Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Jongeren creëren originele lichtarmaturen voor Belgiek

Jongeren creëren originele lichtarmaturen voor Belgiek

Op vraag van Brugge Plus ontwierpen en maakten de leerlingen van het zesde architecturale en binnenhuiskunst en het zevende ruimtelijke vormgeving van het Technisch Instituut Heilige Familie (Brugge) lichtarmaturen voor de mobiele cultuurzaal Belgiek. De ontwerpers van makersatelier PL/NK begeleidden hen van bij het concept tot de presentatie.

Leerlinge werkt met een slijpmachine aan een metalen voorwerp in een atelier

Via het onderwijsproject Vel tegen Vel verbindt Brugge Plus de stad met scholen en cultuur. Zo creëerden de leerlingen van het Technisch Instituut Heilige Familie al een ligbank voor de Triënnale en organiseerden ze al een scholenexpo op de drijvende school in het Minnewater. Vorig jaar maakten ze volksspelen uit hout en zo kwamen ze voor het eerst in contact met PL/NK.

Van theorie naar realiteit

In totaal deden er achttien leerlingen mee met het project. De start en uitleg werd door Peter De Blieck van PL/NK gegeven in de Belgiek zelf. Hij dompelde de leerlingen onder in beelden en materialen en daagde hen uit om originele armaturen te ontwerpen. Diezelfde dag organiseerden de leerkrachten ook zelf een workshop waarin de jongeren op korte tijd al een kleine lichtarmatuur moesten knutselen.

‘Als school hadden we het ontwerp wel kunnen maken, maar we hebben niet de kennis en het materiaal om het uit te voeren’, zegt leerkracht Katrijn Bulckens. ‘Soms ontwerpen de leerlingen meubels die bijvoorbeeld te dik of te dun zijn, maar als je die echt maakt dan werkt het niet. Dit project geeft hen een realistisch beeld zodat ze ook kunnen beslissen of ze verder willen in deze richting of liever iets anders gaan doen.’

'We vonden het een top-project waar elke partij voordelen uit haalde. Het was een sterke en leuke samenwerking tussen de verschillende partners'

Katrijn Bulckens - leerkracht

Ontwerpfase: iets van iedereen

Na de kick-off van Peter ontwierpen de leerlingen op een halve dag hun armaturen binnen de praktijkuren ‘atelier binnenhuis’, computertekenen en ontwerp. Nadien organiseerden ze een presentatie op school en besliste Peter met welke ontwerpen ze verder zouden werken. ‘De jongeren mochten helemaal zelf kiezen, alles kon’, zegt Katrijn. ‘Ze zijn individueel gestart en kwamen daarna in groepjes terecht naargelang hun ontwerp. Er zat van iedereen wel iets in!’

Uiteindelijk zouden de leerlingen twee verschillende lichtarmaturen maken. De eerste was een metalen hanglamp in de vorm van een grijparm die verwees naar het lunaparkverleden van de Belgiek. Als tweede waren er tafellampjes met verschillende patronen uit hout en plexiglas. Daarvan kon je de lichtinval en kleur wijzigen via een afstandsbediening. De lampen moeten elk weekend vervoerd worden dus maakten de leerlingen ook houten bakken om ze veilig te verpakken.

‘De samenwerking met PL/NK was echt super. Peter is een kunstenaar en meubelmaker, maar hij heeft ook iets educatiefs in zich en kan heel goed omgaan met de jeugd. Hij begeleidde het proces van A tot Z en legde alles heel duidelijk uit.’

Katrijn Bulckens - leerkracht

Tweedaagse in het atelier

Voor het maken van de lichtarmaturen konden de leerlingen via Brugge Plus twee volledige dagen terecht in het House of Time atelier. Daar leerden ze professionele machines gebruiken om te lassen, schuren en zagen. Voor de tafellampjes maakten ze ook stickers met verschillende patronen. ‘Het was echt een meerwaarde om met de jongeren in het maakatelier te kunnen werken’, zegt kunstenaar Peter De Blieck. ‘Bijna alle technieken waren nieuw voor hen en het lassen was voor de meesten echt spectaculair.’ De lichtarmaturen blijven nu een vast onderdeel van de Belgiek.

‘Zowat elk doel binnen het leerplan is toepasbaar op dit project’, zegt Katrijn. ‘De jongeren leerden inspiratie opzoeken en toepassen, ontwerpen, schetsen, tekenen en presenteren. Je merkt dat zo’n projecten blijven hangen bij hen. We geven er achteraf geen les meer over maar we grijpen er wel vaak naar terug. Het beeldmateriaal gaan we zeker gebruiken als voorbeeld voor de komende jaren.’

Tips van Katrijn

  • Laat kunstenaar het startschot geven. Zo zijn de jongeren van bij het begin mee met het verhaal.
  • Werk vanuit een reële vraag. Het was te donker in de Belgiek dus ze waren op zoek naar originele verlichting.
  • Geef als extra een eenvoudige workshop met de leerkrachten. Wij lieten de jongeren op een half uur tijd een lichtarmatuur ontwerpen met knutselmateriaal.
  • Durf loslaten en vertrouw de kunstenaar. Als je jezelf op de achtergrond plaats dan heeft de partner meer ruimte.
  • Kies voor een externe locatie. Voor de jongeren was het een grote meerwaarde om in het maakatelier te werken. In zo’n creatieve omgeving hangt een heel andere sfeer dan op school.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Peter De Blieck gaf als start een inspiratiemoment waarin hij uitleg gaf over het ontwerpproces, praktijkvoorbeelden, materialen, kleuren en lichtervaring. Hij had ook altijd een simpel object bij om te tonen.
  • De jongeren bezochten de mobiele cultuurzaal Belgiek en bekeken het interieur. Ze kregen ook een rondleiding op de site van House of Time.

verbeelden

  • Tijdens de startworkshop moesten de jongeren een lichtarmatuur maken van materialen die daar eigenlijk niet echt voor gebruik konden worden (touw, papier, karton,…). Het was een korte tijdspanne en toch moesten ze met een ontwerp komen.
  • De leerlingen zetten hun ideeën om naar ontwerpschetsen en nadien naar 3D-tekeningen.
  • Ze maakten maquettes en om de armaturen te maken moesten ze lassen, zagen en schuren.
  • Ze gebruikten verschillende hout- en metaaltechnieken en leerden werken met plexiglas en vinylcutters voor het maken van stickers.

conceptualiseren

  • De leerlingen stelden hun ontwerpen aan mekaar en aan de kunstenaar voor en verwoorden de keuzes die ze gemaakt hadden in het ontwerpproces.

analyseren

  • Tijdens de tweedaagse met Peter liep niet alles meteen hoe het moest lopen. De jongeren gingen door een ontdekkingsproces.
  • Normaal gezien zouden de lampen met magneten aan het plafond hangen, maar omdat de constructie niet in metaal was moesten ze op zoek gaan naar andere methodes.
  • Ook tijdens het lassen gebeurden er wat foutjes. De jongeren hebben nu een betere kijk op de realiteit die je niet in de les kan leren.

Dragers

lichaam

  • De jongeren gebruikten hun lichaam om de ontwerpen te presenteren.

voorwerpen

  • Er werd gewerkt met hout, metaal, papier, karton en lampen. De leerlingen werkten met allerlei machines zoals lasposten, zaag- en schuurmachines.

taal

  • Tijdens het ontwerp- en maakproces kwamen er heel wat nieuwe begrippen en woorden aan bod zoals vinylcutter en lichtervaring.
  • De leerlingen schreven een conceptnota waarin ze hun idee moesten uitleggen op een manier die buitenstaanders begrijpen. Ook tijdens de presentatie van hun ontwerpen was er aandacht voor taal.

Grafische tekens

  • De jongeren gebruikten de typische grijparmen van lunaparken als vorm voor de hanglampen. Om hun ontwerpen te visualiseren leerden ze werken met Autocad, SketchUp en Photoshop.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Natacha Michiels
School Technisch Instituut Heilige Familie
Organisaties Brugge Plus vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • architectuur
  • mode en design
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Ondernemingszin
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Katrijn Bulckens, leerkracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs