Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

In september werd de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel opgegraven. ‘Een uitgelezen kans om erfgoed in mijn lessen te betrekken’, besefte leerkracht Hilde van het Agnetencollege in Peer. ‘In mijn les Latijn leren we over Caesar, die ook in dit opgegraven gebied zou geweest zijn’. Samen met Mooss ontdekten zij en haar leerlingen uit het vierde middelbaar de verhalen achter de archeologische site en ontsloten ze deze kennis in een audiowandeling.

De archeologische site legt twee cultusplaatsen bloot met bijzondere voorwerpen uit de overgangsperiode tussen de Keltische en Romeinse tijd. De site ligt in de Abeekvallei, langs een Romeinse hoofdweg. Het is vermoedelijk een voormalige cultusplaats of heilig bos. De inheemse bevolking voerde er rituelen uit.

De opgegraven schatten en verhalen spreken tot de verbeelding. Maar toch was deze site niet ontsloten voor het publiek. Daar bracht dit project verandering in! Nu kunnen bezoekers en buurtbewoners via een audiowandeling meer te weten komen over de opgravingen en de gevonden schatten. En de jongeren? Die ontdekten de erfgoedwaarde van archeologie en leerden tegelijk de archeologische site in hun dorp kennen.

‘Mijn leerlingen stelden niet eens de vraag of dit voor punten is!’

Hilde, leerkracht Latijn

Eerste lesmoment

Na een voorstelling van het opzet, vertelde Marleen Martens (de archeologe van Agentschap Onroerend Erfgoed die de leiding had tijdens de opgravingen) over de site, over wat archeologie is en welke vondsten ze deden op de site.

Daarna kregen de leerlingen een introductie in scenarioschrijven van Mooss. In groepjes verwerkten de leerlingen de input over de site tot korte verhalen of dialogen. Elke groep kreeg een ander gegeven als uitgangspunt:

  • de historische functie van de site als ‘heilig bos’ of rituele plek
  • archeologen op ontdekking
  • metaaldetectoristen op pad
  • Romeinse versus inheemse bevolking
  • rituelen

‘Prachtig hoe een dode taal tot leven komt wanneer de leerlingen zich tijdens de les Latijn in de schoenen van onze Keltische voorouders verplaatsen.'

Hilde, leerkracht Latijn

Tussen de twee lesmomenten

Sommige groepjes werken thuis verder aan hun verhaal. De leerlingen bezorgden hun verhaal aan de leerkracht en de begeleider die het nalazen.

Tweede lesmoment

De leerlingen maakten van hun verhaal een geluidsfragment. Ze spraken de verhalen/dialogen in via iPads en met verschillende attributen bootsten ze ook geluiden na.

CANON Cultuurcel · Leerlingen 4 aso ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

‘Het was leuk om te zien hoe creatief de jongeren omgaan met de informatie die ze kregen over de archeologische site, de rituelen en de vondsten.’

Marleen Martens, archeologe Agentschap Onroerend Erfgoed

Verdere uitwerking

Vervolgens maakte Mooss QR-codes voor alle geluidsfragmenten. Deze QR-codes kwamen langs de wandelroute die samen met Natuurpunt werd uitgestippeld. Zo konden de leerlingen hun familie, vrienden en andere geïnteresseerden tijdens het openingsmoment meenemen op een wandeling vol verhalen!

Meer info

  • Download het traject van de wandeling. Deze start aan wandelwissel 259, nabij hoeve Ooievaarsnest aan de Hoogstraat in Peer.
  • Artikel EOS opgravingen Grote-Brogel
  • Foto’s opgravingen en vondsten Grote-Brogel
  • Opgravingen Grote-Brogel Agentschap Onroerend Erfgoed

Met wie?

  • Agentschap Onroerend Erfgoed
  • Dienst Vrije tijd & Toerisme Stad Peer
  • Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) Regionaal Landschap Kempen en Maasland Natuurpunt

Jong redt Oud

Met Jong redt Oud nemen kinderen en jongeren een erfgoedsite of landschap met erfgoedwaarde onder hun hoede. Hiervoor gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. 

Zo'n project ook bij jou op school? Dat kan!

  • Contacteer Jong redt Oud (enkel voor Limburgse scholen) en ontdek meer projecten.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Jong redt Oud
School Agnetencollege
Organisaties Mooss vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • erfgoed
  • geluid en muziek
  • herinneringseducatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Digitale competenties
  • Historisch bewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Erfgoedredders | Ontdek het erfgoed in je schoolbuurt

Hoe komt het dat er plots tegels met zelfportretten in het voetpad liggen in Vilvoorde?

Een jongen tekent een ontwerp van een kostuum. Je kijkt over zijn schouder mee

Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

In de kijker

Toon alle tips →
Kinderen gekleed in ouderwetse kleren kijken door venster van oldtimer

Erfgoed in je klas. Wij tonen je hoe!

Literair erfgoed laten leven in je klas? Win een auteurslezing

Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 28 april

erfgoed
Erfgoedpakket My Past Future cover

My Past Future - erfgoed aanbrengen in secundair onderwijs

Logo Cultuurkuur met coronavirus

Wat betekenen de coronamaatregelen voor je klasuitstap, externen op school voor een activiteit, dynamoPROJECT of Kunstkuur? | update 12/04: Heropstart na de paasvakantie

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs