Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Laaggeletterde cursisten van overal ter wereld maken toneel in Antwerpen

Laaggeletterde cursisten van overal ter wereld maken toneel in Antwerpen

21 cursisten van overal ter wereld die les volgden aan CBE - Open School Antwerpen maakten dit voorjaar samen een toneelvoorstelling. Groot Familie werd een groot succes, en nu is er ook een korte documentaire over. ‘Dit project heeft mensen laten openbloeien.’

Ze komen uit België, China, Polen, Somalië, Syrië, Marokko, Irak of Afghanistan. Allemaal hebben ze een verschillende achtergrond, maar allemaal volgen ze ook cursus aan Open School Antwerpen, een centrum voor basiseducatie waar laaggeletterde volwassenen Nederlands kunnen leren, of wiskunde en ICT, maar ook cursussen over hoe ze zekerder van zichzelf kunnen zijn. 

'Veel cursisten hebben voor dit toneel hun grenzen verlegd'

Even wennen

De meesten kenden elkaar niet, tot ze dit voorjaar deelnamen aan Groot Familie, een toneelproject onder leiding van Stefan Perceval, de artistiek leider van Het Gevolg uit Turnhout. Toneelervaring hadden ze niet, maar dat deerde niet. ‘Stefan werkte met heel universele thema's’, zegt Marie De Hert. ‘Wat betekent liefde? Je familie? Je mama? Het zijn allemaal dingen die ons verbinden, hoe verschillend we ook zijn. Die aanpak maakte de groep los.’

Toch was het in het begin allemaal even wennen, zegt Tania Polak, leraar bij Open School Antwerpen die het project mee begeleidde. ‘Veel cursisten moesten wennen aan de gewoonten van hier. Zo was het voor sommige cursisten bijvoorbeeld niet evident om elkaar aan te raken. In een scène moesten twee cursisten hoofd tegen hoofd staan. Een meneer vond dat moeilijk en deed dat eerst met een stuk stof, zodat er geen direct contact was. Maar vlak voor de voorstelling heeft hij dat weggelaten en het zonder gedaan. Zo zijn er veel mensen die hun grenzen verlegd hebben.’

 

Uitbeelden

Ook de taal was niet altijd evident. Sommige cursisten spraken nog maar net Nederlands. ‘Maar meer hoefde ook niet’, zegt Polak. ‘De deelnemers konden ook fysiek uitbeelden wat ze wilden zeggen, met bewegingen of al dansend.’

Groot Familie speelde vijf uitverkochte voorstellingen in de Rataplan en nadien ook nog in het Red Star Line Museum. Een succes, maar nog belangrijker is de impact die het project had op de cursisten . ‘De cursisten zijn echt een familie geworden’, zegt Marie. ‘Ze hebben een Facebookgroep en komen nog steeds af en toe samen om bijvoorbeeld naar het toneel te gaan.’

‘Sommige cursisten zijn echt open gebloeid hierdoor’, zegt ook Tania Polak. ‘Er was bijvoorbeeld iemand die alleen buitenkwam voor het werk en de Nederlandse les. Hij sprak nooit met zijn collega's sprak en ook bij ons op school zei hij bijna niets. Tot hij aan het toneelproject deelnam. Nu staat hij zelf voor de klas om andere cursisten warm te maken voor het toneelproject. Het is ongelooflijk wat dit project losgemaakt heeft.’ Onze school plant volgend jaar opnieuw om een toneelstuk te maken!

Naar: demorgen.be

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School CBE Ligo Antwerpen
Organisaties HETGEVOLG
Rataplan vzw
Red Star Line Museum
Onderwijsniveau
  • Volwassenenonderwijs
Thema
  • drama en theater
  • interculturaliteit
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Leraar Tania Polak

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Hollywood op het Kwadrant: deze leerlingen bedenken, filmen én monteren zelf een kortfilm

De leerlingen van het vijfde middelbaar Humane en Wetenschappen-Wiskunde van Instituut Bert Carlier – ‘Het Kwadrant’ kruipen tijdens de lessen ‘Project’ achter de camera. Samen met de organisatie JEF creëren ze kortfilms waarin ze een verhaal leren vertellen én hun eigen talenten ontdekken.

Lees meer
Leerkracht geeft instructies over geluidsmontage

Deze kunstacademie zet beeldend werk om in fascinerende soundscapes

Een workshop rond geluid in als onderdeel van een exploratie in de beeldende kunsten? Sterre van geluidslaboratorium Aifoon laat een groep van 12 volwassen leerlingen verdwalen én hun weg vinden in de wisselwerking tussen geluid en beeld. Na een reeks van 6 zaterdagen is het gehoor niet meer weg te...
Lees meer
Leerlingen monteren aan animatiefilm

Zo maak je een stop-motion-film met de hele school!

Aan de Buitengewone Basisschool De Zonneroos (type 2) in Aalst maken de leerlingen van de hele school gedurende enkele maanden samen een prachtige stop-motion animatiefilm van 10 minuten. Ze worden hierin professioneel ondersteund door vzw Rekker, Cultuurcentrum De Werf, filmhuis Netwerk en Utopia...
Lees meer
Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek...
Lees meer

Nieuws in de kijker

Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Auteurslezing door PEN auteur

Boek een lezing over een auteursresidentie

Auteurs die aan de slag gingen met een auteursresidentie staan klaar om hun ervaringen te delen via een lezing op je...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Nieuw: Beleidsevaluatie Kunstkuur

Kunstkuur ondersteunt lokale samenwerkingen tussen het deeltijds kunstonderwijs en scholen uit het basis-, secundair of...

Lees meer

Cultuurkuur in Brugge is geboren!

Net voor de start van het nieuwe schooljaar werd cultuurkuur.be/brugge geboren, een samenwerking tussen Cultuurkuur en...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs