Kunstacademie Zaventem brengt poëzie op het podium met Woordstorm
De klasdeuren wagenwijd openzetten voor een echte podiumervaring op Gedichtendag. Dat is Woordstorm in een notendop. Actrice Aminata Demba en podcastmaker Siona Houthuys stoomden de leerlingen van de vierde graad woordkunst op de Kunstacademie in Zaventem klaar. CC de Factorij en Bib De Factorij zorgden voor deskundige ondersteuning.
Professionele omkadering
Het is de vijfde keer dat de afdeling woordkunst op de Kunstacademie in Zaventem samenwerkt met CC De Factorij en Bib De Factorij. Toen het cultureel centrum in 2017 de deuren opende, zocht de academie meteen contact. Leerkracht Jan Fonteyn: ‘Onze ingesteldheid is: een nee heb je, een ja kan je krijgen. Wij zagen meteen de opportuniteiten. Voordien bleven de leerlingen tijdens hun curriculum veilig binnen de muren van de academie. Dit project laat hen toe om hun grenzen te verleggen.’
De drie partners zijn bovendien alle drie actief betrokken. CC De Factorij biedt de leerlingen van de Kunstacademie overduidelijk meer dan een podium. Jan: ‘Het is niet alsof de Kunstacademie gewoon een avond invult. We werken hier samen naartoe. Dat is het unieke aan dit project.’ Zo verzorgt De Factorij onder meer de technische ondersteuning, doet ze de marketing, zorgt ze ieder jaar voor een curator – Joris Hessels voor 2022 – en voor een programma met enkele bekende namen. Jan: ‘Die professionele meerwaarde kunnen wij zonder hen niet realiseren.’
Externe makers met frisse input
Verdere professionalisering haalt de Kunstacademie in Zaventem binnen via externe makers. Tijdens tien (naschoolse) workshops gaan zij met de leerlingen aan de slag en stomen zij hen klaar voor een optreden op Gedichtendag. Leraar Jan Fonteyn en zijn collega Katrien Verriest lopen tijdens die workshops mee als studenten. De kennis die ze zelf opdoen geven ze de jaren nadien via hun lessen door aan hun leerlingen.
In 2022 hadden de leerlingen de keuze tussen twee trajecten. Actrice Aminata Demba ging met de leerlingen op zoek naar hun innerlijke poëzie, naar een verhaal dat in hun binnenste zat. Vervolgens reikte ze hen technieken aan om dat verhaal uitvergroot en theatraal naar buiten te brengen. Podcastmaker Siona Houthuys stuurde de leerlingen dan weer de straat op met de bandrecorder voor diepte-interviews. In haar traject werd er geëxperimenteerd met combinaties van live performance en audiofragmenten. Bij beide makers lag de nadruk op het naar boven halen en verbeelden van een uniek, persoonlijk verhaal.
Tips van leerkracht Jan
- Communiceer op een verbindende manier met de partners. Vraag hen regelmatig hoe zij het project zien.
- Durf groots te dromen. Denk niet te snel dat een idee te hoog gegrepen is. De eerste keer is de moeilijkste om een toezegging te krijgen van bekende artiesten. Maar de tweede keer gaat dat veel gemakkelijker. Je kan dan immers beroepen op de vorige editie.
- Denk out of the box. Vertrek niet van de vraag “Wat is poëzie?”, maar wel “Wat is poëzie nog?”.
Eindelijk 'voor echt'
Met Woordstorm richt de Kunstacademie zich op de leerlingen van de vierde graad. Jan: ‘Zo’n avond heeft een enorm effect. Eindelijk is het "voor echt". We zeggen in de klas wel “trek de aandacht van het publiek”, maar dat blijft abstract. Hier wordt het concreet. We merken dat onze leerlingen die ervaring in de hogere jaren met zich mee blijven dragen.’ Na afloop van het traject volgt er bovendien een individueel nagesprek dat het project overstijgt. Hierin kunnen de leerlingen aangeven waar ze in de toekomst naartoe willen werken.
'We merken dat onze leerlingen die ervaring in de hogere jaren met zich mee blijven dragen’
Plan veerkracht
De Woordstorm-editie van 2021-2022 kende wat moeilijkheden. Delphine Lecompte, die de avond in eerste instantie cureerde, viel weg door ziekte. Joris Hessels zou vervolgens het geheel aan elkaar praten, maar in het kielzog van Delphine trokken ook een aantal andere bekende namen zich terug. Vandaar beslisten de drie partners last minute om de avond in CC De Factorij te annuleren en te vervangen door een online event. ‘We hebben dit schooljaar heel vaak moeten schakelen, ook omwille van de pandemie,’ zegt Jan. ‘Maar dat is de realiteit voor podiumkunstenaars. Onze leerlingen hebben hier enorm veerkrachtig op gereageerd. Ik ben er zeker van dat deze ervaring de weerbaarheid van onze leerlingen heeft verhoogd.’
Kortom, Woordstorm biedt de leerlingen van Kunstacademie Zaventem een levensechte podiumervaring van A tot Z: van de professionele begeleiding door de verschillende partners tot het flexibel schakelen tussen diverse plannen.
Wil jij ook samenwerken met een kunstenaar in jouw klas? Dat kan!
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Versterk cultureel bewustzijn in de klas.
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- De leerlingen worden in kleine groepjes met een bandrecorder de straat op gestuurd. Op locatie krijgen ze de opdracht om in te spreken wat ze zien en welk gevoel dit bij hen oproept. Vervolgens wisselen de leerlingen van locatie en beluisteren ze de opnames van hun collega’s.
verbeelden
- De leerlingen werken in duo’s. Een leerling vertelt een verhaal dat hem/haar persoonlijk heeft geraakt. Vervolgens vertelt zijn/haar partner het verhaal na en vergroot hij/zij bepaalde aspecten uit.
conceptualiseren
- De leerlingen experimenteren met omgevingsgeluid en creëren geluidsbandjes. Hoe kan je bijvoorbeeld het geroezemoes van een festival vanuit een toiletcabine recreëren?
analyseren
- De leerlingen analyseren hoe ze een droog interview kunnen monteren tot een levendig geheel waarmee ze een publiek kunnen raken.
Dragers
lichaam
- De leerlingen verbeelden hun ik-verhaal via groteske gebaren.
voorwerpen
- De leerlingen mogen precies één rekwisiet kiezen om hun ik-verhaal te verbeelden.
taal
- Vooraleer de leerlingen de straat op gaan om interviews af te nemen, krijgen ze tips om helder, direct én uitnodigend te communiceren.
Grafische tekens
- De leerlingen werken naar het optreden toe rond compositie en lijnen op de scène.