Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Playground Brussel

Playground Brussel

Samen met drie lagere scholen uit het Brusselse gingen studenten van het derde jaar lerarenopleiding lager onderwijs op zoek naar verhalen uit en over Brussel. Met de hulp van artistieke begeleiders vertaalden ze die verhalen aan de hand van uiteenlopende media.

Les volgen in Brussel en zelf lesgeven in Brussel zonder de stad goed te kennen? Dat kan niet de bedoeling zijn. Hogeschool Odisee zet bewust stappen waardoor de studenten van de lerarenopleiding de hoofdstad beter leren kennen en begrijpen. Samen met drie lagere scholen uit het Brusselse (Sint-Lukas Basisschool, Sint-Joost-aan-Zee en Basisschool Heilige Familie) gingen studenten van het 3de jaar lerarenopleiding lager onderwijs op zoek naar verhalen uit en over de stad. Met de hulp van artistieke begeleiders vertaalden ze die verhalen aan de hand van uiteenlopende media: kortfilm, installaties, zang, dans …

De eerste keer dat ze zo projectmatig werken

Cultuureducatie is al lang een belangrijk gegeven voor Odisee. Dit project kadert in een verplichte stage, dus alle studenten namen deel. Het is de bedoeling dat de studenten via verschillende kunstdisciplines kinderen helpen om een onderzoek te voeren naar hun stad. Op die manier leren ze op hun beurt de leefwereld van kinderen beter begrijpen. De kinderen ontdekken nieuwe talenten en leren elkaar ook beter kennen.

‘Voor deze studenten is het de eerste keer dat ze projectmatig werken’, vertelt coördinator Sonja De Lange. ‘Dit was het vijfde jaar dat we dit project organiseerden, maar het is natuurlijk elk jaar een beetje anders. Ik ben erg tevreden met de opbouw van het project. We beginnen met een impressieweek, daarna werken we tijdens een korte periode erg intensief en daarna volgt de echte stage. Die volgorde zit goed. We merken ook dat er altijd veel enthousiasme is bij de studenten.’

Beter Brussel

Tijdens de impressieweek namen docenten van Odisee hun studenten mee op sleeptouw door Brussel, om verschillende inspirerende projecten te bezoeken. Ze verkenden de stad onder meer met de hulp van Brussel Behoort Ons Toe (BBOT), een organisatie die sinds 1999 het auditieve leven van de stad verzamelt en kanaliseert naar socio-artistieke producties. Maar er was ook de boeiende selectie kortfilms van Minuut Quartier/Quartier Minute, een Brussels filmfestival met creaties van kinderen en jongeren. Ook buiten de hoofdstad valt natuurlijk inspiratie te rapen, denk maar aan het Gentse stadsproject Wilde Mannen Woeste Wijven.

In een tweede fase verkenden de studenten hun stageschool én de wijk waarin die gelegen is, samen met hun docenten. Om het creatieve proces ook zelf te ervaren, werkten ze tijdens een korte intensieve periode aan een multimediale voorstelling over de wijk van hun stageschool. Het was de eerste keer op een nieuwe locatie, en het Anderlechtse Zinnema bleek een prima werkplek.

‘Het idee om de controle los te laten, is voor veel studenten een moeilijke stap’, legt Sonja uit. ‘Ze weten dat ze naar een film of een dansvoorstelling moeten toewerken, maar dat de inhoud van de kinderen komt. Dat vraagt vertrouwen en zelfzekerheid. Natuurlijk worden ze goed begeleid en leren ze veel van de betrokken kunstenaars.’

Een essentieel onderdeel

En die kunstenaars zijn een essentieel onderdeel. ‘Met Klaas De Roo hebben we al een aantal projecten gedaan, hij is een topbegeleider. Hij is kleuterleider van opleiding, maar heeft ook een Master in Beeldende Kunsten én een achtergrond in dans. Een superinteressant profiel, dus. Bovendien slaagt hij er in om het overzicht te bewaren terwijl hij toch volop met de studenten meedenkt én buiten de lijntjes durft te kleuren.

Ook Marie Bogaert had eerder al andere stages begeleid. Ze heeft het ideale profiel: ze studeerde Vrije Kunsten aan Sint-Lukas in Brussel, is opgeleid als leerkracht en volgt op dit moment een Masteropleiding Beeldende Kunsten.’

Digitaal denken

‘De voorbije jaren werden de artistieke resultaten van het project gratis tentoongesteld in Muntpunt - maar dit jaar lieten ze weten dat ze deze keer niet in staat waren om de nodige ruimte vrij te maken. Dat is natuurlijk sneu voor de leerlingen, die op deze manier geen eindtentoonstelling krijgen waarop ze hun ouders kunnen uitnodigen. Dat probleem hebben we digitaal opgelost: onze studenten hebben per lagere school een blog gemaakt, samen met de kinderen, waarop het hele traject werd vastgelegd. Bovendien maakten ze bewust tijd om samen naar de andere blogs te kijken.

Het bleek uiteindelijk een geluk bij een ongeluk, het werd heel tof en we gaan er volgend jaar zeker mee verder. De leerlingen leren hoe ze verslagjes moeten maken en hoe ze foto’s moeten posten online. Bovendien zit je qua timing bovenop je project: je kan meteen een update posten, zonder tijd te verliezen.’ 

Tip van Sonja

  • De grote uitdaging van het project is om de verschillende partners goed op elkaar af te stemmen. De ene school is de andere niet, elke leerkracht heeft een eigen aanpak en de studenten moeten vaak sterk in hun schoenen staan. Veel communiceren blijft de boodschap. 
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School Odisee
VBS Sint-Lukas
GBS Sint-Joost-aan-Zee
VBS Heilige Familie Schaarbeek
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Hoger onderwijs
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • geluid en muziek
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Digitale competenties
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Sonja De Lange

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs