Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Een nieuwe mens, geknipt en geplakt

Een nieuwe mens, geknipt en geplakt

Klas? 12 meisjes en jongens uit 1B. Thuistaal? Uiteenlopend. Schoolloopbaan? Kronkelend. Ervaring met cultuur? Nihil. ‘Deze leerlingen vragen om een andere aanpak, een die vertrekt van wat ze wel kunnen bijvoorbeeld’, zegt juf An Favoreel van het GO! technisch atheneum Jette. ‘We proberen daarom volop nieuwe werkvormen uit en ons lerarenteam kan daarbij hulp, ideeën en expertise gebruiken.’

Zo komt fotografe Raisa van MUS-E Belgium in beeld. Zij gaat in Ans lessen op zoek naar de identiteit van deze tieners. ‘Wonder’, het mooie boek van R. J. Palacio over een misvormde jongen die gepest wordt, is haar inspiratiebron. Hoe zie je eruit? Wat is lelijk? Zetten wij een masker op? Waarom doen we dat? En wie schuilt er echt achter dat masker?

Verhaal achter littekens

Close-ups maken en uitzoomen. Van detailfoto naar portretfoto dus. Dat hebben ze in de vorige sessie geprobeerd. Raisa toont de resultaten. Wie heeft een moedervlekje op zijn voorhoofd? Wie een litteken op zijn hand? Leerlingen gissen en vertellen het verhaal achter het litteken. De stijltang viel op hun hand. Ze werden omvergereden door een dronken chauffeur op hun zesde. Onbewust oefenen ze hun Nederlands en komen ze nieuwe details van hun klasgenoten te weten.

Instagram is een grote leugen

Dan is het tijd voor de portretten. Ze hebben daarbij op de scherpte, achtergrond en lichtinval gelet. Ranya wou geen foto van zichzelf en ook de anderen voelen zich licht ongemakkelijk als ze hun eigen hoofd groot geprojecteerd zien. Ze vinden zichzelf lelijk. Zetten ze dan zelf geen foto’s op Facebook? Natuurlijk wel. Snapchat vinden ze geweldig en met al die filters op Instagram kan je jezelf perfecter maken. ‘Maar al die foto’s zijn een leugen’, zegt Ranya. ‘Als ik die mensen gewoon buiten zie, hebben ze niks gemeen met hoe ze op die foto’s zijn.’ En wat met anderen die beelden van jou online zetten zonder jouw goedkeuring? Absoluut verkeerd, klinkt het in koor.

‘Ik ben…’

‘Ik vind het belangrijk om gevoelens en gedachten te benoemen’, zegt Raisa. ‘Anders onthouden ze alleen het plastische.’ Het kringgesprek verloopt echter moeilijk. Ze roepen door elkaar, geven ongevraagd commentaar. Voor ze de afgedrukte exemplaren van hun portretfoto uitdeelt, maakt de fotografe daarom duidelijke afspraken: ‘Geef je foto niet door. Wil je hem niet zien, draai hem dan om.’ Ze krijgen ook een doorzichtig blad om over de foto te leggen. En een stift. Wat maakt jou jou? De aanvulzin ‘Ik ben…’  maakt die vraag concreter. ‘Ik ben lelijk, mooi, grappig, stil in de klas, Algerijn, uit Molenbeek, voetballer …’ In vijf minuten schrijven ze de folie vol en dan gaat die aan de kant.

Een nieuw karakter

Op hun tafel ligt nu hun eigen hoofd. Afgedrukt in twee exemplaren op A4-formaat. Uit het ene blad knippen ze een klein stukje waarmee ze niet blij zijn. Kin? Mond? Neus? Gooi maar weg! Het blad-met-gat houden ze bij. Uit de tweede afdruk halen ze een ander stuk waarmee ze wel tevreden zijn. Dat deel knippen ze ruim genoeg uit. Nu mag de rest van het blad in de vuilnisbak. En dan gaat de klas op zoek naar nieuwe combinaties. Ogen die perfect passen? De mooie mond van Dan proberen? Van elke geslaagde ‘nieuwe mens’ maken ze een nieuw portret. Hoe zou die persoon zijn? Zou hij zichzelf ook lelijk, blij of grappig vinden?

Anonieme babbelbox

An en Raisa werken naar een babbelbox toe. Raisa: ‘Ze lijken me te kwetsbaar voor een echt toonmoment voor de hele school. In een afgesloten omgeving, verscholen achter hun nieuwe ‘ik’ zullen ze wel kunnen reflecteren op hun welbevinden en op dit traject.’ An: ‘In de Week tegen Pesten zullen we hun filmpjes en foto’s tonen, net als de dagboeken die ze vakoverschrijdend over het traject maakten. Onze 1B’ers zullen dan transformeren tot babbelbox-ambassadeurs en de anderen aanmoedigen om hun mening en gevoelens rond pesten en welbevinden in de babbelbox te delen.’

Cultuur in de Spiegel

‘Details leren zien, een collage maken, er een karakter bij verzinnen, het concept van ‘de nieuwe mens’ verwoorden, onderzoeken hoe je met karaktertrekken omgaat. Ik denk dat we de vier culturele vaardigheden uit Cultuur in de Spiegel naadloos toepassen’, zegt Raïsa Vandamme. ‘Vanuit onze opleiding of ervaring hebben wij er ook de tools voor. Deze cultuurtheorie als leraar wiskunde of aardrijkskunde in je les integreren, lijkt me pas uitdagend. Maar als je blijft openstaan voor nieuwe ervaringen en inzichten, toon je aan jongeren dat het cultureel bewustzijn ook een constant proces is.’  Een creatie moet in Raisa’s ogen ook niet zomaar iets moois zijn, maar ook betekenis krijgen: ‘Vandaar dat ik het belangrijk vind om gesprekken te koppelen aan het maken van dingen. Ik denk dat jongeren zo meer afstand kunnen nemen van het resultaat en beter zien hoe ze dit medium kunnen gebruiken om te vertellen wat ze niet gewoon kunnen zeggen.’

’t Zal WELzijn

Elke leerling moet zich fijn en veilig voelen op school. Zonder angst voor pesterijen. Via het project ’t Zal WELzijn -een initiatief van de VLOR i.s.m. CANON Cultuurcel en Iedereen Leest- ontdekten 54 scholen hoe cultuureducatie daaraan kan bijdragen. Ze werkten allemaal volgens de theorie van Cultuur in de Spiegel. Meer tips om aan welbevinden in de klas te werken vind je op onze inspiratiepagina.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Leerlingen leren details zien tijdens het fotograferen en het maken van hun nieuwe portretten.

verbeelden

  • Ieder maakt een collage en verzint er een nieuw karakter bij. Het creatieve proces hiervan stimuleert de fantasie en nodigt de leerlingen uit zichzelf uit te drukken op een nog onbekende manier.

conceptualiseren

  • Fotografe Raisa koppelt gesprekken aan het maken van dingen en laat hen het concept van ‘de nieuwe mens’ verwoorden. ‘Ik denk dat jongeren zo meer afstand kunnen nemen van het resultaat en beter zien hoe ze dit medium kunnen gebruiken om te vertellen wat ze niet gewoon kunnen zeggen.’

analyseren

  • De creatie heeft ook betekenis. De nieuwe zelfportretten zijn een opstap om te onderzoeken hoe je met karaktertrekken omgaat.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! technisch atheneum Jette
Organisaties MUS-E Belgium
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • Cultuur in de Spiegel
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke An Favoreel, lerares Muziek en taalondersteuning

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs