Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Poëzie raakt niet alleen geschiedenis, maar ook jongeren in het college

Poëzie raakt niet alleen geschiedenis, maar ook jongeren in het college

Hoe kan je de vakken Nederlands, geschiedenis, godsdienst, Latijn en PO laten samenwerken om onderwijs nog betekenisvoller te maken? In het Onze-Lieve-Vrouwecollege (OLVA) in Assebroek (bij Brugge) bewijzen ze dat dit kan. In september startten gedreven vakleerkrachten samen met een docente beeld van de Academie Brugge DKO aan een drie jaar durende kuur. Niet zomaar een kuur, maar een heuse ‘Kunstkuur’. Over de kracht van beelden. Over idolen en hun sokkels. Benieuwd hoe ze dit in het derde jaar Latijn, Economie en Wetenschappen aanpakken? Wij lichten een tipje van de sluier op.

Op gekleurd papier zie je verschillende gedichten geschreven.
Allemaal kartonnen letters door mekaar. Je herkent het woord 'trom'
Een t-shirt dat aan de wasdraad hangt in een lokaal. Op de t-shirt is er een gedicht geschreven.
Een grote trap in een schoolhal. Op de treden staat er een gedicht geschreven. De foto is in kikkerperspectief, dus van onder naar boven genomen.
Allerlei kleurrijke kartonnen letters door mekaar. Je herkent een blauw gezicht tussen de letters.
Verschillende t-shirts hangen op in een grote trappenhal van een school. Daartussen hangen ook nog aparte kartonnen letters die omwikkeld werden met gekleurde wol.
Je ziet het de letters H E L D omhoog hangen. Samen vormen ze het woord held. Ze zijn uit karton gemaakt en omwikkeld met gekleurde wol.
Een wit t-shirt ligt op een tafel. Op het shirt is een gedicht geschreven met zwarte en rode letters.

Directeur Danny Van De Velde van OLVA was van in het begin overtuigd van de meerwaarde van Kunstkuur en nam het initiatief: ‘De school en de academie kenden elkaar nog niet. Maar OLVA heeft een lange traditie in cultuur. We hebben dit project aansluiting laten vinden bij de cultuurvisie van de school waar we een 10-puntenplan voor uitschreven.’

De twee godsdienstleerkrachten, Bart en Lies beten de spits af. “Godsdienst is geen populair vak. De vooringenomenheid is vaak groot. Dankzij Kunstkuur kan ik aan dingen betekenis geven wat voorheen niet lukte”, legt Bart uit. ‘Ook religieuze thema’s kunnen creatief worden uitgewerkt. Het Scheppingsverhaal is daar een mooi voorbeeld van. Leerlingen ontdekken gaandeweg ook nog andere expressievormen om uit te drukken wie ze zijn, op die manier draagt Kunstkuur zonder twijfel bij aan de identiteitsvorming van jongeren.’

Ik ga nu veel liever naar school, die lessen maken voor mij echt het verschil

Leerling derde jaar Economie

‘Tijdens de lessen Nederlands vroegen we ons af wat theatertaal is en hoe de brug kan worden geslagen naar idolen’, vertelt een enthousiaste leerling. ‘En zo kwamen we uiteindelijk weer uit bij wie we zelf zijn, onze helden, stereotypering en vooroordelen.’ Joost Goethals, directeur van de academie Brugge DKO voegt eraan toe: ’De collage gedichten die ze in de les Nederlands maakten, zijn het vertrekpunt geweest voor een volgende stap. Met Tiny Vanheerswynghel, leerkracht beeld van de academie werd naar een creatieve verwerking gezocht. Niet altijd evident bij een grote klasgroep, maar zo kunnen we de lat weer hoger leggen. Kunstenaars zoals Claes Oldenburg, Louise Nevelson, maar ook modeontwerper Raf Simons boden inspiratie. Vanuit een kunstenaar, een idee of techniek verwant aan de drukkunst ging elke leerling aan de slag met zijn of haar gedicht. Dit geheel werd gedurende drie weken gepresenteerd in de inkom- en trappenhal van de school.’

Het resultaat mag er zijn. ‘Het schooljaar is nog niet afgelopen, maar ik denk dat ik nu al wel kan stellen dat de samenwerking met OLVA en de daaruit vloeiende Kunstkuur zeker verrijkend is’, merkt Joost Goethals op, ‘en dat het qua professionalisering van de leerkrachten echt wel kan tellen.’

En de meerwaarde voor de leerlingen? ‘Ik ga nu veel liever naar school, die lessen maken voor mij echt het verschil’, glundert een leerling. En zeg nu zelf, klinkt dat niet als muziek in de (school) oren?

 

Tips van directie en leerkrachten

  • Leg de lat hoog genoeg: stel gerichte vragen in functie van wat je doel is. Pas niet zomaar losse ideeën toe.
  • Leer zelf ontdekken en leer zelf bij waar je met kunst naartoe kan.
  • Zoek bij creatie-opdrachten hoe je leerlingen kan stimuleren om een persoonlijke indruk of ervaring uit te drukken.
  • Voorzie een goede fysieke ruimte waar interactie met leerlingen mogelijk is.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Kijken naar het werk van verschillende kunstenaars.
  • Lezen van gedichten die later verwerkt worden tot een nieuw gedicht

verbeelden

  • Een bestaand gedicht verknippen en er een nieuw gedicht van maken
  • Een gedicht plastisch uitbeelden aan de hand van een kunstenaar, techniek of idee waarbij er een link met de drukkunst is
  • Kartonnen letters uitwerken waarbij je gebruik maakt van de techniek van een specifieke kunstenaar

conceptualiseren

  • De typische kenmerken van de verschillende kunstenaars benoemen
  • Een debat in de klas voeren over helden en idolen en de eigen identiteit

analyseren

  • Het werk van een kunstenaar beoordelen op basis van stijlkenmerken

Dragers

lichaam

  • Kijken naar kunstwerken, vaststellen wat je ziet

voorwerpen

  • Associaties maken van elementen uit het Scheppingsverhaal om ze creatief te kunnen verwerken
  • Het materiaal (karton, stof, papier, wol,...) bewerken

taal

  • De gedichten die gebruikt worden
  • Het scheppingsverhaal dat als uitgangspunt dient

Grafische tekens

  • De kartonnen letters die als beeldtaal gebruikt worden om woorden te vormen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur An Favoreel
School Onze-Lieve-Vrouwecollege
Stedelijke Academie
Onderwijsniveau
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • Kunstkuur
  • poëzie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2019-2020
Lesuren/lestijden 5u per week

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs