Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen
In september werd de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel opgegraven. ‘Een uitgelezen kans om erfgoed in mijn lessen te betrekken’, besefte leerkracht Hilde van het Agnetencollege in Peer. ‘In mijn les Latijn leren we over Caesar, die ook in dit opgegraven gebied zou geweest zijn’. Samen met Mooss ontdekten zij en haar leerlingen uit het vierde middelbaar de verhalen achter de archeologische site en ontsloten ze deze kennis in een audiowandeling.
De archeologische site legt twee cultusplaatsen bloot met bijzondere voorwerpen uit de overgangsperiode tussen de Keltische en Romeinse tijd. De site ligt in de Abeekvallei, langs een Romeinse hoofdweg. Het is vermoedelijk een voormalige cultusplaats of heilig bos. De inheemse bevolking voerde er rituelen uit.
De opgegraven schatten en verhalen spreken tot de verbeelding. Maar toch was deze site niet ontsloten voor het publiek. Daar bracht dit project verandering in! Nu kunnen bezoekers en buurtbewoners via een audiowandeling meer te weten komen over de opgravingen en de gevonden schatten. En de jongeren? Die ontdekten de erfgoedwaarde van archeologie en leerden tegelijk de archeologische site in hun dorp kennen.
‘Mijn leerlingen stelden niet eens de vraag of dit voor punten is!’
Eerste lesmoment
Na een voorstelling van het opzet, vertelde Marleen Martens (de archeologe van Agentschap Onroerend Erfgoed die de leiding had tijdens de opgravingen) over de site, over wat archeologie is en welke vondsten ze deden op de site.
Daarna kregen de leerlingen een introductie in scenarioschrijven van Mooss. In groepjes verwerkten de leerlingen de input over de site tot korte verhalen of dialogen. Elke groep kreeg een ander gegeven als uitgangspunt:
- de historische functie van de site als ‘heilig bos’ of rituele plek
- archeologen op ontdekking
- metaaldetectoristen op pad
- Romeinse versus inheemse bevolking
- rituelen
‘Prachtig hoe een dode taal tot leven komt wanneer de leerlingen zich tijdens de les Latijn in de schoenen van onze Keltische voorouders verplaatsen.'
Tussen de twee lesmomenten
Sommige groepjes werken thuis verder aan hun verhaal. De leerlingen bezorgden hun verhaal aan de leerkracht en de begeleider die het nalazen.
Tweede lesmoment
De leerlingen maakten van hun verhaal een geluidsfragment. Ze spraken de verhalen/dialogen in via iPads en met verschillende attributen bootsten ze ook geluiden na.
‘Het was leuk om te zien hoe creatief de jongeren omgaan met de informatie die ze kregen over de archeologische site, de rituelen en de vondsten.’
Verdere uitwerking
Vervolgens maakte Mooss QR-codes voor alle geluidsfragmenten. Deze QR-codes kwamen langs de wandelroute die samen met Natuurpunt werd uitgestippeld. Zo konden de leerlingen hun familie, vrienden en andere geïnteresseerden tijdens het openingsmoment meenemen op een wandeling vol verhalen!
Meer info
- Download het traject van de wandeling. Deze start aan wandelwissel 259, nabij hoeve Ooievaarsnest aan de Hoogstraat in Peer.
- Artikel EOS opgravingen Grote-Brogel
- Foto’s opgravingen en vondsten Grote-Brogel
- Opgravingen Grote-Brogel Agentschap Onroerend Erfgoed
Met wie?
- Agentschap Onroerend Erfgoed
- Dienst Vrije tijd & Toerisme Stad Peer
- Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) Regionaal Landschap Kempen en Maasland Natuurpunt
Jong redt Oud
Met Jong redt Oud nemen kinderen en jongeren een erfgoedsite of landschap met erfgoedwaarde onder hun hoede. Hiervoor gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed.
Zo'n project ook bij jou op school? Dat kan!
- Contacteer Jong redt Oud (enkel voor Limburgse scholen) en ontdek meer projecten.
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.