Portretfotografie met tatoeages

De GBS De Wereldbrug nodigde Lisa Matthys, fotografe en artistiek medewerker van Fondation A Stichting in Vorst uit om, in het kader van de lessen media, het werk van Amerikaans fotograaf Jerry L. Thompson via enkele workshops te ontdekken. De leerlingen kregen niet alleen de kans om in dialoog te treden met de fotograaf, ze ontdekten ook de evolutie van de fotografie, verschillende camera’s en ze leerden zelf hun foto's te ontwikkelen in de doka van WIELS.

‘We wilden de kunstdiscipline 'fotografie' inzetten met als thema 'portret' om de leerling en de diversiteit van onze school in de kijker te plaatsen’, vertelt juf Chris van het 4de leerjaar. ‘Daarom organiseerden we 5 workshops met Lisa.’

Op ontdekking en in gesprek

‘We bezochten de fototentoonstelling bij Fondation A Stichting. Daar maakten we kennis met de portretfoto’s van Jerry L. Thompson, die voornamelijk portretten van kinderen en volwassenen toonde. Daar gingen de leerlingen in dialoog met de fotograaf. We merkten dat de leerlingen details ontdekten waar we zelf nog niet bij hadden stilgestaan’, vertelt Lisa.

‘Na de ontmoeting maakten we expressieve foto’s in een speciale photomaton’, vult Chris aan. ‘Speciaal omdat Lisa zelf de foto’s trok en met een microfoontje instructies over emoties gaf: kijk eens stoer, trek een gekkebek, wees verbaasd of trek eens een serieus gezicht. Dezelfde emoties als op de portretten uit de tentoonstelling.’ Terwijl de andere leerlingen hun beurt afwachtten, kregen ze de opdracht om een foto uit de tentoonstelling na te tekenen om hun waarneming te trainen.

Analoog, digitaal en een beetje obscuur

In groepjes leerden de leerlingen werken met een analoog fototoestel met negatieven, met een digitale camera en ook met een camera obscura. ‘Hoe langer je het licht binnenlaat, hoe meer licht er opgenomen wordt door het fotopapier in de doos’, vertelt Lisa. Zo leerden ze hoe fotografie vroeger was en geëvolueerd is tot wat het nu is.

'Portretfotografie is een ideaal onderwerp om te linken aan de hedendaagse media en hypes. Wie van de kinderen maakt bijvoorbeeld nooit eens een selfie?'

Tatoeageontwerpers

Omdat de leerlingen opmerkten dat veel portretten tatoeages toonden, bracht Lisa boeken over tatoeages mee. Hiermee ontwierpen de leerlingen hun eigen tatoeage, waaraan ze betekenis gaven. Lisa scande de ontwerpen in en printte ze op tatoeagepapier in een printshop.

Jezelf beter leren kennen

De tatoeages werden uitgeknipt en geplakt op het lichaam. Hiermee maakten de leerlingen eigen portretfoto’s in de stijl van Jerry L. Thompson. Daarvoor oefenden we in dramaoefeningen verschillende emoties. Ook hiervoor bracht Lisa een mooi boek mee over emoties in de beeldhouw- en schilderkunst dat ze ontleende bij het ABC-huis. Door de leerlingen elkaar in beeld te laten brengen, leggen we de nadruk op de leerlingen zelf, op hun overeenkomsten en verschillen. Zo leren ze niet alleen zichzelf maar ook de andere kennen.

Actief betrokken

Het is mooi om te zien hoe participatief het project tussen Chris en Lisa is opgebouwd. Beide brengen nieuwe ideeën aan, ze vullen elkaar tijdens de workshops voortdurend aan en ze spelen in op elkaar. ‘Ik vind het belangrijk dat we de kansen grijpen die zich voordoen in onze buurt’, vertelt Chris. Onze leerlingen komen anders bijna nooit in een museum, laat staan dat ze met een ‘echte’ internationale kunstenaar kunnen praten.

Tips van Chris en Lisa 

  • Ontdek je buurt en de creatieve plekken die er te vinden zijn. Op locatie zijn andere materialen voorhanden dan in de klas en de leerlingen worden geprikkeld door de nieuwe omgeving.
  • Wees actief betrokken tijdens het hele proces. Zo leer je zelf niet alleen veel bij, maar kan je tijdens de werkmomenten ook linken naar leerdoelen en werken aan de taalverwerving van de leerlingen. Leerlingen zien ook dat jij enthousiast bent, en dat werkt aanstekelijk.
Auteur Raf Schevenels
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Chris Vansnick, leerkracht 4de leerjaar