Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles
‘Wat als er geen morgen meer zou zijn?’ Dat is de insteek van Meneer Jules of het einde van alles van Herman van de Wijdeven. De leerlingen van de Basisschool Heilig Graf in Vosselaar werkten in een groots muzisch project rond het boek. Het resultaat was een prachtige voorstelling.
In enkele voorleessessies werden de leerlingen van de Basisschool Heilig Graf volledig ondergedompeld in de wereld van Meneer Jules of het einde van alles. 10 weken lang gingen de kinderen met het verhaal aan de slag in tal van workshops. Voordat het project officieel startte, proefden de kinderen eerst van elk atelier. Zo leerden ze zichzelf en hun talenten kennen.
Ieder op zijn niveau
Voor de uitvoering van de workshops kon de school rekenen op de ouders, leerkrachten met artistieke achtergronden en de middelbare school binnen de scholengroep. Vooral de samenwerking met de middelbare school bracht heel wat mogelijkheden met zich mee. ‘Studenten van de afdeling muziek componeerden muziekstukken. Studenten van de afdeling mode ontwierpen en maakten de kostuums. Studenten van de afdeling lichaamsverzorging leerden de leerkrachten en leerlingen technieken aan om te schminken’, vertelt juf Kaat Hoskens.
Inbreng van de kinderen
De workshops werden onderverdeeld in media, drama, kleding, zang en decor. In elk atelier werd de nadruk gelegd op de inbreng van de kinderen. ‘Bij dans konden de kinderen binnen bepaalde kaders vaak hun eigen bewegingen implementeren’, licht juf Kaat toe. ‘De regisseur luisterde bij elke scène naar de kinderen en probeerde telkens hun ideeën te integreren. Na een les rond perspectieftekenen, houtskool en Oost-Indische inkt tekenden de kinderen in het media-atelier de affiche. In de workshop kleding maakten ze zelf proefmodellen en bij decor ontwierpen ze volgens eigen inzicht een machine en vele andere attributen.’
Plezier aan cultuur
Aan het einde van de rit stelden de leerlingen hun project voor in GC ’t Heilaar. Vooraleer ze hun eigen voorstelling op poten zetten, woonden de kinderen er een bij in de Warande. ‘Ze hebben kennis gemaakt met hoe een voorstelling tot stand komt en wat er allemaal bij komt kijken. Veel impressie en expressie dus’, merkt Kaat op. ‘Tijdens het project hebben de kinderen dikwijls ook buiten hun comfortzone gewerkt: moderne dans met veel gevoel en eigen expressie, literaire teksten vanuit een kinderboek, meerstemmige liederen met een groot koor ... Maar vooral: Ze hebben plezier beleefd aan cultuur!’