Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Een wonderlijke reis met ridders en badeendjes

Een wonderlijke reis met ridders en badeendjes

Van Batmaneendje en pluchen dinosaurus tot Beethoven en Shakespeare. Een bezoek van auteur Mark Tijsmans is zowel een leerrijke als een plezierige leeservaring. De leerlingen uit het eerste middelbaar van het Instituut Heilige Familie in Sint-Niklaas genoten met volle teugen van de voorstelling waarin avontuurlijke verhalen en voorleesmomenten werden afgewisseld met leuke kwisvragen. Enkele leerlingen wisten zelfs een felbegeerd badeendje te veroveren.

Artistiek duizendpoot Mark Tijsmans debuteerde in 2006 als jeugdauteur. Zijn eerste werk was meteen een voltreffer. De lezers van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen verkozen Het Geheim van te veel Torens in 2007 tot beste boek. In 2008 sleepte de auteur opnieuw de hoofdprijs in de wacht met Wiet Waterlanders en de Kleine Caroluscode, het eerste boek uit een tot nu toe vierdelige reeks. Elf boeken later weet hij nog steeds jong en oud te boeien met vlot geschreven verhalen vol spanning en avontuur.

Leesplezier

‘Onze leerlingen krijgen ieder jaar een auteurslezing voorgeschoteld’, vertelt Ann Schatteman, bibliotheekverantwoordelijke van het Instituut Heilige Familie. ‘Vanaf het tweede middelbaar kadert een lezing in een thema dat ook in de lessen aan bod komt. De leerlingen worden vooraf goed voorbereid en we bespreken de boeken ook tijdens de les Nederlands. Zo nodigen we schrijfster Marita De Sterck uit voor onze vierdejaars. Haar werk sluit perfect aan bij de lessen rond volksverhalen. In het eerste jaar leggen we de nadruk echter volledig op het leesplezier, omdat dit een opstap is naar de literaire competentie die de leerlingen in de tweede en derde graad verwerven. Mark Tijsmans bezoekt onze school al vele jaren en de leerlingen zijn steeds even enthousiast.’

Voor sommige leerlingen is het niet vanzelfsprekend om zulke dikke boeken te lezen, maar het is hen wel gelukt.

De eerstejaars lazen op voorhand minstens één boek van de schrijver. ‘De leerlingen krijgen aan het begin van het schooljaar een folder mee naar huis met de kalender van de lezingen’, legt Ann uit. ‘Zo hebben ze genoeg tijd om een boek te kiezen en het ook te lezen.’ De auteur vraagt aan het begin van de voorstelling wie graag leest. ‘Ik heb al zeven boeken van u gelezen’, luidt het antwoord van een van de leerlingen. Maar ook de kinderen op de derde rij die niet houden van lezen, kunnen de boeken van Mark Tijsmans wel smaken. ‘Voor sommige leerlingen is het niet vanzelfsprekend om zulke dikke boeken te lezen’, vertelt Ann, ‘maar het is hen wel gelukt.’

Kwakjeskwis

Een tafel vol badeendjes, drie schilderijen, een krant, een pluchen gans en een dinosaurus, een krant en een stapel boeken vormen het decor van de voorstelling. Mark vertelt enthousiast over zijn verhalen waarin stoere, maar ook minder stoere helden de hoofdrol spelen. ‘In mijn boeken zijn de belangrijkste personages zowel jongens als meisjes. En dat vinden jullie natuurlijk geweldig interessant’, voegt hij er met een knipoog aan toe. Wiet Waterlanders, Sooi Molenwieken, koning Teiresias, ridder Andreas en keukenmeid Cato, die uiteindelijk helemaal geen keukenmeid blijkt te zijn, passeren de revue.

Wanneer de auteur een zwarte toeter bovenhaalt, daagt hij de leerlingen uit in de kwakjeskwis. Een goed antwoord levert een kwakje op. Wie erin slaagt de vraag in een keer volledig juist te beantwoorden, neemt zelfs een mini-badeend mee naar huis. ‘Eigenlijk is de kwis vernoemd naar Germaine de gans die de molen bewaakt in De Kronieken van Sooi Molenwieken’, lacht Mark, ‘maar plastic gansjes zijn echt nergens te vinden.’ Ook de vragen houden verband met de avonturen van de personages. Wat doet een archeologe? Wat is er gebeurd met het schilderij de Rechtvaardige Rechters? In welk volkslied horen we de negende Symfonie van Beethoven? Samen zorgen de leerlingen dat op het einde van de voorstelling verschillende badeenden vooraan prijken.

Wordt vervolgd

Waar hij al die inspiratie vandaan haalt? Mark houdt steeds ogen en oren open. ‘Wiet Waterlanders ben ik eigenlijk gewoon op straat tegengekomen’, vertelt hij. ‘Een jongen met vuurrood haar fietste me voorbij en dat beeld bleef door mijn hoofd spoken. Ook vandaag heb ik goed opgelet. Misschien schrijf ik nog wel een boek over een van jullie.’ 

De schrijfhonger van Mark is in elk geval nog niet gestild. Het boek De Ridders van de ronde keukentafel wordt verwerkt tot een musical en de auteur schrijft een vervolg op het verhaal van Wiet Waterlanders. ‘De reeks was oorspronkelijk bedoeld als een trilogie’, zegt Mark, ‘maar er kan nog wel een vijfde boek bij, op voorwaarde dat het verhaal goed blijft natuurlijk.’ Om het met de woorden van Wiets moeder te zeggen: ‘Werkelijk, wonderlijk.’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Severijns
School Instituut Heilige Familie - Secundair
Organisaties Auteurslezingen.be
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Ann Schatteman

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs