASK te Gent. Ik belde hem. Zonder er lang over na te denken, zei Bas: ik doe dit. Hij was er zich heel erg van bewust dat onze school mooie plekken bevat en zag daar potentieel in. Bovendien had hij als oud-leerling een affiniteit met de school. Bas kwam bovendien met het schitterende idee om het te laten doorgaan tijdens de vastenvoettocht.’

Doe maar!

‘Aangezien ik thuis ook een dansende dochter/leerling heb zitten, heb ik haar daar eens voorzichtig over aangesproken. Of zoiets leuk zou zijn, Silke? ... Voor ik het wist was er een Facebook groep, waren er een tiental kandidaat dansers om het project te trekken, hadden ze een liedje gekozen en stelden ze een parcours voor. Mijn LO-collega’s waren onmiddellijk paraat om mee te plannen, logistiek mee te ondersteunen en dansante collega’s Dominique, Lieve, Sandrine, Sofie en Valerie stonden klaar om mee het dansje aan te leren aan bijna 2800 leerlingen.’

‘Een hele week organiseerden we een ‘dansweek’ tijdens de LO-lessen en dat gaf mij en de 10 betrokken leerlingen de kans om groepen apart te nemen om de dansjes van de ‘flashmob’, de naam die het filmproject kreeg, aan te leren. We mochten we de labo’s gebruiken, we mochten de feestzaal gebruiken, maar de kapel? ... ook de kapel mochten we gebruiken! … overal kregen we een ’ja, doe maar’.’

Vele schouders

‘En dan was het eindelijk zover. Wat een spannende dag!... Bas was ziek en koortsig, maar sloeg zich met behulp van zijn assistent Pol doorheen de heftige dag. De LO-collega’s hadden hun schouders helemaal mee onder het project gezet. Zonder hen was het nooit gelukt! Maar ook vele andere collega’s boden hun hulp gevraagd en ongevraagd aan. De leerlingen deden het fantastisch en zelfs het weer zat mee. Om 15.10 uur waren we klaar met de laatste opnames en kon ik Bas wel bij elkaar vegen …’

‘Tegen het einde van de paasvakantie kreeg ik bericht van Bas om de montage te bekijken. We schaafden nog enkele dingen bij en zorgden ervoor dat het filmpje voor de opendeurdag de wereld in gestuurd werd …’

Je kunt het schitterende hieronder bekijken.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Heilig Hartinstituut Lyceum
Organisaties vzw Cultureel erfgoed annuntiaten Heverlee
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • dans en beweging
  • erfgoed
  • film en fotografie
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Lore Renson, LO-leerkracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs