Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Met de school van toen naar de toekomst

Met de school van toen naar de toekomst

Met het ene oog op het verleden en het ander op de toekomst. Vanuit deze invalshoek besloot Tom Morel, leerkracht bij de Gentse Freinetschool De Sterre-Spits, om het project ‘Met de school van toen naar de toekomst’ te lanceren. Het project werd een creatieve duizendpoot in samenwerking met drie Gentse cultuurpartners: zZmogh, De School van Toen en De Creatieve STEM.

Hoe zaten de scholen vroeger in elkaar? En hoe zullen ze er in de toekomst uitzien? Deze vragen creatief invullen was de voornaamste doelstelling van het project. Het idee ontstond tijdens een klasdiscussie over wat de aanpak van een Freinetschool verschillend maakt tegenover andere scholen. ‘Van hieruit hebben we gebrainstormd over hoe de scholen er in de toekomst zullen uitzien en welke uitvindingen en machines het schoolleven gemakkelijker zullen maken’, zegt Tom. ‘Zo bedachten de leerlingen onder andere een drone die schriften uitdeelt en een vuilbak die alles versnippert zodat er minder afval zou zijn. De leerlingen zijn heel creatief in het bedenken van uitvindingen. Ze gaan soms veel verder dan wij als volwassenen.’

De school in een moderner kleedje

Eerst reisden de leerlingen in de School van Toen, het Gentse museum voor onderwijsgeschiedenis, terug naar het verleden. De leerlingen kregen er les zoals het vroeger was van twee schoolouders. ‘De ouders worden vaak betrokken op onze school’ licht Tom toe. ‘Tijdens het rollenspel nam de ene ouder de rol van leerkracht op en de andere die van schooldirecteur.’ Met deze ‘historische les’ ondervonden de leerlingen aan den lijve hoe er vroeger lesgegeven werd. Op die manier kregen ze vat op de evolutie in het onderwijs gedurende de voorbije decennia, en mogelijk inzicht op hoe die zich zou verderzetten in de toekomst.

Met zZmogh en De Creatieve STEM richtte ze de blik op de toekomst. Tijdens de workshops van zZmogh staken de leerlingen de speelplaats in een nieuw kleedje. Ze lieten zich hierbij inspireren door artiesten die bezig zijn met kunst in de publieke ruimte zoals Panamarenko, Jean Tinguely en Theo Janssen. Eerst ontwierpen ze de constructies op papier, dan gebruikten ze meccano om ze in elkaar te knutselen en tenslotte gingen ze met reuze-meccano aan het werk.

Tot slot bedachten en creëerden de leerlingen tal van voorwerpen die de school van de toekomst moeten verbeteren, gaande van een voorleesmachine over een drone die schriften uitdeelt tot een huiswerkautomaat. Ze tekenden eerst hun uitvindingen op papier om ze vervolgens te modelleren met het gebruiksvriendelijk designprogramma Tinkercad en te printen met een 3D-printer. Dit gebeurde onder begeleiding van De Creatieve STEM. Deze organisatie creëert een kader waarbinnen kinderen hun talenten in techniek, wetenschap en talen kunnen ontwikkelen.

Leerwinst op vele vlakken

Een Freinetschool werkt niet met een klassiek vakkensysteem zoals andere scholen. Ze heeft drie grote luiken: wiskunde, werkstukken en taal. Binnen het luik ‘werkstukken’ krijgen de leerlingen opdrachten over verschillende onderwerpen zoals geschiedenis, aardrijkskunde en natuurkunde.

‘Het project legde heel veel linken met de drie luiken’, meent Tom. Bij wiskunde, bijvoorbeeld bij ruimtemeetkunde, werd er veel aandacht besteed aan de verschillende gezichtspunten bij het uittekenen van de uitvinding. Voor het luik ‘werkstukken’ kwam de geschiedenis van het onderwijs aan bod tijdens het bezoek aan De School van Toen en bij het rollenspel met de ouders. Wat taal betreft, kregen de leerlingen de opdracht om creatieve teksten te schrijven over hun uitvindingen.

‘Verder denk ik dat de leerlingen op sociaal en intermenselijk vlak veel hebben bijgeleerd, omdat ze veel moesten samenwerken tijdens het project’, zegt Tom. ‘Tot slot, het feit dat ze zelf initiatief namen tijdens de workshops zorgde ervoor dat hun motivatie heel hoog was. En als de motivatie hoog is, gaat de leerwinst sneller.’

Tips van meester Tom

  • Geniet van cultuur in je omgeving. Kijk welke cultuurpartners er zijn en met welke je kan samenwerken.
  • Laat je inspireren door andere cultuurprojecten, je vindt heel wat praktijkvoorbeelden.
  • Ga in gesprek met je collega-leerkrachten, de directie, de ouders en natuurlijk de leerlingen zelf. Dat maakt dat je veel verschillende invalshoeken en ideeën hebt die je voor het project kunt gebruiken.
  • Maak zo vaak mogelijk de link tussen het project en je eigen lessen.
  • Overloop je verwachtingen met de cultuurpartner zodat je goed op elkaar bent afgestemd tijdens de workshops.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Julie Putseys
School SBS Freinetschool De Loods
Organisaties vzw De School van Toen
das Kunst vzw
Ardlab - Ingegno - De Creatieve STEM
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • architectuur
  • beeld
  • herinneringseducatie
  • mediawijsheid
  • mode en design
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
  • Burgerschap
  • Historisch bewustzijn
  • Ondernemingszin
  • Digitale competenties
  • Nederlands
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Tom Morel

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs