Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Playground Brussel

Playground Brussel

Samen met drie lagere scholen uit het Brusselse gingen studenten van het derde jaar lerarenopleiding lager onderwijs op zoek naar verhalen uit en over Brussel. Met de hulp van artistieke begeleiders vertaalden ze die verhalen aan de hand van uiteenlopende media.

Les volgen in Brussel en zelf lesgeven in Brussel zonder de stad goed te kennen? Dat kan niet de bedoeling zijn. Hogeschool Odisee zet bewust stappen waardoor de studenten van de lerarenopleiding de hoofdstad beter leren kennen en begrijpen. Samen met drie lagere scholen uit het Brusselse (Sint-Lukas Basisschool, Sint-Joost-aan-Zee en Basisschool Heilige Familie) gingen studenten van het 3de jaar lerarenopleiding lager onderwijs op zoek naar verhalen uit en over de stad. Met de hulp van artistieke begeleiders vertaalden ze die verhalen aan de hand van uiteenlopende media: kortfilm, installaties, zang, dans …

De eerste keer dat ze zo projectmatig werken

Cultuureducatie is al lang een belangrijk gegeven voor Odisee. Dit project kadert in een verplichte stage, dus alle studenten namen deel. Het is de bedoeling dat de studenten via verschillende kunstdisciplines kinderen helpen om een onderzoek te voeren naar hun stad. Op die manier leren ze op hun beurt de leefwereld van kinderen beter begrijpen. De kinderen ontdekken nieuwe talenten en leren elkaar ook beter kennen.

‘Voor deze studenten is het de eerste keer dat ze projectmatig werken’, vertelt coördinator Sonja De Lange. ‘Dit was het vijfde jaar dat we dit project organiseerden, maar het is natuurlijk elk jaar een beetje anders. Ik ben erg tevreden met de opbouw van het project. We beginnen met een impressieweek, daarna werken we tijdens een korte periode erg intensief en daarna volgt de echte stage. Die volgorde zit goed. We merken ook dat er altijd veel enthousiasme is bij de studenten.’

Beter Brussel

Tijdens de impressieweek namen docenten van Odisee hun studenten mee op sleeptouw door Brussel, om verschillende inspirerende projecten te bezoeken. Ze verkenden de stad onder meer met de hulp van Brussel Behoort Ons Toe (BBOT), een organisatie die sinds 1999 het auditieve leven van de stad verzamelt en kanaliseert naar socio-artistieke producties. Maar er was ook de boeiende selectie kortfilms van Minuut Quartier/Quartier Minute, een Brussels filmfestival met creaties van kinderen en jongeren. Ook buiten de hoofdstad valt natuurlijk inspiratie te rapen, denk maar aan het Gentse stadsproject Wilde Mannen Woeste Wijven.

In een tweede fase verkenden de studenten hun stageschool én de wijk waarin die gelegen is, samen met hun docenten. Om het creatieve proces ook zelf te ervaren, werkten ze tijdens een korte intensieve periode aan een multimediale voorstelling over de wijk van hun stageschool. Het was de eerste keer op een nieuwe locatie, en het Anderlechtse Zinnema bleek een prima werkplek.

‘Het idee om de controle los te laten, is voor veel studenten een moeilijke stap’, legt Sonja uit. ‘Ze weten dat ze naar een film of een dansvoorstelling moeten toewerken, maar dat de inhoud van de kinderen komt. Dat vraagt vertrouwen en zelfzekerheid. Natuurlijk worden ze goed begeleid en leren ze veel van de betrokken kunstenaars.’

Een essentieel onderdeel

En die kunstenaars zijn een essentieel onderdeel. ‘Met Klaas De Roo hebben we al een aantal projecten gedaan, hij is een topbegeleider. Hij is kleuterleider van opleiding, maar heeft ook een Master in Beeldende Kunsten én een achtergrond in dans. Een superinteressant profiel, dus. Bovendien slaagt hij er in om het overzicht te bewaren terwijl hij toch volop met de studenten meedenkt én buiten de lijntjes durft te kleuren.

Ook Marie Bogaert had eerder al andere stages begeleid. Ze heeft het ideale profiel: ze studeerde Vrije Kunsten aan Sint-Lukas in Brussel, is opgeleid als leerkracht en volgt op dit moment een Masteropleiding Beeldende Kunsten.’

Digitaal denken

‘De voorbije jaren werden de artistieke resultaten van het project gratis tentoongesteld in Muntpunt - maar dit jaar lieten ze weten dat ze deze keer niet in staat waren om de nodige ruimte vrij te maken. Dat is natuurlijk sneu voor de leerlingen, die op deze manier geen eindtentoonstelling krijgen waarop ze hun ouders kunnen uitnodigen. Dat probleem hebben we digitaal opgelost: onze studenten hebben per lagere school een blog gemaakt, samen met de kinderen, waarop het hele traject werd vastgelegd. Bovendien maakten ze bewust tijd om samen naar de andere blogs te kijken.

Het bleek uiteindelijk een geluk bij een ongeluk, het werd heel tof en we gaan er volgend jaar zeker mee verder. De leerlingen leren hoe ze verslagjes moeten maken en hoe ze foto’s moeten posten online. Bovendien zit je qua timing bovenop je project: je kan meteen een update posten, zonder tijd te verliezen.’ 

Tip van Sonja

  • De grote uitdaging van het project is om de verschillende partners goed op elkaar af te stemmen. De ene school is de andere niet, elke leerkracht heeft een eigen aanpak en de studenten moeten vaak sterk in hun schoenen staan. Veel communiceren blijft de boodschap. 
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School Odisee
VBS Sint-Lukas
GBS Sint-Joost-aan-Zee
VBS Heilige Familie Schaarbeek
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Hoger onderwijs
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Digitale competenties
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Sonja De Lange

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs