Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Kunstacademie Zaventem brengt poëzie op het podium met Woordstorm

Kunstacademie Zaventem brengt poëzie op het podium met Woordstorm

De klasdeuren wagenwijd openzetten voor een echte podiumervaring op Gedichtendag. Dat is Woordstorm in een notendop. Actrice Aminata Demba en podcastmaker Siona Houthuys stoomden de leerlingen van de vierde graad woordkunst op de Kunstacademie in Zaventem klaar. CC de Factorij en Bib De Factorij zorgden voor deskundige ondersteuning.

Leerling met gsm naast klapbord
Leerling filmt scène
Leerling filmt scène voor lockers
Leerlingen stellen camera af
Twee leerlingen achter de camera

Professionele omkadering

Het is de vijfde keer dat de afdeling woordkunst op de Kunstacademie in Zaventem samenwerkt met CC De Factorij en Bib De Factorij. Toen het cultureel centrum in 2017 de deuren opende, zocht de academie meteen contact. Leerkracht Jan Fonteyn: ‘Onze ingesteldheid is: een nee heb je, een ja kan je krijgen. Wij zagen meteen de opportuniteiten. Voordien bleven de leerlingen tijdens hun curriculum veilig binnen de muren van de academie. Dit project laat hen toe om hun grenzen te verleggen.’

De drie partners zijn bovendien alle drie actief betrokken. CC De Factorij biedt de leerlingen van de Kunstacademie overduidelijk meer dan een podium. Jan: ‘Het is niet alsof de Kunstacademie gewoon een avond invult. We werken hier samen naartoe. Dat is het unieke aan dit project.’ Zo verzorgt De Factorij onder meer de technische ondersteuning, doet ze de marketing, zorgt ze ieder jaar voor een curator – Joris Hessels voor 2022 – en voor een programma met enkele bekende namen. Jan: ‘Die professionele meerwaarde kunnen wij zonder hen niet realiseren.’

Leerlingen filmen samen

Externe makers met frisse input

Verdere professionalisering haalt de Kunstacademie in Zaventem binnen via externe makers. Tijdens tien (naschoolse) workshops gaan zij met de leerlingen aan de slag en stomen zij hen klaar voor een optreden op Gedichtendag. Leraar Jan Fonteyn en zijn collega Katrien Verriest lopen tijdens die workshops mee als studenten. De kennis die ze zelf opdoen geven ze de jaren nadien via hun lessen door aan hun leerlingen.

In 2022 hadden de leerlingen de keuze tussen twee trajecten. Actrice Aminata Demba ging met de leerlingen op zoek naar hun innerlijke poëzie, naar een verhaal dat in hun binnenste zat. Vervolgens reikte ze hen technieken aan om dat verhaal uitvergroot en theatraal naar buiten te brengen. Podcastmaker Siona Houthuys stuurde de leerlingen dan weer de straat op met de bandrecorder voor diepte-interviews. In haar traject werd er geëxperimenteerd met combinaties van live performance en audiofragmenten. Bij beide makers lag de nadruk op het naar boven halen en verbeelden van een uniek, persoonlijk verhaal.

Tips van leerkracht Jan

  • Communiceer op een verbindende manier met de partners. Vraag hen regelmatig hoe zij het project zien.
  • Durf groots te dromen. Denk niet te snel dat een idee te hoog gegrepen is. De eerste keer is de moeilijkste om een toezegging te krijgen van bekende artiesten. Maar de tweede keer gaat dat veel gemakkelijker. Je kan dan immers beroepen op de vorige editie.
  • Denk out of the box. Vertrek niet van de vraag “Wat is poëzie?”, maar wel “Wat is poëzie nog?”.

Eindelijk 'voor echt'

Met Woordstorm richt de Kunstacademie zich op de leerlingen van de vierde graad. Jan: ‘Zo’n avond heeft een enorm effect. Eindelijk is het "voor echt". We zeggen in de klas wel “trek de aandacht van het publiek”, maar dat blijft abstract. Hier wordt het concreet. We merken dat onze leerlingen die ervaring in de hogere jaren met zich mee blijven dragen.’ Na afloop van het traject volgt er bovendien een individueel nagesprek dat het project overstijgt. Hierin kunnen de leerlingen aangeven waar ze in de toekomst naartoe willen werken.

'We merken dat onze leerlingen die ervaring in de hogere jaren met zich mee blijven dragen’

Jan Fonteyn - leerkracht woordkunst

Leerling wordt gefilmd op trap

Plan veerkracht

De Woordstorm-editie van 2021-2022 kende wat moeilijkheden. Delphine Lecompte, die de avond in eerste instantie cureerde, viel weg door ziekte. Joris Hessels zou vervolgens het geheel aan elkaar praten, maar in het kielzog van Delphine trokken ook een aantal andere bekende namen zich terug. Vandaar beslisten de drie partners last minute om de avond in CC De Factorij te annuleren en te vervangen door een online event. ‘We hebben dit schooljaar heel vaak moeten schakelen, ook omwille van de pandemie,’ zegt Jan. ‘Maar dat is de realiteit voor podiumkunstenaars. Onze leerlingen hebben hier enorm veerkrachtig op gereageerd. Ik ben er zeker van dat deze ervaring de weerbaarheid van onze leerlingen heeft verhoogd.’

Kortom, Woordstorm biedt de leerlingen van Kunstacademie Zaventem een levensechte podiumervaring van A tot Z: van de professionele begeleiding door de verschillende partners tot het flexibel schakelen tussen diverse plannen.

Wil jij ook samenwerken met een kunstenaar in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen worden in kleine groepjes met een bandrecorder de straat op gestuurd. Op locatie krijgen ze de opdracht om in te spreken wat ze zien en welk gevoel dit bij hen oproept. Vervolgens wisselen de leerlingen van locatie en beluisteren ze de opnames van hun collega’s.

verbeelden

  • De leerlingen werken in duo’s. Een leerling vertelt een verhaal dat hem/haar persoonlijk heeft geraakt. Vervolgens vertelt zijn/haar partner het verhaal na en vergroot hij/zij bepaalde aspecten uit.

conceptualiseren

  • De leerlingen experimenteren met omgevingsgeluid en creëren geluidsbandjes. Hoe kan je bijvoorbeeld het geroezemoes van een festival vanuit een toiletcabine recreëren?

analyseren

  • De leerlingen analyseren hoe ze een droog interview kunnen monteren tot een levendig geheel waarmee ze een publiek kunnen raken.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen verbeelden hun ik-verhaal via groteske gebaren.

voorwerpen

  • De leerlingen mogen precies één rekwisiet kiezen om hun ik-verhaal te verbeelden.

taal

  • Vooraleer de leerlingen de straat op gaan om interviews af te nemen, krijgen ze tips om helder, direct én uitnodigend te communiceren.

Grafische tekens

  • De leerlingen werken naar het optreden toe rond compositie en lijnen op de scène.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Elen
School KA Zaventem
Organisaties CC De Factorij
Onderwijsniveau
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Woordkunst-drama
Thema
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • poëzie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Jan Fonteyn

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs