Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Muziek en performance vinden elkaar in het 3de leerjaar

Muziek en performance vinden elkaar in het 3de leerjaar

Een muzikant, een performer en twee gemotiveerde leerkrachten, dat klinkt als de ideale match voor een geslaagd dynamoPROJECT. Samen met 34 leerlingen van het 3de leerjaar van de GO! Basisschool Mijlpaal onderzochten en ontdekten muzikant Winne Clement en performer Leen Dewilde niet alleen de natuurlijke omgeving van de school, maar brachten ze tegelijk hun artistieke expertise binnen op school.​

""
""
""
""
""
""

‘Met dit dynamoPROJECT konden we twee disciplines binnenhalen in onze school waarin we zelf minder bedreven zijn: muziek en beweging/performance’, vertelt Vanessa Reygaert, directeur van GO! Basisschool Mijlpaal. ‘De leerlingen van het 3de leerjaar legden zo een artistiek traject af van 16 atelieruren met twee MUS-E kunstenaars’.

De focus op klank en ritme

Winne Clement werkte 8 maandagen lang met 3A. Twee muzikale bouwstenen stonden centraal: klank en ritme. De leerlingen begonnen hun verrassende ontdekkingstocht door te improviseren met klanken en die klanken proberen te ‘verbeelden’. Het Mexicaans vogelfluitje van Winne vonden ze top en er bestond weinig twijfel over: dit zouden zij ook maken. De volgende stap was een feit.

‘Zoek natuurlijke instrumenten waarmee je ritmes kan spelen’, was dan weer de opdracht bij de tweede bouwsteen, ritme. Ze vonden bamboe en takken in het nabijgelegen park en daarvan maakten ze heuse drumstokken.

Winne oefende veel op een goede focus. Maar ook aandacht voor klank en het samen musiceren in drumcirkels kwamen aan bod. Hij wisselde af met lossere momenten waarin de leerlingen zelf met de materialen aan de slag konden. De apotheose was een concert buiten op de speelplaats: met de zelfgemaakte drumstokken roffelen op metserskuipen! Alles geven, maar ook hier weer met de juiste aandacht en focus!

Experimenteren met bewegingstaal

3B ging aan de slag met Leen Dewilde. Met eenvoudige bewegingsopdrachten werd de concentratie en het improviseren aangescherpt. Leen leerde de leerlingen hoe ze vanuit de lichaamssculpturen van Willi Dorner zelf levensgrote standbeelden konden maken, zonder extra materiaal, alleen maar met hun eigen lichaam.

Daarop bouwden de leerlingen verder. Ze ontwierpen een bewegingsparcours met tape: ze maakten grondplannen, een parcours, werden aan elkaar vastgeplakt en ontdekten zo bewegingsmateriaal ... Toen een sessie noodgedwongen in de klas moest plaatsvinden, werd gewerkt met het materiaal dat voorhanden was: stoelen, banken en lichamen werden performance.

Alle experimenten rond bewegingstaal én klank samen brengen in een performance in de buitenomgeving zou de spreekwoordelijke kers op de taart van het project worden. Spijtig genoeg dwarsboomde COVID-19 dit plan.

‘Het was fijn om te ontdekken hoe de twee kunstenaars een heel andere manier van werken binnen brachten in onze school’

Vanessa Reygaert - Directeur GO! Basisschool Mijlpaal

Een positieve ervaring

‘Dit dynamoPROJECT was onze eerste samenwerking met een externe organisatie voor een artistiek project. Door twee professionele kunstenaars binnen te halen in onze dagelijkse schoolwerking en met hen op langere termijn (elke maandag) te werken, kwamen onze leerlingen in contact met het beroep van kunstenaar, met disciplines zoals muziek en dans/beweging/performance, hoe belangrijk verbeelding is en hoe je dit kan ontwikkelen’, verduidelijkt Vanessa Reygaert.

‘De leerlingen wonnen aan durf en fantasie, zetten meer door om te zoeken naar oplossingen en gaven mee vorm aan de inhouden van de ateliers. Bovendien vonden ze het interessant om eens minder resultaatgericht te werken in een muzische context’.

Een vlotte samenwerking op maat

‘De samenwerking met MUS-E Belgium verliep heel vlot. Tijdens de voorbereidende fase werd duidelijk dat MUS-E echt op maat van de school werkt. Het project past perfect binnen onze visie van outdoor learning. Daar leggen we als school de focus op. De kunstenaars van MUS-E brachten actieve kunstbeleving binnen het bereik van onze kinderen ongeacht hun voorkennis of achtergrond. Ze merkten zelf ook op wanneer een leerling eens een mindere dag had en gingen samen met ons op zoek naar oplossingen. Een leerling die zich minder goed voelde bij bewegen, kreeg de rol van fotograaf en werd op die manier ook actief betrokken bij het proces’.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! BS Mijlpaal_Drongen
Organisaties MUS-E Belgium
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2019-2020

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Hollywood op het Kwadrant: deze leerlingen bedenken, filmen én monteren zelf een kortfilm

De leerlingen van het vijfde middelbaar Humane en Wetenschappen-Wiskunde van Instituut Bert Carlier – ‘Het Kwadrant’ kruipen tijdens de lessen ‘Project’ achter de camera. Samen met de organisatie JEF creëren ze kortfilms waarin ze een verhaal leren vertellen én hun eigen talenten ontdekken.

Lees meer
Leerkracht geeft instructies over geluidsmontage

Deze kunstacademie zet beeldend werk om in fascinerende soundscapes

Een workshop rond geluid in als onderdeel van een exploratie in de beeldende kunsten? Sterre van geluidslaboratorium Aifoon laat een groep van 12 volwassen leerlingen verdwalen én hun weg vinden in de wisselwerking tussen geluid en beeld. Na een reeks van 6 zaterdagen is het gehoor niet meer weg te...
Lees meer
Leerlingen monteren aan animatiefilm

Zo maak je een stop-motion-film met de hele school!

Aan de Buitengewone Basisschool De Zonneroos (type 2) in Aalst maken de leerlingen van de hele school gedurende enkele maanden samen een prachtige stop-motion animatiefilm van 10 minuten. Ze worden hierin professioneel ondersteund door vzw Rekker, Cultuurcentrum De Werf, filmhuis Netwerk en Utopia...
Lees meer
Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek...
Lees meer

Nieuws in de kijker

Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Auteurslezing door PEN auteur

Boek een lezing over een auteursresidentie

Auteurs die aan de slag gingen met een auteursresidentie staan klaar om hun ervaringen te delen via een lezing op je...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Nieuw: Beleidsevaluatie Kunstkuur

Kunstkuur ondersteunt lokale samenwerkingen tussen het deeltijds kunstonderwijs en scholen uit het basis-, secundair of...

Lees meer

Cultuurkuur in Brugge is geboren!

Net voor de start van het nieuwe schooljaar werd cultuurkuur.be/brugge geboren, een samenwerking tussen Cultuurkuur en...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs