Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Een school vol oude verhalen

Een school vol oude verhalen

De leerlingen van het derde tot het zesde leerjaar van de Sint-Norbertusschool in Heverlee onderzoeken het rijke verleden van hun school. Ze geven er met de hulp van Mooss vzw een muzische draai aan.

‘Onze school bestaat 125 jaar. Dat vonden we een mooie gelegenheid om schoolbreed onze roots bloot te leggen en de link met de Abdij van Park weer nieuw leven in te blazen’, vertelt zorgcoördinator Stephanie Claerhout. En wat blijkt? ‘Vroeger was dit gebouw een bierstekerij en de speelplaats was de moestuin van de zusters en paters.’ ‘En als je stout was, sloeg de meester met een stok op je poep’, weet Mona (10) aan te vullen.

Als een echte archivaris

In een eerste stap ontdekten de leerlingen het archief van de Annuntiaten in Heverlee. Stephanie: ‘Deze zusters zijn onze inrichtende macht. Hun archief is allesbehalve een gesloten bibliotheek. De kinderen pasten er uniformen van weleer, zaten in een oude, authentieke klas en bekeken kaarten en foto’s uit lang vervlogen tijden. Ze hielden zelfs – met witte handschoentjes - de echte brief vast waarin de oprichting van de school werd aangevraagd. Hij dateert uit 1891. Ze werden zich bewust dat ook zoiets als een school een verleden heeft.’

Actuele ‘oude’ thema’s

Op basis van al die informatie selecteerde een werkgroep van leraren vijf thema’s voor een muzische uitwerking. ‘Deze thema’s zoals oorlog, gender, geloof zijn ook vandaag nog actueel’, vertelt Stephanie daarover. ‘Aan elk onderwerp koppelden we een discipline: dans, drama, media, beeld of muziek. De leerlingen kozen zelf in welke groep ze wilden schitteren. Zo konden we klasdoorbrekend werken.’ 

Mooss-expertise

Vijf Mooss-begeleiders helpen om de verhalen van toen tot leven te wekken. Mooss is gespecialiseerd in kunst- en erfgoededucatie en werkt vanuit verschillende disciplines. Ze leren elke groep de nodige technieken aan en leggen de basis voor een eindproduct. ‘Allicht zal niet alles af zijn. Ze zullen ons lerarenteam tips geven hoe we verder tot een eindproduct kunnen evolueren en hoe we dat kunnen integreren in een historische tentoonstelling.’

Bij elke groep is een begeleidende leraar aanwezig. ‘Daarbij trekken we hen wat uit hun comfortzone: iemand die al sterk is in muziek, zal nu bijvoorbeeld ‘beeld’ volgen. Ik hoor heel positieve reacties: ze hebben al veel tips gekregen. Het is de bedoeling dat ze die ook op onze pedagogische studiedag aan elkaar doorgeven.’

Processie in nieuw jasje

En de kinderen? Die amuseren zich. Onder een stralende winterzon steekt de dansgroep de oude processie in een nieuw jasje. Als op zolder nog dozen vol echte processiekleren ontdekt worden, vervloeit heden en verleden in een kleurrijke, moderne versie. Het filmpje ervan kunnen ze naast oud beeldmateriaal tonen.

De dramagroep heeft intussen aandacht voor de school in tijden van oorlog. Ze maken een tableau vivant. 10 seconden krijgen ze om de hereniging van een familie uit te beelden. Of een gevecht tussen soldaten. En dan: ‘Freeze!’ De muziekgroep onderzoekt de klas vroeger en nu. Ze nemen onder meer een soundscape op die bij een stomme film kan passen. De mediamannen en - madammen maken prachtige stop-motionfilmpjes over het leven van vroeger met zijn levertraan, nonnen en Chiro. Wie beeldend aan de slag gaat, krijgt ‘meisjes en jongens vroeger in de klas’ als onderwerp mee. Ze kiezen voor een grote giraf als uithangbord – dat is ook het symbool van de school - en zullen er hun timmer- en handwerkjes op tentoonstellen.

Tentoonstelling en buurtwandeling

Al die muzische werkjes zullen schitteren in een grootse tentoonstelling in de Abdij van Park tegenover de school. Die zal een historisch correct beeld geven, aangevuld met het werk van de kinderen.

‘Op die dag organiseren we ook een Sint-Norbertustocht in samenwerking met Brede School. Die tocht gaat door de buurt en komt langs de tentoonstelling. Ook kunnen ouders en kinderen in het Huis van de Polyfonie het schoolkoor aan het werk zien en een optreden van muzikale oud-leerlingen bewonderen.’ Er wacht Sint-Norbertusschool een schoolfeest om in geen 125 jaar te vergeten.

Tips van de leerkrachten

  • Laat leraren een discipline meevolgen waarin ze nog niet onderlegd zijn en zorg dat ze hun ervaringen kunnen delen met het team.
  • Betrek de buurt, oud-leerkrachten en oud-leerlingen bij een project als dit. Zo kwam de oude buurvrouw met haar fotoboek in Sint-Norbertusschool aankloppen. 
  • Begin op tijd en zoek goede partners in het stadsbestuur, het schoolbestuur, maar ook bijvoorbeeld in de lerarenopleiding. ‘Studenten van de UCLL onderzochten verleden schooljaar hoe de abdij een educatieve werkplek kan zijn. Vandaag begeleiden ze ook workshops.’
  • Werk samen met erfgoedpartners. Zij zijn thuis in deze materie en kunnen ondersteunen in het vele opzoekwerk en bij het opvragen van fotomateriaal.
  • Voor je van start gaat, leert je team best zelf eerst de rijkdom van het erfgoed in de buurt kennen. Wij gingen bijvoorbeeld met een gids op verkenning in en rond de Abdij van Park. Met een archivaris ontdekten we het archief van de zusters Annunciaten en dat van de abdij.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School VBS Sint-Norbertus
Organisaties Bamm vzw
vzw Cultureel erfgoed annuntiaten Heverlee
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • erfgoed
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Zorgco Stephanie Claerhout

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs