Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Portretfotografie met tatoeages

Portretfotografie met tatoeages

De GBS De Wereldbrug nodigde Lisa Matthys, fotografe en artistiek medewerker van Fondation A Stichting in Vorst uit om, in het kader van de lessen media, het werk van Amerikaans fotograaf Jerry L. Thompson via enkele workshops te ontdekken. De leerlingen kregen niet alleen de kans om in dialoog te treden met de fotograaf, ze ontdekten ook de evolutie van de fotografie, verschillende camera’s en ze leerden zelf hun foto's te ontwikkelen in de doka van WIELS.

‘We wilden de kunstdiscipline 'fotografie' inzetten met als thema 'portret' om de leerling en de diversiteit van onze school in de kijker te plaatsen’, vertelt juf Chris van het 4de leerjaar. ‘Daarom organiseerden we 5 workshops met Lisa.’

Op ontdekking en in gesprek

‘We bezochten de fototentoonstelling bij Fondation A Stichting. Daar maakten we kennis met de portretfoto’s van Jerry L. Thompson, die voornamelijk portretten van kinderen en volwassenen toonde. Daar gingen de leerlingen in dialoog met de fotograaf. We merkten dat de leerlingen details ontdekten waar we zelf nog niet bij hadden stilgestaan’, vertelt Lisa.

‘Na de ontmoeting maakten we expressieve foto’s in een speciale photomaton’, vult Chris aan. ‘Speciaal omdat Lisa zelf de foto’s trok en met een microfoontje instructies over emoties gaf: kijk eens stoer, trek een gekkebek, wees verbaasd of trek eens een serieus gezicht. Dezelfde emoties als op de portretten uit de tentoonstelling.’ Terwijl de andere leerlingen hun beurt afwachtten, kregen ze de opdracht om een foto uit de tentoonstelling na te tekenen om hun waarneming te trainen.

Analoog, digitaal en een beetje obscuur

In groepjes leerden de leerlingen werken met een analoog fototoestel met negatieven, met een digitale camera en ook met een camera obscura. ‘Hoe langer je het licht binnenlaat, hoe meer licht er opgenomen wordt door het fotopapier in de doos’, vertelt Lisa. Zo leerden ze hoe fotografie vroeger was en geëvolueerd is tot wat het nu is.

'Portretfotografie is een ideaal onderwerp om te linken aan de hedendaagse media en hypes. Wie van de kinderen maakt bijvoorbeeld nooit eens een selfie?'

Tatoeageontwerpers

Omdat de leerlingen opmerkten dat veel portretten tatoeages toonden, bracht Lisa boeken over tatoeages mee. Hiermee ontwierpen de leerlingen hun eigen tatoeage, waaraan ze betekenis gaven. Lisa scande de ontwerpen in en printte ze op tatoeagepapier in een printshop.

Jezelf beter leren kennen

De tatoeages werden uitgeknipt en geplakt op het lichaam. Hiermee maakten de leerlingen eigen portretfoto’s in de stijl van Jerry L. Thompson. Daarvoor oefenden we in dramaoefeningen verschillende emoties. Ook hiervoor bracht Lisa een mooi boek mee over emoties in de beeldhouw- en schilderkunst dat ze ontleende bij het ABC-huis. Door de leerlingen elkaar in beeld te laten brengen, leggen we de nadruk op de leerlingen zelf, op hun overeenkomsten en verschillen. Zo leren ze niet alleen zichzelf maar ook de andere kennen.

Actief betrokken

Het is mooi om te zien hoe participatief het project tussen Chris en Lisa is opgebouwd. Beide brengen nieuwe ideeën aan, ze vullen elkaar tijdens de workshops voortdurend aan en ze spelen in op elkaar. ‘Ik vind het belangrijk dat we de kansen grijpen die zich voordoen in onze buurt’, vertelt Chris. Onze leerlingen komen anders bijna nooit in een museum, laat staan dat ze met een ‘echte’ internationale kunstenaar kunnen praten.

Tips van Chris en Lisa 

  • Ontdek je buurt en de creatieve plekken die er te vinden zijn. Op locatie zijn andere materialen voorhanden dan in de klas en de leerlingen worden geprikkeld door de nieuwe omgeving.
  • Wees actief betrokken tijdens het hele proces. Zo leer je zelf niet alleen veel bij, maar kan je tijdens de werkmomenten ook linken naar leerdoelen en werken aan de taalverwerving van de leerlingen. Leerlingen zien ook dat jij enthousiast bent, en dat werkt aanstekelijk.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GBS De Wereldbrug
Organisaties ABC - Art Basics for Children
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Nederlands
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Chris Vansnick, leerkracht 4de leerjaar

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling draagt zelfgemaakt masker

GO! Talentenschool Turnhout linkt poppentheater aan beroepspraktijk

Leerling op podium in toga

Leerlingen GO! A-Maze in Beverlo maken toneelstuk van hun zelfgeschreven boek

Kinderen maken grote moleculenstructuur van papier en tape

Cultuuravonturen met Kunstkuur: voor elke klas een beeldend project

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs