Heksenkuren leiden tot uniek leesproject over de leerjaren heen
Vrije Lagere School Windekind uit Vorselaar heeft de voorbije jaren heel wat nuttige ervaring opgebouwd in uitgekiende cultuurprojecten op maat van hun leerlingen. Maar wat als oudere leerlingen nu eens met hun jongere schoolgenootjes aan eenzelfde initiatief zouden samenwerken? Hun Heksenfeest leidt tot een boeiende kruisbestuiving.
VLS Windekind uit het Kempense Vorselaar hanteert al langer een ervaringsgerichte aanpak, waarbij de leerkrachten de opgestoken kennis nadien in de reguliere werking integreren. Zo haalden ze heel wat nuttige elementen uit eerdere cultuurprojecten. 'Met dit project wilden we nog een stap verder gaan', zegt projectcoördinator An Jacobs. 'Wat als we nu eens niet alleen vakoverschrijdend, maar ook jaardoorbrekend aan de slag zouden gaan?'
Klasoverschrijdend
Voor het project Heksenfeest gaan de klas van juf Sally uit het eerste leerjaar en die van juf Valerie uit het vierde leerjaar samen aan de slag. De klassen krijgen elk een reeks aparte taken toebedeeld die binnen hun mogelijkheden passen, maar werken intussen gezamenlijk aan één project. Zo start het initiatief wanneer de leerlingen uit het vierde leerjaar het boek Hekselien aan de eerstejaars voorlezen: een slimme manier om aan leesbevordering te doen over de leerjaren heen.
Nadat hun verbeelding geprikkeld is, maken de kleinsten onder begeleiding van externe partner Muzische Workshops zelf een alternatieve versie van het boek met eigen teksten en illustraties. Om de heksenwereld tastbaarder te maken, vervaardigen ze nadien echte attributen. Dat gaat van eigen heksenzalf en heksensoep van brandnetels over amuletten uit klei tot bezems van takken en stokken. Deze werkjes krijgen nadien een plekje in hun eigen heksenmuseum.
Muzische Workshops leert de kinderen van het eerste jaar tijdens een intense musicalstage het ondeugende kinderlied van de zeven heksen en de bijhorende danspasjes aan. Tegelijk dompelen ze de jongens en meisjes uit het vierde jaar onder in multimediatechnieken: met een tablet filmen ze een journalistieke reportage en monteren die tot een flitsende video.
Externe expertise
'Ik ben zelf niet zo creatief, maar door de begeleiding van Muzische Workshops kreeg ik wel het zelfvertrouwen om voortaan zelf meer rond schilderkunst of klei te werken', zegt juf Valerie. 'En het was ongelooflijk om te zien hoe de kinderen spontaan nieuwe dingen probeerden met die filmtechnieken'. Juf Sally beaamt dit voor de musicaltechnieken. 'De externe partner heeft zoveel expertise, de praktische tips en kneepjes zijn heel verrijkend. En het knappe is dat de kinderen er ook enorm veel van opsteken.'
Tips van juf Sally en juf Valerie
- Speel kort op de bal en geef meteen concrete feedback op de activiteiten en samenwerking. Zo kan iedereen eruit leren en komt er een open communicatie op gang.
- Neem zelf deel aan de activiteiten. Zo kan je je alle technieken die je partner in huis heeft eigen maken. Dat rendeert op lange termijn.
- Werk vakoverschrijdend om je kunstproject te verankeren in het geheugen van de kinderen én de schoolwerking. Door een project te verbinden met de leerstof krijgt het veel meer betekenis.
Met dit diverse project zocht VLS Windekind bewust aansluiting bij verschillende leerinhouden, van taal en muzische vorming tot wereldoriëntatie en natuureducatie, van wiskunde en chemie tot mediawijsheid. 'Na afloop volgt een grondige evaluatie van de voorbije twee schoolweken. Daaruit halen we concrete elementen om in de lessen te integreren en om later zelfstandig projecten mee uit te werken', zeggen Sally en Valerie. Muzische Workshops gaf beide juffen alvast steekfiches vol tips en tricks mee om het project in volgende jaren verder te zetten.
'Na afloop volgt een grondige evaluatie van de voorbije twee schoolweken. Daaruit halen we concrete elementen om in de lessen te integreren en om later zelfstandig projecten mee uit te werken.'
Heksenfeest
Na acht intensieve schooldagen vloeien alle elementen uit het project netjes in elkaar op de slotdag. De vierdejaars filmen hoe de heksjes uit het eerste jaar hun musical opvoeren rond de toverketel. De ouders genieten bij een kommetje brandnetelsoep mee en bewonderen het heksenmuseum. En de mama’s kunnen naar huis met een wonderzalfje, een probaat middel tegen rimpels, haakneuzen en een acute verliefdheid op kikkerprinsen.
Wil jij ook samenwerken met een culturele organisatie in jouw klas? Dat kan!
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Versterk cultureel bewustzijn in de klas.
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- De leerlingen van het eerste leerjaar luisteren naar het verhaal van Hekselien. Ze horen daarbij hoe de leerlingen van het vierde leerjaar spelen met intonatie, stemmetjes gebruiken, het voorlezen versnellen en vertragen om het verhaal spannender of minder spannend te maken.
verbeelden
- De leerlingen van het eerste leerjaar denken tijdens het voorlezen vooruit en voorspellen wat er gaat gebeuren. Ze beelden zich in hoe Hekselien, Bonkie en Moes eruit zien. Ze leven zich in de rol van heks in om beter een heks na te kunnen doen tijdens hun musical. Samen met de leerlingen van het vierde leerjaar fantaseren de leerlingen van het eerste leerjaar over de prenten bij het verhaal van Hekselien.
conceptualiseren
- De leerlingen leren de verschillende leesstrategieën aan via het verhaal van Hekselien.
analyseren
- De leerlingen debatteren over het verhaal van Hekselien en becommentariëren hun schilderwerk om zo de juiste tekst voor hun prenten te kunnen voorzien.
Dragers
lichaam
- De leerlingen gebruiken beweging, lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen om zich uit te drukken tijdens hun musical over heksen.
voorwerpen
- De leerlingen maken heksensoep en heksenzalf en allerlei andere attributen. Ze verkleden zich als heks om zich in te leven in hun rol.
taal
- De leerlingen leren een lied en zingen het luidkeels.
- De leerlingen lezen een boek of luisteren hoe het hun wordt voorgelezen.
- De leerlingen gaan in gesprek met elkaar om goed te kunnen samenwerken en ze schrijven samen een nieuw verhaal op basis van het boek van Hekselien.
Grafische tekens
- De kinderen vertrekken van het boek van Hekselien in het eerste leerjaar en Heksen van Roald Dahl in het vierde leerjaar als cultuurdrager om de leerlingen te introduceren in een wereld van fantasie. Ze schilderen hun eigen illustraties bij hun versie van het kinderboek Hekselien.