Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Groeninge TV

Groeninge TV

Het Spes Nostra Instituut in Heule stuurt al een aantal jaren leerlingen van het TSO op pad als echte reporters. Samen met verschillende scholen van de scholengemeenschap Groeninge maken ze Groeninge TV. Met camera’s en microfoons gaan de leerlingen aan de slag om hun eigen reportages en live shows te maken.

de_tv_studio.jpeg
geluid_1.jpeg
interview_in_studio.jpeg
techniek.jpeg
techniek_van_de_live_show.jpeg

Samen werken aan taal en techniek

De ploeg van Groeninge TV bestaat uit twee groepen: de groep taal en de groep techniek. ‘De mensen van taal zijn reporters, zij doen de interviews’, legt Leen Carton uit, leerkracht Frans. ‘Dit jaar kregen zij professionele hulp van Veerle Deblauwe, presentatrice van het tienerprogramma JAM. Zij werkte met de leerlingen rond spreken voor de camera. Een cursus interviewtechnieken kregen ze van Belgajournalist Marijke Rodenbach.’ De technici filmen en monteren. Ook zij kregen workshops van een professional.

Maar de leerlingen helpen ook elkaar. Omdat het project al een aantal jaren loopt, zijn sommige leerlingen ondertussen zelf expert geworden. ‘De leerlingen van het zesde jaar leiden de nieuwelingen op en geven elkaar tips.’

Een mix van reportages en live shows

Groeninge TV bestaat uit twee vaste onderdelen: reportages en live shows. De onderwerpen van de reportages zijn zeer uiteenlopend. ‘We hebben bijvoorbeeld de XIU-actie (lees: ik zie u) gehad voor veilig verkeer. Leerlingen werkten rond het thema ‘zichtbaarheid in het verkeer’ projecten uit. Daarvan heeft onze tv-ploeg een reportage gemaakt. Maar die reportages kunnen even goed over festivals of toneelvoorstellingen gaan. Iedereen mag onderwerpen voorstellen.’

Drie keer per jaar wordt een klaslokaal omgebouwd tot tv-studio voor een live show, telkens met een ander thema. Zo is er bijvoorbeeld de Valentijnuitzending geweest met de titel Ik word graag gezien. ‘Leerlingen van andere scholen mochten nummertjes komen opvoeren rond de liefde. Maar het thema had ook een tweede betekenislaag: we hebben de uitzending gelinkt aan onze verkeersactie. Een aantal interessante gasten, zoals Vincent Van Quickenborne, kwamen langs voor een interview.’

‘Het is belangrijk om met een gemotiveerde ploeg te werken. Ze moeten alleen meewerken aan een reportage of een show als ze er zelf zin in hebben.’

Motivatie als drijvende factor

De ploeg van Groeninge TV bestaat uit enthousiaste leerlingen van het TSO die vrijwillig meedoen. ‘Ook de leerkrachten zijn gemotiveerd. Ze geven graag workshops voor andere scholen. ‘Het zou ideaal zijn als iedere school van de gemeenschap een eigen tv-ploeg had. Je hoeft geen grote technische installatie of kennis te hebben om tv te maken. Met weinig materiaal kan je al veel doen!’

Tips van Leen

  • Maak een reportage over een event. Bijvoorbeeld een multicultureel feest vol wereldmuziek. Interview de organisatoren en maak sfeerbeelden. Toon de reportage vervolgens op school om jongeren warm te maken voor het onderwerp.
  • Speel in op de actualiteit en laat ook serieuzere onderwerpen aan bod komen. Ga bijvoorbeeld naar de dag van de handel en de economie. Interview mensen met een uitgesproken mening, die hoeven niet altijd heel bekend te zijn. Wat stof voor discussie oplevert in de lessen handel.
  • Maak een live tv uitzending en verspreid die via het internet. Als je rond het thema verkeersveiligheid werkt bijvoorbeeld, kan je heel wat interessante sprekers uitnodigen in de studio, zoals politici en iemand van het Vias institute en de Responsible Young Drivers.
  • Maak een reportage in verschillende scholen over projecten rond één thema. Schiet sfeerbeelden en interview deelnemende leerlingen en organisatoren.
  • Breng leerlingen in contact met cultuur. Werk bijvoorbeeld rond jeugdtheater als onderwerp voor een reportage. Je kan een reportage maken van een plaatselijke toneelvoorstelling. Interview zeker de acteurs en de regisseur.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School Spes Nostra 2
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Leen Carton — Kelly Piccavet — Bjorn Lapeire — Pieter Dhuyvetter

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs