Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Er zit meer in muziek dan je denkt

Er zit meer in muziek dan je denkt

Niemand hoeft leerkracht Bertje Parren te overtuigen van de kracht van muziek: ‘Mijn ervaring van de voorbije jaren is dat heel wat kinderen openbloeien door muziek, ook zij die doorgaans weinig (durven te) zeggen’. Maar hoe pak je dat concreet aan? Bertje: ‘Ik sta in voor de Muzo-projectklas, dus ik werk met kleuters uit alle klassen. Ik zocht ondersteuning: hoe kon ik nog meer uit onze klasmomenten halen?’ Jeugd & Muziek hielp om haar lessen rond muziek naar een hoger niveau te tillen.

Coach Wouter

Juf Bertje van het Brusselse Sint-Jan Berchmanscollege nam, op aanraden van Cultuurkuur, contact op met Jeugd & Muziek. De organisatie sprak Wouter Cools aan. Hij behaalde een Master in de Muziek, afstudeerrichting Muziekpedagogie en Specifieke Lerarenopleiding binnen het vakgebied Muziek. Nu staat hij zelf voor de klas in Brussel, als leraar Muzikale Opvoeding. Bovendien geeft hij pianoles en is hij freelance gids in het Muziekinstrumentenmuseum van Brussel.

Hij en Bertje vonden elkaar zonder moeite. Bertje: ‘Wouter had mijn vraag goed begrepen en doorgesproken met Jeugd & Muziek. Tijdens tien ontmoetingsmomenten verspreid over twee maanden werkte Wouter rond muziek, beweging en expressie. Zoals ik had gehoopt haalde hij effectief meer uit onze lesmomenten’.

Exploreren en experimenteren

‘Ik heb vooral geprobeerd om zo breed mogelijk te gaan zodat ik zoveel mogelijk insteken kon geven om in de toekomst te gebruiken’, vertelt Wouter. 'Concreet deed ik zelf eerst iets voor en liet ik de kinderen zelf exploreren waarna ik hen een gerichte taak gaf, vaak in groepjes’.

‘In het begin werkte ik rond experimenteren met klanken en geluiden - zowel vocaal als instrumentaal: wat kan je doen met je eigen stem? Hoe kan je spelen met ritme en klankkleur? Welke kant kunnen we uit met onze instrumenten? Daarna keken we samen hoe je met klank een verhaal kan vertellen: welke soort muziek past er bij de verschillende scènes in een poppenkastverhaal? Hoe zou een supporterslied voor de Rode Duivels kunnen klinken? Emoties, bewegingen, drama, het maakte allemaal deel uit van onze lessen’.

Afwisseling

Bertje: ‘De aanpak van Wouter was doordacht. Hij bracht de dingen goed aan, stap voor stap, op een manier die ik de dagen erna vlot heb kunnen herhalen met andere kinderen. De kindjes waren nieuwsgierig en hij kon hun concentratie goed vasthouden. Ik vond het fantastisch om te zien dat veel kinderen tijdens de pauze uit eigen wil voort deden en muziek bleven maken’.

Natuurlijk loopt niet iedereen de hele tijd netjes in de rij. En zo hoort het ook. Wouter: ‘Elke groep, los van de leeftijden van de kinderen, is en reageert anders. Werkt iets niet, dan moet je het snel over een andere boeg gooien. Betrek eventuele stoorzenders zodat die leerlingen weer mee zijn en enthousiast worden. Ook afwisseling is superbelangrijk, dat houdt iedereen fris. We werkten in sessies van twee uur: dat is best lang, maar zo kan je wel iets opbouwen’.

Maak het zelf!

Er werd in dit project niet naar een specifiek toonmoment toegewerkt. Het ging er vooral om om ideeën te genereren en aan te reiken. Wouter: ‘Zo hebben we ook gebrainstormd over wat er nog ontbrak in de klas qua muzisch materiaal en wat er mogelijk was binnen het klasbudget’.

Bertje: ‘Ik had te weinig schudbekers, dus die heb ik samen met de kinderen gemaakt. Leuk om te doen en fijn dat ze nadien met hun ‘eigen’ instrumenten aan de slag kunnen gaan’.

Evaluatie

Bertje kijkt tevreden terug op het project: ‘Op het einde van het schooljaar maken we nog een laatste portfolio - zo maak ik er een paar per jaar. Daar staan alle activiteiten in, er is plaats voor tekeningen en foto’s, de kindjes kunnen aanduiden of ze die activiteit leuk vonden en waarom … Zo kunnen ze thuis laten zien waar ze mee bezig zijn. En mijn collega’s plukken ook de vruchten van onze sessies: wanneer de leerlingen terugkomen in hun eigen, vaste klas, vertellen ze uitgebreid wat ze hebben gedaan, zingen ze én maken ze muziek!’

Tips van juf Bertje

  • Bereid je goed voor, maar sta ook open voor het onverwachte. Iets dat bij drie groepen leerlingen goed werkt, kan bij een vierde groep plots mislukken. Niets aan te doen. Panikeer niet en probeer iets anders.
  • Laat de leerlingen mee helpen en mee aan de slag gaan. Wanneer ze zien dat iets dat zij hebben bedacht of gemaakt door iedereen wordt gebruikt in de les, werkt dat heel motiverend.
  • Plan je project niet te laat in het schooljaar. Alle leerlingen en zeker de allerkleinsten zijn in mei en juni al redelijk moe en dat voel je.
  • Sta open voor nieuwe impulsen, ideeën en advies.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School VKS Sint-Jan Berchmanscollege
Organisaties Jeugd en Muziek Brussel
mim – Muziekinstrumentenmuseum (KMKG)
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Juf Bertje Parren

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs