Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Maak eens een Mega Murga op school!

Maak eens een Mega Murga op school!

Muziek, dans, woord en kostumering. Dat zijn de vier basiselementen van een murga. Binnen zo’n hedendaagse straatfanfare kan en mag verder alles. En iedereen kan meedoen. Vraag dat maar aan de leerlingen van de Antwerpse Parcivalschool.

Murga’s komen overgewaaid uit Argentinië en Uruguay. De grote trom krijgt bijna altijd een centrale rol, maar verder weerspiegelt een murga vooral de talenten van de groep. Zangers, dansers of muzikanten in bonte kleuren en kostuums zorgen zo voor een uniek straatspektakel.

Wannes Swerts, LO-leerkracht van de Parcivalschool voor buitengewoon onderwijs in Antwerpen, kende het concept. ‘Een paar jaar geleden zag ik eens zo’n parade. Via het Kleutermenu van de stad Antwerpen boekte ik nu een initiatie. Mijn mannen vonden die superleuk. Ook de begeleiders van Los Murginales en Cirkanto waren erg enthousiast. Daar moest dus wel meer van komen.’

‘Het dak ging er direct af’

‘Ik vind het altijd tof om nieuwe projecten te starten’, vertelt Wannes verder. ‘En dus zat ik samen met de drie begeleiders om een vervolg te breien. Bij dit project betrokken we de drie secundaire klassen waaraan ik LO geef. De leerlingen zijn tussen 12 en 21 jaar en hebben een matige mentale handicap. De motorisch sterkere kinderen kregen karate, de creatievere deden murga. De groep werd dus in twee gesplitst, want er zijn leerlingen die dit echt niet zouden willen of kunnen doen. Onze 14 murga-mannen gingen helemaal uit de bol. Ze kennen geen gêne. Het dak ging er direct af.’

Trom als hart

Eerst was er een algemene sessie. Wannes: ‘Wat is murga? Welk thema geven we aan de onze? De leerlingen kozen voor ‘superhelden’. De ene werd Zorro, de andere Bergheld of Sportacus. Nadien werkten we elke keer rond een ander aspect. Muziek, dans, woord en kostuums kwamen aan bod. Op maat van de grote trom gingen we bijvoorbeeld heel ons lichaam af. Of we werkten ons eigen Mega Murga-lied uit. Voor dans bereidden we enkele bewegingen voor. Een leerling was bijvoorbeeld de orkaan en trok de groep dan naar voor of naar achter. Zo probeerden we stilaan tot een mooi geheel te komen.’

‘We hebben acht keer een uur gehad. Met meer tijd kon dat nog veel grootser worden. Tijdens crealessen hebben ze zelf het ontwerp voor hun schmink gemaakt. Initieel was het plan dat de murga nog meer in andere lessen zou spelen. De textieljuf had graag kostuums ontworpen. We hadden zelf muziekinstrumenten of hoeden kunnen maken. Maar de realiteit haalde ons op dat vlak in.’

Samen schminken en opwarmen

De Antwerpse Murga-parade werd de apotheose. Samen met elf andere murga’s uit binnen- en buitenland trok die op 13 mei 2017 door de stad. Wannes: ‘Op de afsluitende parade moest onze groep rode kledij en een cape aantrekken. Dan gingen we samen naar het cultuurcentrum coStA. Een deel van zo’n murga is dat je je samen klaarmaakt en schminkt. Vanaf de eerste minuut was dat dus een hele ontmoeting en een gemeenschappelijk gebeuren. De leerlingen voelden zich meteen een deel van een groter geheel. Dat was heel tof om te zien.’

Alles komt vanuit de kinderen

‘Buiten warmden we met andere murga’s op tijdens een jamsessie. Ons mannen mochten gewoon meedoen. Weer een bijzonder moment.’ Met aluminiumfolie werden nog wat blitse accenten gelegd en dan vertrok de stoet onder een stralende zon. Vooraan liep de organiserende murga met vlak erachter Wannes en zijn leerlingen. Op pleintjes werd haltgehouden voor een dans of een lied.

‘Wij zongen ons Mega Murga-lied onder leiding van de grote trommel. Door de drukte en indrukken liepen de geoefende bewegingen anders dan tijdens de lessen. En na het tweede plein waren de leerlingen op, maar ook dat was helemaal niet erg. Alles kwam vanuit de kinderen. Ze lieten zien wat ze kunnen, wat ze bereikt hebben en het was onvergetelijk voor hen.’

Tips van Wannes

  • Klasoverschrijdend werken bracht onze school dichter bij elkaar. Het project leefde daardoor in de school.
  • De begeleiders van Los Murginales en Cirkanto zijn superenthousiast en hebben zelf ook veel ideeën. Daarom ken een project met hen bijna niet mislopen en krijgen leraren veel impulsen om het volgend jaar zelf opnieuw te doen.
  • Trek je voor een project als dit meer tijd uit, dan kan je bijvoorbeeld ook zelf muziekinstrumenten en kostuums maken. Een murga biedt heel veel creatieve invalshoeken.
  • Zoek een project dat aansluit bij de visie van de school. De Parcivalschool wil leerlingen hun wereld openen, hun geest verruimen, sociaal contact aanmoedigen, met hen naar buiten gaan. Daar speelt dit project goed op in.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School Buso - Parcival-Steinerschool
Organisaties Cultureel Ontmoetingscentrum Sint-Andries (coStA)
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Secundair onderwijs
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Wannes Swerts, leraar LO

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs