Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Superhelden wanted!

Superhelden wanted!

In elk kind schuilt een superheld. Die boodschap wilde de GO! basisschool De Keimolen uit Waregem haar leerlingen afgelopen schooljaar meegeven. Een jaar lang werkten ze rond het thema. Een en ander leidde tot een schitterende apotheose: een openluchtspektakel waarin elk kind een geknipte rol vond.

‘Elk schooljaar kiezen we met het lerarenteam een jaarthema’, vertelt directeur Katrien Bettens. ‘We formuleren het als een titel die de fantasie en de creativiteit van leerlingen, leerkrachten en ouders kan triggeren. Daarom mag hij nooit te voor de hand liggend klinken.’ In 2015-2016 werd het Superhelden wanted! ‘Elk project moet een duidelijke link hebben met onze algemene schoolvisie, die stelt dat elk kind succes moet kunnen ervaren. Met het superheldenproject wilden we dus bereiken dat elk kind zich even een superheld voelde.’

Alle 130 kinderen van de school, van instappers tot zesde leerjaar, deden mee. ‘Vanaf de eerste schooldag maakten we de leerlingen warm voor ons thema, door aan te kondigen dat elke klas zijn eigen klasheld zou maken. Het mocht geen bestaande held zijn. Ze moesten hem helemaal zelf bedenken, uittekenen, de materialen bepalen en hem in elkaar steken. In de loop van het jaar hebben ze hun superheld afgewerkt.’

Prikkelen

In groepen per leeftijd (kleuters, 1-2, 3-4, 5-6) namen de leerlingen vervolgens deel aan vijf dramaworkshops van externe partner Studio Gekko. Katrien: ‘In eerste instantie wilden de begeleiders de kinderen leren kennen. Zo zorgden ze voor geborgenheid en vertrouwen. In een volgende fase leerden ze de talenten van elke leerling kennen, door hun creatieve geesten te prikkelen. En uiteindelijk ontstond er dan – in interactie met de leerkrachten – een verhaal voor het openluchttheater.’ Zo was er een oefening waarin de kinderen emoties exploreerden. ‘Je hebt heel stille kinderen aan wie je nauwelijks ziet of ze blij of boos zijn. Ook zij moesten zich durven te tonen, durven te laten horen. Ze namen verschillende rollen aan en moesten dan bijvoorbeeld hardop huilen, zich kwaad maken, uitbeelden dat ze zo sterk waren als een beer … Zo kwamen zelfs de stilste leerlingen langzaam los.’

Mindmap

De stap van de workshops naar de apotheose werd gezamenlijk gezet door Studio Gekko, het schoolteam en enkele betrokken ouders. ‘We hebben de verhaallijnen allemaal uit de hoofden van de kinderen gepuurd’, vertelt Katrien. ‘We hebben ze daarvoor bijvoorbeeld laten mindmappen. In het midden kwam het woord ‘superhelden’ en daar rond moesten ze alle woorden noteren die ze met superhelden associeerden. De acteur van Studio Gekko verwerkte de mindmaps dan weer in zijn volgende workshop en uiteindelijk in het stuk.’

'We vinden het op school ontzettend belangrijk dat leerlingen zich leren uiten. Creatieve projecten dragen ontegensprekelijk bij tot dat proces.'

Katrien Bettens - directeur

Superheldenuniversum

Op 28 mei was heel de school één groot superheldenuniversum. ‘We hebben het geluk dat we op school een klein bos hebben. Dat was het ideale decor voor onze apotheose’, zegt Katrien. ‘Alle klashelden stonden er opgesteld. Er zaten er ontzettend mooie bij. De meeste waren groot: groter dan een kind van het zesde leerjaar. We hadden sporthelden, muziekhelden, computerhelden … Sommige helden waren zelfs omkeerbaar met op elke kant een ander gezicht, met andere talenten.’ In het stuk stelden de kinderen hun eigen talenten voor. De kleuters brachten een woordeloos, muzikaal stuk. De leerlingen van de lagere school speelden toneel. ‘Alle scènes waren gelinkt aan één van de vier accenten van ons schoolproject: sport, denken, creativiteit en muziek.’ Zo waren er kinderen die om de beurt aan het publiek kwamen vertellen waar zij sterk in waren. ‘Het was een heel positief stukje toneel waarin elk kind effectief als een superheld werd voorgesteld, compleet met kostuums en decor – het was allemaal heel erg mooi.’

Open en mondig

‘Ik heb een erg creatief lerarenteam’, besluit Katrien. ‘Dat heb je nodig om zo’n groot project tot een goed einde te brengen. Het team moet ook bereid zijn om intensief samen te werken. Als iedereen het liefst gerust gelaten wordt in zijn eigen klas, lukt het niet. Je moet samen overleggen, problemen oplossen en er echt voor willen gaan. Alleen dan kan de puzzel van al die verscheidene talenten een mooi plaatje opleveren. Ook de meerwaarde van de externe partners is overduidelijk. Onze leerkrachten kunnen allerlei, maar je mag niet verwachten dat ze bijvoorbeeld ook volleerde dramadocenten zijn.’ 

Voor de leerlingen vindt Katrien de dynamoPROJECTEN van onschatbare waarde. ‘We werken al vijf jaar met dergelijke grote projecten en we horen vaak van mensen dat onze leerlingen zo open en mondig zijn. We vinden het hier op school ontzettend belangrijk dat leerlingen zich leren uiten: binnen de grenzen van de beleefdheid mogen ze altijd hun mening geven. Creatieve projecten dragen ontegensprekelijk bij tot dat proces.’

Tips van Katrien

  • Zorg dat er interactie bestaat tussen school en externe partner. Alleen zo kom je tot een procesmatig project vol interactie, verbondenheid en kunstbeleving. Je leert er ook het best de competenties van je leerlingen door kennen.
  • Zorg voor een projectcoördinator op wie de externe partner kan terugvallen als hij vragen heeft.
  • Begin er alleen aan als je hele lerarenteam ervoor openstaat, want anders kan het project tegenkanting krijgen en loopt het mis. Maak er vooraf duidelijke afspraken over: gaan we er met zijn allen voor of niet?
  • Betrek de verschillende leergebieden in het project. Verwerk bijvoorbeeld een woordje Frans in een theaterscène en heb oog voor wiskunde als er bijvoorbeeld posities of afstanden bepaald moeten worden.
  • Ook de vakoverschrijdende eindtermen vind je in een creatief project terug. Heb daar eveneens oog voor. Sociale vaardigheden, bijvoorbeeld: kinderen moeten leren afspreken, elkaar aanvaarden met hun eigen talenten …
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School GO! BS De Keimolen
Organisaties Studio Gekko
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Katrien Bettens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs