Karel het kunstkonijn
Projectschool De Weide heeft iets met kunst. Ze wilden hun leerlingen niet alleen laten experimenteren met technieken, maar hen werkelijk onderdompelen in de wereld van kunstenaars en hun kunstdomeinen. Met hun kleuters doken ze de wijde kunstwereld in en werd er met de jongste leefgroep uitvoerig ‘uitgeweid’ over kunst. Op het einde werd het zowaar ‘toverkunst’, want uit de kunstige hoed kwam Karel het kunstkonijn.
Juf Nady vertelt: ‘Tijdens de kunstkring werd telkens een reproductie uitvoerig besproken. Techniek, kleur, vorm, smaak, kunstvoorwerpen … alles kwam aan bod. Andy Goldsworthy, Picasso, Van Gogh en talrijke anderen passeerden de revue. Daarnaast konden mijn kleuters ook neuzen in de kunstkoffer. Daarin ontdekten ze kunstvoorwerpen. Een palet, een schildersezel, doek, penseel …’
‘Tijdens het keuzeatelier in de namiddag konden ze dieper ingaan op de manier waarop zo’n kunstwerk tot stand was gekomen. De boodschap ‘kunst wordt niet gemaakt op één uur’, zinderde na in het achterhoofd.’
Ouderparticipatie
De ouders sprongen mee op de kar en lieten de school meegenieten van hun kennis en kunnen. Op die manier kwam de ontmoeting met professionele kunstenaars tot stand. Uit het ouderfront traden een beeldhouwer, een Disneyanimator, een filmregisseuse, een keramiekster en een smid naar voren. Ook juf Nady, die een beeldende kunstopleiding volgde, kon haar passie delen met de kinderen.
Land art
Daarnaast verdiepten ze zich tijdens één dag in de wonderlijke taal van muziek, dans en drama met een kunstenaar van Artforum. Zo kwamen ze in contact met verschillende kunstvormen. Met gretige ogen werden de kinderen en juffen geprikkeld.
Geïnspireerd door Andy Goldsworthy’s land art gingen ze aan de slag met verschillende natuurmaterialen om hun eigen landschap te beïnvloeden. Met behulp van camera fotografeerden ze hun eigen vergankelijke kunstwerken.
Samen op stap naar het S.M.A.K. en Sint-Lucas
Naar aanleiding van De nacht van het museum deden de kleuters blijvende indrukken op door het bezoek aan het S.M.A.K. te Gent. Gids Sylvie nam hen op sleeptouw en zo maakten ze kennis met Agnès Varda, Panamarenko en Philip Metten. Daarnaast namen ze ook actief deel aan een workshop in het toenmalige thema Dag en Nacht. Op doorschijnende folies tekenden ze nachtelijke taferelen met permanente stift en kleurden die artistiek in met verf. Zo ontstond er een soort lampionnetje.
De kleine kunstenaars trokken de grootste ogen tijdens hun bezoek aan de Kunsthumaniora Sint-Lucas te Gent. Grote jongens en meisjes zich kunstig zien uitleven was fascinerend en bleek het vertrekpunt te worden van vele ideeën en activiteiten.
Een wandeling doorheen de verschillende ateliers bracht hen van natuurtekenen met een gommetje naar vormstudie waar via het tekenen van bogen en krullen een eigen creatie werd ontworpen. Je eigen stof leren ontwerpen, aardappelen schillen om zo tot waarheidsgetrouw tekenen te komen en een bezoek aan de volumeklas, waar ze mochten voelen aan beelden in klei, gips en skeletten in metaal, hoorden allemaal thuis in Sint-Lucas.
Ieder gaat aan de slag met een schilderspalet met verf en een paletmes. Meesterwerken kwamen te voorschijn!
Terug op school schilderden ze samen met Claire, de moeder van Nady, op doek. Ingewijd in de kleurige wereld van de acrylverf kregen ze tips over de prachtige effecten die bij het mengen van kleuren kunnen worden bereikt.
School wordt filmset
Als apotheose van het kunstproject toverde Isabel de Brouwer, een professionele regisseuse en moeder van één van de kinderen, de school om in een filmset. Karel het kunstkonijn werd een kortfilm met de kleuters als sterartiesten.
De film vertelt het verhaal van Karel het kunstkonijn, die tijdens de tentoonstelling op school met een prachtig schilderij gaat lopen. Wanneer de verdwijning wordt ontdekt, halen ze al hun troeven uit de kast. De elfen verleiden Karel met een worteldans. Helaas blijken wortels niet de lievelingskost van het kunstkonijn te zijn. Daarna stormen de ridders op de burcht af, maar de komst van een jonkvrouw doet hen al snel andere oorden opzoeken. Zelfs de Oosterse gevechtsdansers vangen bot. Uiteindelijk trekken twee soldaten met een geheim wapen op pad. Het paard van Troje, een wit vrouwtjeskonijn, wordt gretig binnengehaald en de kunstschatten zien het daglicht weer
Het toonmoment
Elk onderdeel van het kunstproject werd in de schijnwerper geplaatst. Speciaal voor de filmpremière werd de rode loper uitgerold en via the walk of fame traden de kunstenaars de filmzaal binnen. Het grote publiek, hun grootste fans, de ouders en belangstellenden keken toe en zagen dat het fantastisch was. Ook de tentoonstelling nam hen mee langs de meesterwerken van deze kunstenaars in spe.
Tips van juf Nady
- Ga op bezoek in een plaatselijke kunsthumaniora. Maak kennis met allerlei kunstvormen: vormstudie, beelden in klei, gips en skeletten ...
- Creëer samen muziekinstrumenten. Maak een groot houten kader van 2m op 3m dat rechtop kan staan en span tussen de houten latten draden zodat je er potten, pannen en waardeloos materiaal kunt aan bevestigen. Zo krijg je een fantastisch muziekinstrument waar naar hartenlust op gemusiceerd kan worden.
- Organiseer elke dag of één keer per week een kunstkring. Tijdens deze kring wordt er telkens een reproductie voorgesteld en uitvoerig besproken: techniek, kleur, vorm, smaak ... alles kan aan bod komen.
- Organiseer in de namiddag een keuzeatelier waarbij kinderen dieper kunnen ingaan op het kunstwerk dat tijdens de kunstkring werd voorgesteld. Verschillende facetten kunnen benaderd worden.