Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Moretusvrienden

Moretusvrienden

Grensverleggend en hartverwarmend. Voor het tweede jaar op rij bouwden leerlingen uit het Groenendaalcollege in Merksem een bijzondere band op met jongeren met een motorische en mentale beperking van in Antwerpen. Ook museum Plantin-Moretus sprong op de kar. ‘Wij willen onze leerlingen de wereld laten ervaren’, zegt juf Suzy van BuSO De Tjalk. ‘Als wij niet naar de wereld kunnen, moeten we zorgen dat de wereld naar ons komt.

Voor de leerkrachten van BuSO De Tjalk is het niet vanzelfsprekend om bereidwillige partners te vinden voor hun projecten. ‘Wij waren vragende partij om iets speciaal te doen met onze leerlingen’, zegt Suzy. ‘Het museum Plantin-Moretus kwam met een fijn voorstel en via collega’s kwamen we in contact met het Groenendaalcollege.’ Dit is het tweede jaar dat het project uitgevoerd werd, uiteraard met vorderingen en nieuwigheden. 

Onbekend terrein

Voor de vierdejaars humane wetenschappen van het Groenendaalcollege was de kennismaking met hun Moretusvrienden een sprong in het diepe. ‘Onze leerlingen trokken met lood in de schoenen naar de eerste bijeenkomst, omdat ze niet wisten wat hen te wachten stond,’ zegt Frank Mannaerts, leraar godsdienst. ‘Op voorhand hadden we met hen de video bekeken die vorig jaar van het project werd gemaakt en tijdens de lessen godsdienst en gedragswetenschappen hadden we rond het thema verschillen gewerkt, maar de theorie is natuurlijk anders dan de praktijk.’

Vriendenboekje en papierscheppen

Elke leerling van Groenendaal koos een partner van BuSO De Tjalk met wie ze het volledige project zouden samenwerken. Bij de eerste kennismaking waagden de duo’s zich aan Sherborne. ‘Bij deze bewegingsmethode liggen onze jongeren op de grond en doen ze samen met hun partner allerlei bewegingen’, legt Anja uit. ‘Voor de leerlingen van Groenendaal was dat meteen heel confronterend, omdat onze jongeren vaak erg beperkt zijn wanneer ze liggen.’ Met behulp van een vriendenboekje leerden ze elkaar stap voor stap beter kennen. ‘Ik hielp onze leerlingen met knipsels en plaksels om het boekje verder in te vullen’, vertelt Suzy.

In de volgende maanden ontdekten ze samen de geschiedenis van de familie Moretus van het Plantin-Moretus museum, maakten ze stempels met rubber en hout en woonden ze een ervaringstheater met muziekinstrumenten bij van Amadeo Kollectif, dat volledig voor hen op maat werd aangepast. In samenwerking met Ab de Nijs Bik, een ervaren drukker van het Plantin-Moretus museum, maakten ze met een droge naald een ets in een zinken plaatje. ‘We hebben ook zelf papier geschept’, vertelt Suzy. ‘Juf Anja bereidde op voorhand de pulp. De leerlingen van Groenendaal maakten het papier, maar onze jongeren beslisten wel hoe het er zou uitzien.’ 

Onze leerlingen hebben dit jaar echt hun grenzen verlegd.

Zonder woorden

In de loop van de samenwerking stootte de groep soms op een aantal uitdagingen waar niet iedereen in eerste instantie bij stil stond. ‘Groenendaal stelde voor om tijdens de wandeling in het bos gezellig samen te picknicken’, vertelt Suzy. ‘Dat gaat helaas niet zomaar met onze leerlingen. Het middagmaal duurt sowieso veel langer bij hen en we hebben altijd een plek nodig om hen te kunnen verzorgen.’ De rolstoelen maken ook het vervoer niet altijd eenvoudig. ‘Iedereen van de bus halen, kost tijd’, zegt Suzy, ‘maar met de leerlingen van Groenendaal erbij had elk van onze jongeren nu een geweldige begeleider.’

De vierdejaars gingen op een heel spontane manier om met de beperking van hun Moretusvrienden, vaak tot verbazing van de leerkrachten. ‘Een van de jongens van BuSO De Tjalk kan niet praten’, zegt Frank. ‘Met geluiden probeert hij zich verstaanbaar te maken. Toen we met z’n allen naar de zonsverduistering wilden kijken, kwam zijn partner zeggen dat de jongen ook graag een eclipsbril wilde. Ze verstaan elkaar goed, ook zonder woorden.’

À la carte

Volgend jaar starten beide scholen een nieuw project op in samenwerking met het Antwerps Museum Aan de Stroom. ‘Samen met een andere groep leerlingen van BuSO De Tjalk, die kooklessen krijgen op school, gaan we aan de slag rond de expo Antwerpen à la carte’, zegt Frank. ‘Deze leerlingen bereiden trouwens nu al het bruiloftsmaal, een culinaire afsluiter van ons Moretusproject. Natuurlijk gaan we ook Moretusvrienden verderzetten en zo de twee projecten samenbrengen. ’

Uit het oog, in het hart

Ook de leerlingen van het Groenendaalcollege die vorig jaar deelnamen, blijven graag betrokken. Zo volgden enkelen onder hen een snelcursus om als gids de ouders en de leerlingen rond te leiden in het museum. ‘Ze vinden het fijn om hun kameraden nog eens terug te zien’, zegt Suzy. ‘Plantin Moretus heeft een speciale plaats in hun hart. Als je hen vraagt welk museum in Antwerpen echt de moeite is, hoeven ze daar niet over na te denken.’

Moretusvrienden opent deuren voor beide scholen. ‘Onze leerlingen hebben dit jaar echt hun grenzen verlegd’, zegt Frank. ‘En bij ons krijgen de kinderen het idee dat zij hetzelfde kunnen doen als hun vrienden, zoals een museum bezoeken’, vult Suzy aan. Het jaar loopt misschien op zijn einde, uit het oog is zeker niet uit het hart, ook niet voor de leerlingen van BuSO De Tjalk. ‘Het bruiloftsmaal is onze laatste samenkomst en dat wordt een moeilijk moment’, zegt Suzy. ‘Maar de leerlingen van Groenendaal zijn wel vrienden geworden van onze jongeren en vrienden, dat blijft voor hen.’

Tips van juf Anja, juf Suzy en meester Frank

  • Een samenwerking tussen twee scholen met een zeer verschillend leerlingenpubliek is een meerwaarde voor beide scholen.
  • Zoek een waardevolle culturele partner met wie beide scholen gedurende het hele project kunnen samenwerken. Een museum kan de leerlingen bovendien laten kennismaken met een stukje geschiedenis.
  • Organiseer op regelmatige basis een bijeenkomst met alle leerlingen. Zo leren de duo’s elkaar geleidelijk beter kennen.
  • Begin met een open geest aan het uitdagende project. Collega’s en leerlingen zouden je wel eens kunnen verrassen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Katrien Severijns
School BuSO De Tjalk
Groenendaal 1
Organisaties Amadeo Kollectif
Museum Plantin-Moretus/Prentenkabinet
L*AB
Museum aan de Stroom (MAS)
Onderwijsniveau
  • Buitengewoon secundair onderwijs
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • erfgoed
  • geluid en muziek
  • inclusie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Frank Mannaerts, Suzy Van den Bussche en Anja Prins

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
Cover Hervé Tullet Dans je mee?

WIN een boek rond dans

Het interactieve speelboek van Hervé Tullet bezorgt kleuters heerlijk lees- en dansplezier. Dit boek nodigt je...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs