Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Hoogtewerk | Dit ben ik

Hoogtewerk | Dit ben ik

14 leerlingen van de eerste graad van het GO! technisch atheneum Brugge, stapten in een artistiek traject op jongerenmaat in het kader van Erfgoeddag. Die stond in het teken van ambachten. Het traject startte met kennismakingsateliers en mondde uit in de tentoonstelling ‘Dit ben ik’ op Erfgoeddag, vormgegeven en gecureerd door de leerlingen en met ondersteuning van MUS-E kunstenaar Leontien Allemeersch en Familiekunde Vlaanderen.

‘Als thema kozen we voor Hoogtewerk om de principes van constructie, bouwen, verbinden, mentale uitdagingen te vertalen binnen een creatief erfgoedproject’, vertelt leerkracht Bart Knockaert. ‘Het traject was een absolute meerwaarde voor onze school want er lagen veel kansen in om het traject te koppelen aan het leerplan. Tegelijk was het een opportuniteit voor onze leerlingen om hun culturele bewustzijn te vergroten en artistieke kwaliteiten te verkennen.’

Aan de slag met een kunstenaar

‘We vertrokken vanuit stambomen, betekenissen van namen en het begrip identiteit om 14 kunstwerken te creëren en samen te brengen’, vertelt MUS-E kunstenaar Leontien Allemeersch. ‘Als introductie om elkaar beter te leren kennen maar ook om te ontdekken wat erfgoed nu eigenlijk is, gingen we tijdens ons eerste atelier op tocht door Brugge. Een

bezoek aan de beiaard, alle trappen omhoog (inclusief gezucht en geklaag), om uiteindelijk op het hoogste puntje toe te komen en de klokken te horen spelen.’

‘Onze tocht eindigde bij de erfgoed-organisatie, Familiekunde Vlaanderen, waar we de herkomst en betekenis van onze namen ontdekten en een inkijk kregen in de archieven vol stambomen.’

‘De aanpak van de kunstenaar bracht een boeiende en groepsdynamische dynamiek teweeg.’

Bart Knockaert - leerkracht

Van persoonlijke identiteit naar een gemeenschappelijk verhaal

‘Met dit in ons achterhoofd, met vele omwegen langs namen, betekenissen, afkomsten, hoogtes en laagtes ontwikkelde iedere leerling een persoonlijk project. Wat is identiteit? Hoe tonen we onze identiteit? Waar sta ik voor? En wat wil ik zelf tonen aan de buitenwereld? …’

‘Identiteit’ klinkt misschien als een abstract begrip, maar Leontien maakte het snel concreet. ‘De leerlingen kregen de uitdaging om met dit begrip aan de slag te gaan’, zegt Leontien. ‘Ze schreven een tekstje over zichzelf, om er vervolgens iets uit te halen dat ze gingen vormgeven en uitwerken. Zoals Abdullah, die zich geïnspireerd heeft op het logo van Louis Vuitton, zijn favoriete merk, om een eigen T-shirt te ontwerpen. Of Arthur die een houten zwaard ontwierp, want ja, dat is waar zijn naam voor staat.’

‘Allemaal afzonderlijke creaties brachten we bij mekaar tot één tentoonstelling. Verschillende voorstellen voor een tentoonstellingstitel kwamen voorbij, van ‘Identiteit 2.0’ tot uiteindelijk ‘Dit ben ik’. Iedere leerling vertelde zijn eigen verhaal, kreeg de vrijheid te kiezen hoe dit te tonen en samen met de anderen te bouwen aan een gemeenschappelijk verhaal.’

Meer openheid en vertrouwen

‘Soms was het een hele uitdaging om hen mee te krijgen in conceptueel denken of samen te brainstormen over abstractere begrippen. Hoogtewerk dus, maar dan in de mentale zin’, lacht Leontien. ‘Door samen met deze gasten aan de slag te zijn gegaan, hebben ze doorheen het traject meer openheid en vertrouwen gekregen tegenover kunst, cultuur en erfgoed.‘

‘Ik ben aangenaam verrast door de inzet van de meeste gasten’, vult Bart aan. ‘Het was redelijk abstract en nieuw voor hen, en ze zijn het niet gewoon om vanuit zichzelf en in zichzelf te gaan zoeken. Meestal is het toch meer voorgekauwd, maar uiteindelijk zijn ze allemaal toch tot iets persoonlijks gekomen. Daar ben ik echt blij om. Ik heb er als leraar ook iets van opgestoken. Het is heel verfrissend om een kunstenaar in de klas te halen die geen ervaring heeft in lesgeven.’

Familiekunde Vlaanderen | regio Brugge

Aan genealogie – dat is het opstellen van je stamboom of het schrijven van je familiegeschiedenis – gaat heel wat onderzoek vooraf. Daarvoor kan je o.a. bij de Brugse afdeling van Familiekunde Vlaanderen terecht. In het documentatiecentrum verzamelt deze erfgoedorganisatie duizenden huwelijkslijsten, parochieregisters, volkstellingen, bidprentjes, rouwbrieven … Daarnaast heb je er ook toegang tot heel wat online databanken voor genealogisch onderzoek. Zo kan je zelf – of met een beetje hulp van de leden – op zoek gaan naar verre en minder verre voorouders. De genealogen van Familiekunde helpen je dus je stamboom stevig in de grond te verankeren en te voeden met informatie.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! technisch atheneum Brugge
Organisaties Familiekunde Vlaanderen vzw
MUS-E Belgium
FARO. - Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • erfgoed
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
Schooljaar 2018-2019

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs