Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Een jeugdboek inspireert deze leerlingen tot een theatraal kasteel in de wolken

Een jeugdboek inspireert deze leerlingen tot een theatraal kasteel in de wolken

Met de hulp van theatermakers Amadeo Kollectif boksten twee klassen van het derde leerjaar in HSBS Klavertje Vier een voorstelling over de kracht van verbeelding in elkaar, geïnspireerd door het jeugdboek Rosie en Moussa van Michaël De Cock.

Leerlingen experimenteren met klankinstallatie

Dromen hebben is één ding. Ze ook waarmaken, is een ander paar mouwen. Daar heb je inspiratie, veerkracht én verbeelding voor nodig. Maar hoe ontwikkel je dat?

'Onze school, HSBS Klavertje Vier, is gelegen in de multiculturele Noordwijk van Brussel', zegt directrice Katrien Kovaleni. 'Het is een wijk die naast een hoge diversiteit ook hoge kansarmoedecijfers kent. Daarom willen we onze leerlingen wapenen met een gezonde portie cultuur en creativiteit. Mensen met verbeeldingskracht komen minder snel vast te zitten en kunnen goed 'out of the box' denken. Voor ons is cultuur(educatie) een manier om vanuit andere perspectieven te leren kijken. Leerlingen die bewust en actief bezig zijn met cultuur ontwikkelen begrip voor andere normen, waarden en culturen.’

Met het project Mijn Kasteel in de Wolken wil de school leerlingen helpen om zichzelf te ontplooien. Daarbij staat het kasteel symbool voor de school als veilige haven en voor je eigen, sterke hoofd waarin je vrij en veilig mag denken wat je wil. Twee klassen van het derde leerjaar - zo’n 45 leerlingen in totaal - gingen aan de slag, onder begeleiding van Amadeo Kollectif.

'Voor ons is cultuur een manier om vanuit andere perspectieven te leren kijken. Leerlingen die bewust en actief bezig zijn met cultuur ontwikkelen begrip voor andere normen, waarden en culturen.’

Katrien Kovaleni - directrice HSBS Klavertje Vier

Leerling bespeelt piramidevormig klankinstrument

Pure fantasie

‘Leerlingen van het derde leerjaar zijn nog heel speels, maar kunnen zichzelf ook al wat mondeling uiten en hun gedachten verwoorden,' zegt juf Cheyenne. 'Voor veel leerlingen is fantasierijk- en creatief denken een uitdaging. Ze kunnen zich moeilijk iets inbeelden, of zich verplaatsen in een ander, terwijl dat essentieel is om veerkrachtig en hoopvol in het leven te staan.’ En laat verbeelding nu net het handelsmerk zijn van Amadeo Kollektif.

Samen werkten de twee klassen toe naar een interactieve voorstelling voor de hele school. Daarbij vonden ze inspiratie in het jeugdboek Rosie en Moussa. Rosie verhuist met haar moeder naar de andere kant van Brussel, waar ze allemaal bijzondere mensen ontmoet. Moussa wordt snel een goede vriend, en gaat samen met haar op zoek naar haar vader. ‘Het feit dat onze Brusselse leerlingen hun eigen leefwereld herkenden in het verhaal heeft hun enthousiasme aangewakkerd’, zegt juf Cheyenne.

Leerlingen aan de slag met houten percussie-instrumenten

Aan de slag

Elke sessie, begeleid door Eric Van Pee van Amadeo Kollectif, start met een opwarming, rond verbeelding, concentratie en samenwerking. Door middel van spelletjes oefenen leerlingen om hun fantasie de vrije loop te laten. Zo is er het idee van ‘de omgekeerde wereld’, dat Rosie en Moussa gebruiken om anders na te denken over de niet altijd zo fijne realiteiten van hun leven.

‘Via theateropdrachten stimuleren we hun verbeelding', legt Eric uit. 'We spelen verhaalelementen uit Rosie en Moussa na, waarbij de leerlingen op zoek gaan naar de emoties van de personages. Daarnaast bedenken we ook nieuwe scènes. We staan stil bij lichaamstaal en hoe je présence kan hebben op een podium’.

Tips van juf Cheyenne:

  •  Wees flexibel in je timing. De dagen en de weken op school verlopen meestal volgens een strakke planning, en daar ben je als leerkracht aan gewend. Een artistiek-cultureel project heeft vaak een meer flexibele tijdslijn. Het kan leerzaam zijn om daar als leerkracht voor open te staan.
  • ...maar ook niet té flexibel…: Laat niet te veel tijd tussen de verschillende sessies, zodat de leerlingen kunnen blijven voortbouwen op wat ze de vorige keer leerden.
  • Betrek de leerlingen: Je hoeft het project niet 100% voor te bereiden om het daarna kant en klaar aan de leerlingen aan te bieden. Ze vinden het leuk om mee te zoeken en mee na te denken. Kijk wat er uit hen komt en ga er mee aan de slag.
  • Zoek het niet te ver. Ook met kleine en korte momenten kan je de leerlingen prikkelen om hun fantasie te gebruiken. Je kan eenvoudige dingen uitproberen en het hoeft niet altijd veel tijd in beslag te nemen.
  • Geniet van elke stap. Het proces is belangrijker dan het eindresultaat.

Leerlingen bespelen percussie-instrument

Achter de wolken

De workshops worden tijdens de uren muzische vorming gegeven maar de school wilde sowieso vakoverschrijdend te werk gaan en ook leerdoelen van Nederlands, sociale vaardigheden en WO betrekken in het verhaal.

‘We wilden ervoor zorgen dat de leerlingen met alle muzische domeinen in aanraking komen', zegt Juf Cheyenne. 'Er was in dit project vooral veel aandacht voor muziek’.

‘De leerlingen moeten zich amuseren en krijgen de kans om te maken en te tonen', zegt Eric. 'Ze mogen proberen en mislukken. Daarnaast is de opbouw van de sessies erop gericht dat ze zich steeds meer durven tonen. Het doel is ook expliciet om hun eigen "kasteel in de wolken" te bedenken. Hoe zien zij zichzelf? Wat willen ze veranderen? Hoe zien ze de toekomst?’

Het resultaat van de verschillende workshops werd een groots toneelstuk.

‘We kijken met een frisse blik naar kunst, cultuur en creativiteit en delen onze ervaringen met elkaar', zegt juf Cheyenne. 'En de leerlingen van het tweede en vierde leerjaar konden veel inspiratie opdoen tijdens het toonmoment.’

 Leerlingen zitten samen op de grond rond klankboom

Wil jij ook samenwerken met een culturele organisatie in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen keken ter inspiratie aandachtig naar de verfilming van het boek 'Rosie en Moussa'.

verbeelden

  • De leerlingen gingen aan de slag met associatiecirkels (in allerhande varianten) en het verzinnen van verhalen.

conceptualiseren

  • Door te improviseren rond korte scènes en die samen te bespreken, konden veel zaken, emoties en ervaringen benoemd worden.

analyseren

  • Door samen fragmenten uit het boek 'Rosie en Moussa' (voor) te lezen en te bespreken, leggen de leerlingen nieuwe verbanden (ook met hun eigen leven).

Dragers

lichaam

  • De leerlingen oefenden om levende standbeelden te zijn en experimenteerden met manieren van bewegen, zoals het fysiek uitvergroten van personages.

voorwerpen

  • De leerlingen mochten aan de slag met allerlei muziekinstrumenten in ABC-huis in Schaarbeek.

taal

  • Er zijn weinig leerlingen waarvoor Nederlands de thuistaal is. De workshops zijn daarom ook gericht op communicatie, zowel met lichaamstaal als verbaal. Nederlands werd passief en actief gebruikt, dus niet alleen om iets te begrijpen, maar vooral om iets over te brengen.

Grafische tekens

  • Illustraties uit het boek 'Rosie en Moussa' werden de basis voor korte theaterscènes.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School HSBS Klavertje Vier
Organisaties Amadeo Kollectif
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • drama en theater
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2022-2023
Projectverantwoordelijke Debbie Vandensteen

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs