Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Heksenkuren leiden tot uniek leesproject over de leerjaren heen

Heksenkuren leiden tot uniek leesproject over de leerjaren heen

Vrije Lagere School Windekind uit Vorselaar heeft de voorbije jaren heel wat nuttige ervaring opgebouwd in uitgekiende cultuurprojecten op maat van hun leerlingen. Maar wat als oudere leerlingen nu eens met hun jongere schoolgenootjes aan eenzelfde initiatief zouden samenwerken? Hun Heksenfeest leidt tot een boeiende kruisbestuiving.

Leerlingen verkleed als heks met tablets
Leerling met bezemsteel van de heks
Leerlingen maken heksensoep
Leerlingen interviewen en filmen elkaar met tablets
Leerling filmt zichzelf met tablet
Leerlingen leren het heksenlied met dans aan
Leerlingen dansen op het heksenlied
Leerlingen en juf in de klas
Leerlingen verkleed als heks maken heksensoep

VLS Windekind uit het Kempense Vorselaar hanteert al langer een ervaringsgerichte aanpak, waarbij de leerkrachten de opgestoken kennis nadien in de reguliere werking integreren. Zo haalden ze heel wat nuttige elementen uit eerdere cultuurprojecten. 'Met dit project wilden we nog een stap verder gaan', zegt projectcoördinator An Jacobs. 'Wat als we nu eens niet alleen vakoverschrijdend, maar ook jaardoorbrekend aan de slag zouden gaan?'

Klasoverschrijdend

Voor het project Heksenfeest gaan de klas van juf Sally uit het eerste leerjaar en die van juf Valerie uit het vierde leerjaar samen aan de slag. De klassen krijgen elk een reeks aparte taken toebedeeld die binnen hun mogelijkheden passen, maar werken intussen gezamenlijk aan één project. Zo start het initiatief wanneer de leerlingen uit het vierde leerjaar het boek Hekselien aan de eerstejaars voorlezen: een slimme manier om aan leesbevordering te doen over de leerjaren heen.

Nadat hun verbeelding geprikkeld is, maken de kleinsten onder begeleiding van externe partner Muzische Workshops zelf een alternatieve versie van het boek met eigen teksten en illustraties. Om de heksenwereld tastbaarder te maken, vervaardigen ze nadien echte attributen. Dat gaat van eigen heksenzalf en heksensoep van brandnetels over amuletten uit klei tot bezems van takken en stokken. Deze werkjes krijgen nadien een plekje in hun eigen heksenmuseum.

Muzische Workshops leert de kinderen van het eerste jaar tijdens een intense musicalstage het ondeugende kinderlied van de zeven heksen en de bijhorende danspasjes aan. Tegelijk dompelen ze de jongens en meisjes uit het vierde jaar onder in multimediatechnieken: met een tablet filmen ze een journalistieke reportage en monteren die tot een flitsende video.

Leerlingen filmen elkaar met de tablet

Externe expertise

'Ik ben zelf niet zo creatief, maar door de begeleiding van Muzische Workshops kreeg ik wel het zelfvertrouwen om voortaan zelf meer rond schilderkunst of klei te werken', zegt juf Valerie. 'En het was ongelooflijk om te zien hoe de kinderen spontaan nieuwe dingen probeerden met die filmtechnieken'. Juf Sally beaamt dit voor de musicaltechnieken. 'De externe partner heeft zoveel expertise, de praktische tips en kneepjes zijn heel verrijkend. En het knappe is dat de kinderen er ook enorm veel van opsteken.'

Tips van juf Sally en juf Valerie

  • Speel kort op de bal en geef meteen concrete feedback op de activiteiten en samenwerking. Zo kan iedereen eruit leren en komt er een open communicatie op gang.
  • Neem zelf deel aan de activiteiten. Zo kan je je alle technieken die je partner in huis heeft eigen maken. Dat rendeert op lange termijn.
  • Werk vakoverschrijdend om je kunstproject te verankeren in het geheugen van de kinderen én de schoolwerking. Door een project te verbinden met de leerstof krijgt het veel meer betekenis.

Met dit diverse project zocht VLS Windekind bewust aansluiting bij verschillende leerinhouden, van taal en muzische vorming tot wereldoriëntatie en natuureducatie, van wiskunde en chemie tot mediawijsheid. 'Na afloop volgt een grondige evaluatie van de voorbije twee schoolweken. Daaruit halen we concrete elementen om in de lessen te integreren en om later zelfstandig projecten mee uit te werken', zeggen Sally en Valerie. Muzische Workshops gaf beide juffen alvast steekfiches vol tips en tricks mee om het project in volgende jaren verder te zetten.

'Na afloop volgt een grondige evaluatie van de voorbije twee schoolweken. Daaruit halen we concrete elementen om in de lessen te integreren en om later zelfstandig projecten mee uit te werken.'

Juffen Sally en Valerie

Heksenfeest

Na acht intensieve schooldagen vloeien alle elementen uit het project netjes in elkaar op de slotdag. De vierdejaars filmen hoe de heksjes uit het eerste jaar hun musical opvoeren rond de toverketel. De ouders genieten bij een kommetje brandnetelsoep mee en bewonderen het heksenmuseum. En de mama’s kunnen naar huis met een wonderzalfje, een probaat middel tegen rimpels, haakneuzen en een acute verliefdheid op kikkerprinsen.

Leerlingen bij de heksenketel in het bos

Wil jij ook samenwerken met een culturele organisatie in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen van het eerste leerjaar luisteren naar het verhaal van Hekselien. Ze horen daarbij hoe de leerlingen van het vierde leerjaar spelen met intonatie, stemmetjes gebruiken, het voorlezen versnellen en vertragen om het verhaal spannender of minder spannend te maken.

verbeelden

  • De leerlingen van het eerste leerjaar denken tijdens het voorlezen vooruit en voorspellen wat er gaat gebeuren. Ze beelden zich in hoe Hekselien, Bonkie en Moes eruit zien. Ze leven zich in de rol van heks in om beter een heks na te kunnen doen tijdens hun musical. Samen met de leerlingen van het vierde leerjaar fantaseren de leerlingen van het eerste leerjaar over de prenten bij het verhaal van Hekselien.

conceptualiseren

  • De leerlingen leren de verschillende leesstrategieën aan via het verhaal van Hekselien.

analyseren

  • De leerlingen debatteren over het verhaal van Hekselien en becommentariëren hun schilderwerk om zo de juiste tekst voor hun prenten te kunnen voorzien.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen gebruiken beweging, lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen om zich uit te drukken tijdens hun musical over heksen.

voorwerpen

  • De leerlingen maken heksensoep en heksenzalf en allerlei andere attributen. Ze verkleden zich als heks om zich in te leven in hun rol.

taal

  • De leerlingen leren een lied en zingen het luidkeels.
  • De leerlingen lezen een boek of luisteren hoe het hun wordt voorgelezen.
  • De leerlingen gaan in gesprek met elkaar om goed te kunnen samenwerken en ze schrijven samen een nieuw verhaal op basis van het boek van Hekselien.

Grafische tekens

  • De kinderen vertrekken van het boek van Hekselien in het eerste leerjaar en Heksen van Roald Dahl in het vierde leerjaar als cultuurdrager om de leerlingen te introduceren in een wereld van fantasie. Ze schilderen hun eigen illustraties bij hun versie van het kinderboek Hekselien.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Hans Otten
School VLS Windekind
Organisaties Muzische Workshops
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke An Jacobs

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs