Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leerlingen onderzoeken de luchtkwaliteit en maken een wervend filmpje van de droge onderzoeksresultaten

Leerlingen onderzoeken de luchtkwaliteit en maken een wervend filmpje van de droge onderzoeksresultaten

Hoe presenteer je hard wetenschappelijk onderzoek aan buren, ouders en medeleerlingen? Met een paper? De 11 derdegraadsleerlingen van het Antwerpse Xaveriuscollege kiezen voor een ander medium. Ze onderzochten de luchtkwaliteit en maakten met de hulp van Filmeducatie.be een onderhoudend en toegankelijk filmpje in journaalstijl.

Hans Gooris is hun leerkracht. Hij geeft het modulevak ecologie en kadert het project: ‘De stad Antwerpen wou de zuivere lucht in en rond scholen testen. Ze zocht daarvoor scholen die wilden instappen. Onze school ligt dicht bij het centrum, bij de Antwerpse ring en de E313. We waren dus wel benieuwd naar de metingen en resultaten.’

‘Wat als ik nu eens een film maak?’

In september van vorig schooljaar, dus met een andere groep leerlingen, begon hij met het project heel technisch te bekijken. ‘Wat willen we meten? Hoe gaan we dat doen? Maar ook: hoe gaan we dat communiceren? Ik zag al direct de typische, saaie verslagjes voor me.’

Tot op de pedagogische studiedag. Daar volgde Hans een workshop van CANON Cultuurcel over Cultuurkuur en dynamoPROJECT. ‘Toen dacht ik: als ik nu eens een film maak? Kan ik zo het wetenschappelijke ook artistiek bekijken? Ik heb de kennis niet om dit helemaal zelf in handen te nemen, maar met de steun van professionals moest het lukken. CANON Cultuurcel stuurde me een lijst met mogelijke culturele partners en zo ging de bal aan het rollen.’

Twee halve projectdagen met Filmeducatie.be waren al snel ingepland. ‘Die waren eerder theoretisch’, zegt Hans. ‘Hoe is het camerastandpunt? Hoe doe je dat, een interview afnemen? Welke sfeerbeelden passen bij een interview? We hadden net de eerste beelden ingeblikt toen we in lockdown gingen.’ Einde project? Gelukkig niet.

‘Leerlingen kijken nu op een andere manier naar de harde cijfers’

Hans Gooris – leerkracht ecologie

Van feedback op script tot montage

Hans kan het nu verder zetten met een nieuwe groep leerlingen. ‘Ik heb de plannen herschikt en schoof het practicum-gedeelte naar voor zodat ik nu bijna twee maanden met hen aan de film werk.’ Hij legde aan de nieuwe groep leerlingen zelf de basisprincipes van filmen uit. En nadien kwam culturele partner Filmeducatie.be weer een hand (en een camera) toesteken.

Hans: ‘We hebben eerst het scenario en script opgesteld. Daarop gaf Filmeducatie goede feedback. Nu staan de opnames en interviews met de projectleider van de stad, de bevoegde schepen en Erik Wiers, de Vlaamse bouwmeester, op de agenda. Ondertussen filmt een andere groep in de buurt: sfeerbeelden van de autostrade, van het verkeer rondom de school. Ook bij de montage krijgen we hulp, maar de aanzet geven wij.’

Veel leuker dan op papier

Het is de bedoeling dat er een mooi geheel uit komt, genre nieuwsitem. Zo maakt de groep aan medeleerlingen, ouders, de stad en de buurt duidelijk wat ze deden en wat hun conclusies en aanbevelingen zijn. ‘Dat ik het hard wetenschappelijke van mijn vak nu verzacht door er cultuur door te weven is een belangrijke aanvulling.’

En dat culturele kantje smaakt naar meer. Hans: ‘Deze leerlingen zijn meer bezig met de resultaten dan verleden jaar. Toen keken ze naar de grafieken en was de conclusie ‘Het stijgt’. Nu moeten ze erover nadenken: ‘Het stijgt, maar wat gaan we vertellen? Ze kijken op een andere manier naar de harde cijfers.’

Ook de leerlingen zijn positief. ‘We vinden dit echt veel leuker dan het allemaal op papier te moeten doen’, zeggen Ranya en Yen. ‘De film gaat meer resultaat en invloed hebben dan een paper. De boodschap zal beter blijven plakken. We leren ook dat er veel meer achter een beeld zit. Er zijn zoveel factoren waarmee je rekening moet houden voor het allemaal goed zit.’

Tips van Hans

  • Denk out-of the box. Soms blijven we als leerkrachten gemakkelijk binnen ons vakgebied vastzitten. Dat doorbreken, maakt het voor jezelf en je leerlingen interessanter en leerzamer.
  • Vraag hulp aan CANON Cultuurcel. Had ik hen niet ontmoet, dan was de kans klein dat ik op dit idee was gekomen. Ze geven voorbeelden die inspireren en helpen je op weg. Na een babbel met hen, was ik gerustgesteld: ze vertelden waarop ik bij de aanvraag moest letten.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Dat gebeurt hier niet louter wetenschappelijk (met een nulstudie over de buurt, kijken naar het groen in en rond de school en op basis daarvan onderzoeksvragen opstellen). De eerste inleidende sessies met Filmeducatie.be waren immers doorspekt met voorbeelden van filmscènes die de cameratechnieken en beeldvoering illustreerden.

verbeelden

  • We verbeelden en presenteren hier harde cijfers, maar doen dat wel met een non-fictie insteek. Het verbeelden waarbij je suggereert en fantaseert, komt hier minder aan bod.

conceptualiseren

  • Gaan we voor een journaalformat, of pakken we het eerder filmisch aan? Wat is het verschil? Ook het benoemen van filmische termen komt aan bod. Voice-over? Die term kennen ze nu allemaal.

analyseren

  • Daar zijn we sterk mee bezig als we de essentie uit een hele schriftelijke bundel informatie moeten halen. Hoe geven we die weer in twee, drie zinnen en enkele beelden?

Dragers

lichaam

  • Hoe kijk je in de camera, welke positie neem je in op het beeld?

voorwerpen

  • Camera’s, belichting, microfoon …

taal

  • Het script en scenario

Grafische tekens

  • De parameters die nodig zijn om beelden te analyseren en monitoren.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School Xaveriuscollege
Organisaties Filmeducatie.be
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
  • STE(A)M
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs