Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Hoe beeld je ‘water’ uit? | Zo bouw je een dans op die uit de kinderen zelf komt

Hoe beeld je ‘water’ uit? | Zo bouw je een dans op die uit de kinderen zelf komt

Vakoverschrijdend rond water werken? Dat lukt voor vakken als wiskunde en WO. Maar hoe betrek je daar ook de muzische vakken bij? Het tweede en derde leerjaar van basisschool Het Open Groene in Marke ging de uitdaging aan. Gesteund door de knowhow van vzw Passerelle. 

Isabelle Lepeer, juf van het tweede leerjaar, zit in de werkgroep ‘cultuur’ van de school. Dat groepje van een vijftal collega’s trekt de culturele initiatieven. ‘We organiseren voor elke graad een muzische dag, boeken toneelvoorstellingen en gaan op zoek naar vernieuwende ideeën. We proberen ook elk jaar een dynamoPROJECT in te dienen. Verleden jaar werkten we al samen met Passerelle rond het thema ‘Ik, jij, wij’. Hun werkwijze en visie op dans was voor ons heel verrijkend. Daarom deden we bij dit project opnieuw een beroep op hen.’

Vertrouwd terrein verlaten

Waar kwam de idee van ‘water’ vandaan? ‘We zijn een groene school en hebben de drie MOS-logo’s (Milieu Op School) al behaald. Nu mikken we nog wat hoger en willen we de Groene Vlag van Eco-school verwerven. Het thema milieu leeft daarom erg op de speelplaats, in de klassen en leraarskamer. Aan die wagon haakten we dan ons karretje van ‘Water’ vast. In tegenstelling tot vorig jaar, wilden we het nu vakoverschrijdend aanpakken.

Het tweede leerjaar deed proefjes in de klas, knutselde rond fantastische waterdieren, heeft een aquarium, leerde over waterzuivering en ging naar de Gavers op uitstap. Daar kregen we een rondleiding die onze creativitet aanwakkerde. Het derde leerjaar ging op zeeklassen. Dat alles was voor ons lerarenteam vertrouwd terrein. Hoe we er meer muzische aspecten aan konden koppelen niet. De externe expertise van vzw Passerelle heeft ons daarbij geholpen.’

'Met externen samenwerken brengt ons elke keer op nieuwe ideeën. Anders zouden we misschien altijd een beetje hetzelfde doen.'

Iets anders dan K3

Passerelle vertrekt vanuit de ideeën en fantasieën van de kinderen. Ze gaan met de klasgroep in gesprek en laten hen bewegingen die bij het thema aansluiten ontdekken en voorstellen. Ze zetten die inbreng om in beelden en choreografieën op scène. Zo kom je in vier keer twee lesuren tot een dans die niets gemeen heeft met K3, maar wel tot in de puntjes klopt en uit de kinderen zelf komt.

Iedereen wint 

‘Het resultaat van zo’n klastraject was een dans die ouders en grootouders verbaasde’, zegt Isabelle. ‘Ook wij als leraren steken er elk jaar veel van op. Met externen samenwerken brengt ons elke keer op nieuwe ideeën. Anders zouden we misschien altijd een beetje hetzelfde doen. Voor de dingen waar je zelf zo sterk niet in bent, kan je een expert inschakelen. Dat opent perspectieven.

Of we volgend jaar opnieuw een subsidie aanvragen? Zeker! Zonder het subsidiebudget zouden we in dit project Passerelle hebben moeten schrappen. Volgend schooljaar zullen we op zoek gaan naar een andere partner die ons weer anders kan inspireren. Misschien doen we wel iets rond circus.’

Tips van juf Isabelle

  • Je leert zelf heel veel van externe mensen: van hun technieken, hun kalmte en hun vertrouwen in de kinderen.
  • De school reserveert een project als dit bewust voor de ‘kleintjes’ van het tweede en derde leerjaar. Als ze van doelgroep zouden veranderen zou er overlap kunnen zijn: de ene leerling heeft dan in zijn lagereschoolcarrière misschien drie projecten gehad, de andere geen enkele.
  • Laat je onderwerp aansluiten bij de context van de school. De aandacht voor het groene leeft in deze school op dit moment sterk.
  • Plan je project goed en doe tijdig je aanvraag. Voor een project dat je in het derde trimester uitvoert, moet je aanvraag voor 15 november binnen zijn.

Zo'n project bij jou op school? Dat kan!

  • Neem contact op met vzw Passerelle en ontdek andere creatieve projecten van hen met scholen.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! BS Het Open Groene_Marke
Organisaties Passerelle vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Isabelle Lepeer

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs