Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Jongeren creëren originele lichtarmaturen voor Belgiek

Jongeren creëren originele lichtarmaturen voor Belgiek

Op vraag van Brugge Plus ontwierpen en maakten de leerlingen van het zesde architecturale en binnenhuiskunst en het zevende ruimtelijke vormgeving van het Technisch Instituut Heilige Familie (Brugge) lichtarmaturen voor de mobiele cultuurzaal Belgiek. De ontwerpers van makersatelier PL/NK begeleidden hen van bij het concept tot de presentatie.

Leerlinge werkt met een slijpmachine aan een metalen voorwerp in een atelier

Via het onderwijsproject Vel tegen Vel verbindt Brugge Plus de stad met scholen en cultuur. Zo creëerden de leerlingen van het Technisch Instituut Heilige Familie al een ligbank voor de Triënnale en organiseerden ze al een scholenexpo op de drijvende school in het Minnewater. Vorig jaar maakten ze volksspelen uit hout en zo kwamen ze voor het eerst in contact met PL/NK.

Van theorie naar realiteit

In totaal deden er achttien leerlingen mee met het project. De start en uitleg werd door Peter De Blieck van PL/NK gegeven in de Belgiek zelf. Hij dompelde de leerlingen onder in beelden en materialen en daagde hen uit om originele armaturen te ontwerpen. Diezelfde dag organiseerden de leerkrachten ook zelf een workshop waarin de jongeren op korte tijd al een kleine lichtarmatuur moesten knutselen.

‘Als school hadden we het ontwerp wel kunnen maken, maar we hebben niet de kennis en het materiaal om het uit te voeren’, zegt leerkracht Katrijn Bulckens. ‘Soms ontwerpen de leerlingen meubels die bijvoorbeeld te dik of te dun zijn, maar als je die echt maakt dan werkt het niet. Dit project geeft hen een realistisch beeld zodat ze ook kunnen beslissen of ze verder willen in deze richting of liever iets anders gaan doen.’

'We vonden het een top-project waar elke partij voordelen uit haalde. Het was een sterke en leuke samenwerking tussen de verschillende partners'

Katrijn Bulckens - leerkracht

Ontwerpfase: iets van iedereen

Na de kick-off van Peter ontwierpen de leerlingen op een halve dag hun armaturen binnen de praktijkuren ‘atelier binnenhuis’, computertekenen en ontwerp. Nadien organiseerden ze een presentatie op school en besliste Peter met welke ontwerpen ze verder zouden werken. ‘De jongeren mochten helemaal zelf kiezen, alles kon’, zegt Katrijn. ‘Ze zijn individueel gestart en kwamen daarna in groepjes terecht naargelang hun ontwerp. Er zat van iedereen wel iets in!’

Uiteindelijk zouden de leerlingen twee verschillende lichtarmaturen maken. De eerste was een metalen hanglamp in de vorm van een grijparm die verwees naar het lunaparkverleden van de Belgiek. Als tweede waren er tafellampjes met verschillende patronen uit hout en plexiglas. Daarvan kon je de lichtinval en kleur wijzigen via een afstandsbediening. De lampen moeten elk weekend vervoerd worden dus maakten de leerlingen ook houten bakken om ze veilig te verpakken.

‘De samenwerking met PL/NK was echt super. Peter is een kunstenaar en meubelmaker, maar hij heeft ook iets educatiefs in zich en kan heel goed omgaan met de jeugd. Hij begeleidde het proces van A tot Z en legde alles heel duidelijk uit.’

Katrijn Bulckens - leerkracht

Tweedaagse in het atelier

Voor het maken van de lichtarmaturen konden de leerlingen via Brugge Plus twee volledige dagen terecht in het House of Time atelier. Daar leerden ze professionele machines gebruiken om te lassen, schuren en zagen. Voor de tafellampjes maakten ze ook stickers met verschillende patronen. ‘Het was echt een meerwaarde om met de jongeren in het maakatelier te kunnen werken’, zegt kunstenaar Peter De Blieck. ‘Bijna alle technieken waren nieuw voor hen en het lassen was voor de meesten echt spectaculair.’ De lichtarmaturen blijven nu een vast onderdeel van de Belgiek.

‘Zowat elk doel binnen het leerplan is toepasbaar op dit project’, zegt Katrijn. ‘De jongeren leerden inspiratie opzoeken en toepassen, ontwerpen, schetsen, tekenen en presenteren. Je merkt dat zo’n projecten blijven hangen bij hen. We geven er achteraf geen les meer over maar we grijpen er wel vaak naar terug. Het beeldmateriaal gaan we zeker gebruiken als voorbeeld voor de komende jaren.’

Tips van Katrijn

  • Laat kunstenaar het startschot geven. Zo zijn de jongeren van bij het begin mee met het verhaal.
  • Werk vanuit een reële vraag. Het was te donker in de Belgiek dus ze waren op zoek naar originele verlichting.
  • Geef als extra een eenvoudige workshop met de leerkrachten. Wij lieten de jongeren op een half uur tijd een lichtarmatuur ontwerpen met knutselmateriaal.
  • Durf loslaten en vertrouw de kunstenaar. Als je jezelf op de achtergrond plaats dan heeft de partner meer ruimte.
  • Kies voor een externe locatie. Voor de jongeren was het een grote meerwaarde om in het maakatelier te werken. In zo’n creatieve omgeving hangt een heel andere sfeer dan op school.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Peter De Blieck gaf als start een inspiratiemoment waarin hij uitleg gaf over het ontwerpproces, praktijkvoorbeelden, materialen, kleuren en lichtervaring. Hij had ook altijd een simpel object bij om te tonen.
  • De jongeren bezochten de mobiele cultuurzaal Belgiek en bekeken het interieur. Ze kregen ook een rondleiding op de site van House of Time.

verbeelden

  • Tijdens de startworkshop moesten de jongeren een lichtarmatuur maken van materialen die daar eigenlijk niet echt voor gebruik konden worden (touw, papier, karton,…). Het was een korte tijdspanne en toch moesten ze met een ontwerp komen.
  • De leerlingen zetten hun ideeën om naar ontwerpschetsen en nadien naar 3D-tekeningen.
  • Ze maakten maquettes en om de armaturen te maken moesten ze lassen, zagen en schuren.
  • Ze gebruikten verschillende hout- en metaaltechnieken en leerden werken met plexiglas en vinylcutters voor het maken van stickers.

conceptualiseren

  • De leerlingen stelden hun ontwerpen aan mekaar en aan de kunstenaar voor en verwoorden de keuzes die ze gemaakt hadden in het ontwerpproces.

analyseren

  • Tijdens de tweedaagse met Peter liep niet alles meteen hoe het moest lopen. De jongeren gingen door een ontdekkingsproces.
  • Normaal gezien zouden de lampen met magneten aan het plafond hangen, maar omdat de constructie niet in metaal was moesten ze op zoek gaan naar andere methodes.
  • Ook tijdens het lassen gebeurden er wat foutjes. De jongeren hebben nu een betere kijk op de realiteit die je niet in de les kan leren.

Dragers

lichaam

  • De jongeren gebruikten hun lichaam om de ontwerpen te presenteren.

voorwerpen

  • Er werd gewerkt met hout, metaal, papier, karton en lampen. De leerlingen werkten met allerlei machines zoals lasposten, zaag- en schuurmachines.

taal

  • Tijdens het ontwerp- en maakproces kwamen er heel wat nieuwe begrippen en woorden aan bod zoals vinylcutter en lichtervaring.
  • De leerlingen schreven een conceptnota waarin ze hun idee moesten uitleggen op een manier die buitenstaanders begrijpen. Ook tijdens de presentatie van hun ontwerpen was er aandacht voor taal.

Grafische tekens

  • De jongeren gebruikten de typische grijparmen van lunaparken als vorm voor de hanglampen. Om hun ontwerpen te visualiseren leerden ze werken met Autocad, SketchUp en Photoshop.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Natacha Michiels
School Technisch Instituut Heilige Familie
Organisaties Brugge Plus vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • architectuur
  • mode en design
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Ondernemingszin
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Katrijn Bulckens, leerkracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs