Speel- en leermodules voor de kleuter
De leerlingen van het vierde jaar Publiciteit en Etalage uit Heilig Graf Turnhout kregen de opdracht om recreatief materiaal te ontwerpen voor de speelruimte van de kleuterschool. Ze werkten hiervoor samen met een technisch tekenaar en leerlingen houtbewerking van KOGEKA uit Geel.
Cultuur staat hoog op het programma
‘We zijn een zeer grote school met heel veel afdelingen en zeker op de afdeling kunst staat cultuurparticipatie hoog op het programma’, zegt opleidingscoördinator Liesbeth Breugelmans. ‘Zo krijgen de leerlingen avondvoorstellingen in de Warande aangeboden: dans, theater ... alle mogelijke kunstuitingen. Daarnaast voeren ze ook projecten uit. Het is dus eigenlijk dagelijkse kost bij ons: ze krijgen in de lessen zowel de praktische als de theoretische kant.’
De kleuterschool als klant
De leerlingen van de richting Publiciteit en Etalage kregen een wel heel leuk project te verwerken: ze ontwierpen speel- en leermodules voor kleuters. ‘Dat was op vraag van onze kleuterschool zelf’, vertelt Leen Ooms, leerkracht publiciteit. ‘De kinderen hebben daar een grote binnenspeelruimte ter beschikking, maar die biedt weinig echte speelruimte: meer dan met fietsjes tussen de pilaren rijden kunnen ze niet. Dus staken we de koppen bij elkaar om te zien wat wij er van konden maken zodat de kleuters een ruimte hadden waarin ze in kleine groepjes konden spelen en oplossingen vinden, en dat ook onze leerlingen - het vierde jaar publiciteit en etalage - een project hadden.’
Door de opdracht van de kleuterschool als die van een echte klant te behandelen, kregen de leerlingen inzicht in het hele proces dat met creatief ontwerp te maken heeft: van ontwerp volgens de noden van de kleuters tot afwerking, met inachtneming van veiligheidsvoorschriften en financiële aspecten.
Samen groeien en bloeien
De eerste stap was dus ontwerpen. Vervolgens knutselden de leerlingen maquettes. Ze werkten met vier groepen, allemaal binnen het hoofdthema groeien en bloeien. Dat hadden de kleuterjuffen en de directie, die als klant fungeerden, gekozen. Zij hebben uit de hen voorgestelde ontwerpen uiteindelijk één goedgekeurd, waarna we dat met de hele klas op punt hebben gesteld en met de hulp van een technisch tekenaar in MDF-panelen laten uitwerken. Vijfdejaars Houtbewerking van KOGEKA uit Geel freesden de panelen. Gedurende vier projectweken gingen de leerlingen vervolgens aan de slag om de panelen te beschilderen en alle spelletjes in elkaar te steken, zodat de ouders die in de zomervakantie konden installeren.
‘Tijdens het project werden de leerlingen bij alle aspecten betrokken. Voor het veiligheidsaspect zaten ze vaak samen met onze veiligheidscoördinator, maar ook het financiële kader moesten ze in het oog houden. Ze leren uit zo'n project dus enorm veel, op alle vlakken.’
‘Het is geen eenjarig project’, besluit Leen. ‘Volgend jaar willen we het project uitbreiden naar de andere afdelingen, zoals mode en architectuur. Dit was maar een begin!’
Tips van Liesbeth en Leen:
- Bespreek het project met de klant om te weten wat zijn noden zijn.
- Laat de leerlingen in verschillende groepen ontwerpen maken.
- Werk samen met een externe partner zoals een technisch tekenaar.
- Werk samen met een technische school voor de technische uitvoering.
- Betrek ouders om het materiaal te installeren.