Leerlingen maken eigen Tomorrowland

Twaalf leerlingen aan GO! Athena Campus Heule in Kortrijk maakten elk drie muzieknummers onder begeleiding van hun leerkracht Audio Toon Bosschaert, hiphopartiest Tom De Geeter en producer Dimitri Andreas. Het geheel presenteerden ze in een live show met bijpassende visuals in JC Tranzit.

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""

Het uitgangspunt van het project was een filmpje Team Supreme: Strength in Numbers dat aantoont dat je in de muziekwereld een stuk sterker staat in groep dan alleen, enerzijds omdat je dan onderling ideeën en feedback kunt uitwisselen, anderzijds omdat je zo een breder netwerk hebt om je nummers te verspreiden

Dat is dan ook wat de twaalf leerlingen onder begeleiding van Toon gedaan hebben: elke week, een schooljaar lang, hebben ze twee uur uitgetrokken om samen muziek te schrijven met de sequencer Ableton. ‘Eigenlijk was het meer dan twee uur’, klinkt het. ‘Want de theorie die ik hen gaf tijdens de overige uren waren ook nodig voor het project. De techniek van muziek hangt namelijk echt wel vast aan de theorie van muziek. Een goede technicus moet weten wat ‘do’ en ‘mi’ is.’

Intensieve feedback

Naar de muziek luisteren en elkaar feedback geven was een cruciaal deel van het project. ‘Dat is echt heel leerrijk. Het mag dus wel lang duren, je wint die tijd terug omdat ze erna veel rapper vooruitgaan.’

Daarnaast werden de leerlingen in vier sessies intensief begeleid door twee professionals in de muziekwereld, hiphopartiest die mee aan de albums van de indiepopgroep SX heeft gewerkt. Tijdens de sessies staken de producers met elke leerling afzonderlijk de koppen samen om hun muziek te bespreken en mee te bewerken. ‘Dat ging over heel uiteenlopende aspecten’, vertelt Toon. ‘Op vlak van productietechnieken: zorgen dat de basdrum luider stond, bijvoorbeeld, zodat hij beter uitkwam tegenover de basgitaar. Maar ze spoorden de leerlingen vooral aan om echt hun eigen ding te doen, om creatief te zijn.’

Hun feedback werd integraal opgenomen met Quicktime Recorder, zowel de bespreking als wat ze op de computer demonstreerden. De sessies gebeurden in Muziekcentrum Track omdat er daar een professionele muziekinstallatie aanwezig is.

Ambiance

Het resultaat presenteerden de leerlingen in een grote live slotshow. ‘Er stonden twee computers en ze moesten alles om de beurt klaarzetten en beslissen naar welk beeld en sound ze overgingen’, vertelt Toon.

De muziek werd ondersteund met filmpjes die ze gemaakt hadden met behulp van Ebosuite, een programma om video en muziek op een synchrone manier te laten samengaan. Ze gebruikten hierbij opnames die ze zelf gemaakt hadden, scènes uit films, reclame en tv-series, en beelden die ze ter plekke met de webcam vastlegden.

‘Het verliep allemaal vlot en er was veel ambiance. Eén leerling was zo ontroerd dat hij tranen in de ogen kreeg. Als je op het podium staat en je hebt het gevoel dat je werk klopt, geeft het een speciaal gevoel.’

Toon Bosschaert - leerkracht Audio

Voor de show is er ook samengewerkt met de studenten Podiumkunsten van de VDAB. Zij regelden de klank en het licht. Daarnaast werden er nog twee andere afdelingen van de school betrokken. De leerlingen van Print ontwierpen de posters en drankkaarten, en die van Visueel creëerden een van de filmpjes.

Expertise blijft op school

En of Toon ook heeft bijgeleerd? ‘Absoluut. Ik heb me veel moeten bijscholen. Ebosuite kende ik nog niet’, zegt hij. ‘En natuurlijk heb ik heel veel opgestoken van de twee producers. Qua technieken denk ik dan bijvoorbeeld aan de instelling van een compressor en het gebruik van een reverse. Hun benadering van muziek was ook heel leerrijk. Als leraar was ik heel gedetailleerd aan het nadenken. De producers konden het beter vanop een afstand bekijken. ‘Wat is het verhaal nu eigenlijk?’, vroegen ze.’

Het dynamoPROJECT kreeg alleszins nog een staartje. Van iedere leerling werd het beste nummer uitgekozen en geremasterd, samen met Dimitri Andreas. De CD staat nu op Spotify. Daarenboven komt er sowieso een vervolgtraject. ‘Hierbij willen we meer de grafische kunsten betrekken: video, fotobewerking, illustratie.. En het wordt ook veel grootschaliger: in totaal gaan twaalf leerkrachten eraan meedoen. We zullen opnieuw een dossier indienen voor een dynamoPROJECT.

Tips van Toon

  • Laat de leerlingen zelf het genre kiezen waarin ze willen experimenteren. Als de leerlingen hun eigen ding kunnen doen, hebben ze meer interesse en goesting en is het lesgeven leuker.
  • Werk naar een toonmoment toe. Dit zorgt voor een gezonde dosis stress waardoor de leerlingen extra hun best doen.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen laten zich inspireren door het filmpje Team Supreme: Strength in Numbers.
  • De leerlingen laten hun muziek horen aan elkaar, de leerkracht en de twee externe muzikanten, en omgekeerd.

verbeelden

  • De leerlingen maken muziek met het programma Ableton door zelf te experimenteren en op basis van voorbeelden uit de popcultuur en muziek die ze van elkaar horen.
  • De leerlingen maken beeld met het programma Ebosuite door zelf te experimenteren en op basis van voorbeelden uit de popcultuur.
  • Op de live show improviseren de leerlingen door op het podium muziek- en beeldfragmenten te selecteren.

conceptualiseren

  • Toon geeft de leerlingen muziektheorie opdat ze de techniek achter muziek en audio beter zouden begrijpen.

analyseren

  • De leerlingen geven elkaar intensief feedback door hun muziek regelmatig te beluisteren.
  • Ook Toon en externe jury geven intensief feedback aan de leerlingen, onder andere tijdens een luistersessie in Muziekcentrum Track.

Dragers

lichaam

  • Spontane dans tijdens de slotshow, maar ook: hoe sta je op een podium?

voorwerpen

  • Computer en muziekinstallatie: de muziek werd geschreven met behulp van het computerprogramma Ableton. Het beeldmateriaal werd erop ingepast met Ebosuite. De muziek werd tijdens de slotshow live gebracht met computers en een muziekinstallatie. De computer gebruikten ze ook om voorbeelden op te zoeken ter inspiratie.
  • Muziekinstrumenten: een van de leerlingen heeft rockmuziek gecomponeerd en werkte hiervoor samen met de schoolband.

taal

  • Gesproken taal: de leerlingen gaven commentaar op elkaars muziek in intensieve luister- en feedbacksessies. De leerlingen maakten ook enkele promofilmpjes waarin ze kort vertelden hoe ze aan hun muziek hebben gewerkt.
  • Notenleer: tijdens de lessen Audio heeft de leerkracht de leerlingen notenleer en muziektheorie gegeven.

Grafische tekens

  • Film en graphics: de leerlingen maakten zelf filmpjes als promomateriaal om publiek naar hun show te lokken. Tijdens de show toonden ze bewerkte videofragmenten en visuals die zich aan de muziek aanpasten door het programma Ebosuite.
  • Posters, logo en drankkaarten: de leerlingen van de afdelingen Visueel en Print werkten mee aan de visuals voor de posters, het logo en de drankkaarten tijdens de slotshow.