Hoe beeld je ‘water’ uit?

Vakoverschrijdend rond water werken? Dat lukt voor vakken als wiskunde en WO. Maar hoe betrek je daar ook de muzische vakken bij? Het tweede en derde leerjaar van basisschool Het Open Groene in Marke ging de uitdaging aan. Gesteund door de knowhow van vzw Passerelle

Isabelle Lepeer, juf van het tweede leerjaar, zit in de werkgroep ‘cultuur’ van de school. Dat groepje van een vijftal collega’s trekt de culturele initiatieven. ‘We organiseren voor elke graad een muzische dag, boeken toneelvoorstellingen en gaan op zoek naar vernieuwende ideeën. We proberen ook elk jaar een dynamoPROJECT in te dienen. Verleden jaar werkten we al samen met Passerelle rond het thema ‘Ik, jij, wij’. Hun werkwijze en visie op dans was voor ons heel verrijkend. Daarom deden we bij dit project opnieuw een beroep op hen.’

Vertrouwd terrein verlaten

Waar kwam de idee van ‘water’ vandaan? ‘We zijn een groene school en hebben de drie MOS-logo’s (Milieu Op School) al behaald. Nu mikken we nog wat hoger en willen we de Groene Vlag van Eco-school verwerven. Het thema milieu leeft daarom erg op de speelplaats, in de klassen en leraarskamer. Aan die wagon haakten we dan ons karretje van ‘Water’ vast. In tegenstelling tot vorig jaar, wilden we het nu vakoverschrijdend aanpakken.

Het tweede leerjaar deed proefjes in de klas, knutselde rond fantastische waterdieren, heeft een aquarium, leerde over waterzuivering en ging naar de Gavers op uitstap. Daar kregen we een rondleiding die onze creativitet aanwakkerde. Het derde leerjaar ging op zeeklassen. Dat alles was voor ons lerarenteam vertrouwd terrein. Hoe we er meer muzische aspecten aan konden koppelen niet. De externe expertise van vzw Passerelle heeft ons daarbij geholpen.’

'Met externen samenwerken brengt ons elke keer op nieuwe ideeën. Anders zouden we misschien altijd een beetje hetzelfde doen.'

Iets anders dan K3

Passerelle vertrekt vanuit de ideeën en fantasieën van de kinderen. Ze gaan met de klasgroep in gesprek en laten hen bewegingen die bij het thema aansluiten ontdekken en voorstellen. Ze zetten die inbreng om in beelden en choreografieën op scène. Zo kom je in vier keer twee lesuren tot een dans die niets gemeen heeft met K3, maar wel tot in de puntjes klopt en uit de kinderen zelf komt.

Iedereen wint 

‘Het resultaat van zo’n klastraject was een dans die ouders en grootouders verbaasde’, zegt Isabelle. ‘Ook wij als leraren steken er elk jaar veel van op. Met externen samenwerken brengt ons elke keer op nieuwe ideeën. Anders zouden we misschien altijd een beetje hetzelfde doen. Voor de dingen waar je zelf zo sterk niet in bent, kan je een expert inschakelen. Dat opent perspectieven.

Of we volgend jaar opnieuw een subsidie aanvragen? Zeker! Zonder het subsidiebudget zouden we in dit project Passerelle hebben moeten schrappen. Volgend schooljaar zullen we op zoek gaan naar een andere partner die ons weer anders kan inspireren. Misschien doen we wel iets rond circus.’

Tips van juf Isabelle

  • Je leert zelf heel veel van externe mensen: van hun technieken, hun kalmte en hun vertrouwen in de kinderen.
  • De school reserveert een project als dit bewust voor de ‘kleintjes’ van het tweede en derde leerjaar. Als ze van doelgroep zouden veranderen zou er overlap kunnen zijn: de ene leerling heeft dan in zijn lagereschoolcarrière misschien drie projecten gehad, de andere geen enkele.
  • Laat je onderwerp aansluiten bij de context van de school. De aandacht voor het groene leeft in deze school op dit moment sterk.
  • Plan je project goed en doe tijdig je aanvraag. Voor een project dat je in het derde trimester uitvoert, moet je aanvraag voor 15 november binnen zijn.
Auteur Veerle Vanbuel
Organisaties Passerelle
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Isabelle Lepeer