Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Organisaties
  3. MUS-E Belgium

MUS-E Belgium

Deel deze pagina
  • Aanbod
  • Contact
  • Praktijkvoorbeelden
  • Subsidiemogelijkheden
  • Reviews

Agenda

Kunst Op School - West-Vlaanderen

Kunst Op School - West-Vlaanderen

Cursus of workshop
Kunst Op School - Vlaams-Brabant

Kunst Op School - Vlaams-Brabant

Cursus of workshop
Kunst Op School - Limburg

Kunst Op School - Limburg

Cursus of workshop
Kunst Op School - Oost-Vlaanderen

Kunst Op School - Oost-Vlaanderen

Cursus of workshop
Kunst Op School - Brussel

Kunst Op School - Brussel

Cursus of workshop
Kunst Op School - Antwerpen

Kunst Op School - Antwerpen

Cursus of workshop

Over ons

Wie zijn we?
Sinds 2000 neemt MUS-E Belgium een voortrekkersrol op binnen de participatieve kunsten. Als tweetalige organisatie brengt ze actieve kunstbeleving binnen bereik van kinderen en jongeren ongeacht hun voorkennis of achtergrond. Deelnemers worden uitgenodigd in de rol van kunstenaar te stappen tijdens co-creatie trajecten waarbinnen verbeelding, experiment en dialoog centraal staan.
Wat doen we?
Wij werken projecten uit op maat van scholen

Wij komen op verplaatsing in deze regio's:

  • Provincie Antwerpen
  • Brussel Hoofdstedelijk Gewest
  • Provincie Limburg
  • Provincie Oost-Vlaanderen
  • Provincie Vlaams-Brabant
  • Provincie West-Vlaanderen
Adres
Reebokstraat 28
1000 Brussel
Meer info

+32 02 660 25 80
info@mus-e.be

MUS-E Belgium

Onze praktijkvoorbeelden

Kinderen dansen op banken in klaslokaal

(Un)usual

 dans en beweging, film en fotografie, filosoferen / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Zegt de manier waarop je danst iets over wie je bent? En denk je na als je danst? In (Un)usal gingen choreograaf Benjamin Vandewalle, praktisch filosoof Jan Knops en regisseur Dieter Deswarte samen op onderzoek met 13 leerlingen uit het 5de leerjaar van Brusselse basisschool Sint-Albert. Dankzij het...

Spelen met taal, inzetten op schrijfvaardigheden en zo ontdekken wat ‘thuis’ is

 filosoferen, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat is een thuis? In het creatieve schrijfproject Nesten ging een aantal leerlingen van Vrije Lagere School De Ark in Kessel-Lo op zoek naar antwoorden. Dat deden ze onder begeleiding van schrijfdocent Pieter Delfosse en in correspondentie met een groep volwassen nieuwkomers die zich over hetzelfde...

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...
""

Muziek en performance vinden elkaar in het 3de leerjaar

 dans en beweging, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een muzikant, een performer en twee gemotiveerde leerkrachten, dat klinkt als de ideale match voor een geslaagd dynamoPROJECT. Samen met 34 leerlingen van het 3de leerjaar van de GO! Basisschool Mijlpaal onderzochten en ontdekten muzikant Winne Clement en performer Leen Dewilde niet alleen de...
Twee meisjes interviewen een man met audioapparatuur

Hoe leerdoelen, taalontwikkeling, audioapparatuur, creativiteit én erfgoed hand in hand gaan!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kader van het Kinderarmoedebeleid van de Stad Aalst, maakten de leerlingen van SMI Moorselbaan op een laagdrempelige manier kennis met cultuur. Kunstenaar Rebecca Lenaerts van MUS-E Belgium begeleidde het 6de leerjaar in nauwe samenwerking met de leerkracht.

Zo maak je met een kunstenaar lokaal erfgoed en oude ambachten weer helemaal hip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Samen met kunstenares en artistiek coördinator Patries Wichers van MUS-E Belgium werkten de leerkrachten van de Technische School Mechelen (Middenschool) speciaal voor Erfgoeddag een traject uit rond Mechelse ambachten en vakmanschap. Zo gingen 30 enthousiaste leerlingen aan de slag om zelf te...

Erfgoed, vakmanschap en STEAM gaan hand in hand en maken ... een ruimteschip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoogtewerk is het thema. Hout en oude werktuigen de bron. Erfgoed de omkadering. Meer dan 1000 ambachtelijke werktuigen worden bewaard in het hoevemuseum in Moorsele. De leerlingen uit het 2de jaar hout en bouw van het Guldensporencollege Harelbeke lieten zich inspireren door deze bijzondere...

Hoogtewerk | Dit ben ik

 beeld, erfgoed / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

14 leerlingen van de eerste graad van het GO! technisch atheneum Brugge, stapten in een artistiek traject op jongerenmaat in het kader van Erfgoeddag. Die stond in het teken van ambachten. Het traject startte met kennismakingsateliers en mondde uit in de tentoonstelling ‘Dit ben ik’ op Erfgoeddag...
Leerlingen bouwen een snaarinstrument met hout en metaaldraad

Geluidsperformance verbindt wetenschap en cultuur

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het Ludgardiscollege zocht naar een volwaardige invulling aan het nieuwe STEAM curriculum in het derde jaar. Samen met partner MUS-E werkten de leerlingen een jaar lang rond het thema geluid en onderzochten ze de raaklijnen tussen wetenschap en cultuur. Als eindresultaat creëerden ze een...
Oudere vrouw en jongen kijken naar smartphone

Persoonlijk zwerfgoed

 drama en theater, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Onder begeleiding van theatermaker Jim Maes mixten studenten Thuis- en bejaardenzorg/Zorgkundige aan het VISO Roeselare en bewoners (met dementie) van WZC Vincenthove hun persoonlijk zwerfgoed (foto’s, herinneringen, liedjes, gewoontes…) in een korte theatervoorstelling waarin ze samen een inkijk...
Meisje maakt collage met foto's

Verbinding tussen generaties

 beeld, erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De jongeren van de opleiding thuis- en bejaardenzorg van GO! technisch atheneum Jette komen doorheen het project in contact met het persoonlijke erfgoed van de bewoners uit woonzorgcentrum Magnolia. Jongeren krijgen de kans om zich te verdiepen in het leven van iemand anders en persoonlijke...
Verschillende notitieboekjes met tekeningen en tekst. Zo staat er op een notitieboekje 'Ik ben een pietje precies'. Op een ander notitieboekje staat 'Ik probeer er het beste van te maken'. Een ander papiertje heeft de vragen 'Welke droom zou je nog vervullen?' en 'Wat is het leukst aan oud worden?'.

Levensverhalen die kruisen en botsen

 erfgoed, film en fotografie, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aan de kust kruisen verschillende levensverhalen elkaar. Verhalen over visserij, verhalen over de kust als vakantieoord, maar ook heel eenvoudige verhalen, over het dagelijkse leven dat rasechte en aangespoelde Blankenbergenaars aan de kust beleven.
2 notitieboekjes hebben op de ene pagina vissersknopen en op de andere pagina een vissersuitspraken en een eigen sms-taal.

Visserstaal en eeuwenoude vissersambachten

 erfgoed, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het artistiek erfgoedtraject dat kunstenares Mia Nollet samen met leerlingen van het Vesaliusinstituut en de bewoners van Godtschalck ondernam, bood een unieke kans om een nieuwe generatie kustbewoners vertrouwd te maken met het erfgoed dat in de hoofden en handen van de oudere generaties vissers...
Een plakaat met enkele erfgoedregels

Kappers met erfgoed

 erfgoed, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Ik had nooit gedacht dat erfgoed me zou kunnen interesseren. Eigenlijk wist ik nauwelijks wat het was. Nu begrijp ik het beter en vind ik het bijzonder en interessant.’ Aan het woord is Aurélie, leerling van het zesde jaar Haartooi aan het Kortrijkse RHIZO 3. Samen met MUS-E Belgium en Erfgoed...
Enkele kinderen rusten in het gras

Kleur het bos van je dromen

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

2 Antwerpse basisscholen verzamelden samen met MUS-E Belgium, BOS+ en de medewerkers van het Middelheimmuseum voor een groot feest in het beeldenpark. Het voorbije schooljaar werkten ze samen aan het project ‘Kleur het Bos van je Dromen’: een ontwikkelings-educatief traject dat natuur- en...
Leerlingen luisteren naar Marieke De Marée en Anneleen De Causmaecker

Dorp gezonken!

 beeld, drama en theater, erfgoed / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van Basisschool De Triangel gingen creatief aan de slag rond het thema klimaatverandering en de mogelijke gevolgen daarvan. Dat werd voor de kinderen aanschouwelijk gemaakt aan de hand van het verzonken Zeelandse dorp Rilland.
Kleuters dansen in sporthal

Kleuterdans, ver weg van Plop

 dans en beweging, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘Dans was voor mij volledig vreemd’, zegt turnleraar Reinoud Fierens van de Vrije Basisschool Voorzienigheid in Anderlecht. ‘Zien hoe Jessy van MUS-E Belgium het aanpakt, geeft me het vertrouwen om het voortaan ook zelf te kunnen.’
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Leerlinge luistert aandachtig naar uitleg van Jee Kast

(On)acceptabel ontsporen

 erfgoed, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het project Take Care mengt geestelijke gezondheidszorg met erfgoed en woordkunst. Mixers van dienst zijn een vijfde jaar Humane Wetenschappen, jongeren van SPIKA, de jongerenafdeling van Psychiatrisch Ziekenhuis Asster en woordkunstenaar Jee Kast. Samen dachten ze na over 175 jaar psychische zorg...
Afstanden op kaart aangeduid met draad. In het midden van de kaart ligt Vorst

Ken je gemeente

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Eric Rongé, leraar in het vijfde leerjaar in basisschool De Wereldbrug, geeft al 33 jaar les en kent Vorst als zijn broekzak. Hij groeide op in Vorst en is daarmee een uitzondering binnen zijn team: veel van zijn collega’s komen uit het Antwerpse, Limburg … Eric: ‘Ze hebben weinig voeling met de...
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.
Kinderen filmen stop-motion scène

René Magritte? Daar maken wij stop-motion mee!

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het tweede leerjaar van de Sint-Pieterscollege Basisschool werkten een project uit rond Magritte. In samenwerking met Mus-e Belgium creëerden ze surrealistische stop-motionfilmpjes met geluid.
Jongen kijkt naar uitgeknipte afbeeldingen

De wereld in een remix

 beeld, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kinderen van Go! Basisschool De Kleurdoos in hartje Brussel maakten hun eigen collages en filmpjes, met de hulp van beeldend kunstenaar Sophie Vanhomwegen.
Kinderen bewegen met elkaar

Openbloeien door beweging

 dans en beweging / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

De leerlingen van de derde graad Buitengewoon Basisonderwijs IVIO Macarius in Gent nemen deel aan acht bewegingsateliers. Daarin ontdekken ze hun beweegmogelijkheden en verborgen talenten.
Jongeren doen alsof ze vechten

Van helse woede tot geluidloze ontgoocheling

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Elke leerling moet zich fijn en veilig voelen op school. Zonder angst voor pesterijen. Hoe kan cultuureducatie daaraan bijdragen? Dat toont het project ’t Zal WELzijn.
5 leerlingen klappen in hun handen

Beelden uit Babylon

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Filmmaker Sandra Verkaart van MUS-E Belgium gaat aan de slag met 19 anderstalige tieners en werkt met hen vooral rond beeld en montage.
Collage van foto's vormt nieuw gezicht

Een nieuwe mens, geknipt en geplakt

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Klas? 12 meisjes en jongens uit 1B. Thuistaal? Uiteenlopend. Schoolloopbaan? Kronkelend. Ervaring met cultuur? Nihil. ‘Deze leerlingen vragen om een andere aanpak, een die vertrekt van wat ze wel kunnen bijvoorbeeld’, zegt juf An Favoreel van het GO! technisch atheneum Jette. ‘We proberen daarom...
Leerlingen zitten neer op een stoel middenin een scène

Door het harnas

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hannes Goffin van MUS-E Belgium geeft de leerlingen improvisatie-oefeningen waardoor ze het thema van pesten en buiten de groep vallen uit een ander perspectief bekijken en spontane ervaringen delen.
Jongen strekt armen naast zich uit

Creatief met identiteit

 beeld, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Identiteit. Een belangrijk begrip in deze tijden waar identiteitscrises schering en inslag zijn. Maar ook een leuk begrip om creatief mee aan de slag te gaan! Tijdens het project ‘Identiteit’ op Basisschool De Balder koppelde Sophie Vanhomwegen, kunstenares bij cultuurorganisatie MUS-E, tal van...
Bewerkte foto van 2 leerlingen in museum. De leerlingen zijn deels transparant

Weg van de stad – Micromuseum

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Zeventien kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar staan voor het 19de-eeuwse schilderij Maria Magdalena van Alfred Stevens. ‘Ik vind haar griezelig! Kijk naar die ogen!’ Ze dopen het schilderij The Killer. Ze verzinnen er verhalen, bewegingen en geluiden bij. De Gentse basisschool De Toverberg...
Meisje met bloemenkrans op het hoofd en een roos hartje geschilderd op de wang

De droomgaard

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, ouderparticipatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kinderen zitten vol met dromen. Dat wist de droomprofessor. Daarom klopte hij aan bij de Gentse Freinetschool De Boomgaard, die haar 30ste verjaardag vierde. De leerlingen hielpen hem een schooljaar lang om grote mensen opnieuw te laten dromen.

Subsidiemogelijkheden

dynamoOPWEG

Ga dankzij dynamoOPWEG gratis met De Lijn op klasuitstap naar een culturele bestemming.


Aanmelden Ontdek bestemmingen

dynamoPROJECT

Ontvang financiële steun voor jouw creatieve schoolproject dankzij dynamoPROJECT.


Aanmelden Bekijk voorbeelden

Kunstkuur

Versterk kunst en cultuur binnen je school door een samenwerking met de academie dankzij Kunstkuur.


Aanmelden Bekijk voorbeelden

Reviews

  • Schrijf een review

    In de kijker

    Toon alle tips →
    taal(bevordering) en taalstimulatie
    c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

    Een Leesoffensief voor Vlaanderen

    bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

    dynamoOPWEG voor Zomerscholen

    Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

    Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

    10 x eropuit in de zomer

    "

    Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

    Kunstkuur
    Meisje houdt verfborstels voor gezicht

    Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

    Cultuur op school begint hier

    Activiteiten

    Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

    Ontdek alle activiteiten

    Cultuurpartners

    Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

    Zoek een cultuurpartner

    Subsidies

    Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

    Ontdek alle subsidies

    Jouw aanbod

    Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

    Maak je aanbod bekend

    Voor leerkrachten

    • Inspiratie
    • Dynamo subsidies
    • Andere subsidies
    • School zoeken
    • Boekentips
    • Reviews van leerkrachten

    Voor organisatoren

    • Activiteit toevoegen
    • Organisatiepagina maken
    • Organisatiepagina bewerken
    • Culturele bestemming worden

    Over cultuurkuur.be

    • Over het project
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Schrijf je in op de nieuwsbrief
    • Volg ons op Facebook
    • Privacy
    • Gebruiksvoorwaarden
    • Cookies

    Een initiatief van

    • CANON Cultuurcel
    • publiq
    • Vlaanderen is cultuur en onderwijs