Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles

Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles

‘Wat als er geen morgen meer zou zijn?’ Dat is de insteek van Meneer Jules of het einde van alles van Herman van de Wijdeven. De leerlingen van de Basisschool Heilig Graf in Vosselaar werkten in een groots muzisch project rond het boek. Het resultaat was een prachtige voorstelling.

In enkele voorleessessies werden de leerlingen van de Basisschool Heilig Graf volledig ondergedompeld in de wereld van Meneer Jules of het einde van alles. 10 weken lang gingen de kinderen met het verhaal aan de slag in tal van workshops. Voordat het project officieel startte, proefden de kinderen eerst van elk atelier. Zo leerden ze zichzelf en hun talenten kennen.

Ieder op zijn niveau

Voor de uitvoering van de workshops kon de school rekenen op de ouders, leerkrachten met artistieke achtergronden en de middelbare school binnen de scholengroep. Vooral de samenwerking met de middelbare school bracht heel wat mogelijkheden met zich mee. ‘Studenten van de afdeling muziek componeerden muziekstukken. Studenten van de afdeling mode ontwierpen en maakten de kostuums. Studenten van de afdeling lichaamsverzorging leerden de leerkrachten en leerlingen technieken aan om te schminken’, vertelt juf Kaat Hoskens.

Inbreng van de kinderen

De workshops werden onderverdeeld in media, drama, kleding, zang en decor. In elk atelier werd de nadruk gelegd op de inbreng van de kinderen. ‘Bij dans konden de kinderen binnen bepaalde kaders vaak hun eigen bewegingen implementeren’, licht juf Kaat toe. ‘De regisseur luisterde bij elke scène naar de kinderen en probeerde telkens hun ideeën te integreren. Na een les rond perspectieftekenen, houtskool en Oost-Indische inkt tekenden de kinderen in het media-atelier de affiche. In de workshop kleding maakten ze zelf proefmodellen en bij decor ontwierpen ze volgens eigen inzicht een machine en vele andere attributen.’

Plezier aan cultuur

Aan het einde van de rit stelden de leerlingen hun project voor in GC ’t Heilaar. Vooraleer ze hun eigen voorstelling op poten zetten, woonden de kinderen er een bij in de Warande.  ‘Ze hebben kennis gemaakt met hoe een voorstelling tot stand komt en wat er allemaal bij komt kijken. Veel impressie en expressie dus’, merkt Kaat op. ‘Tijdens het project hebben de kinderen dikwijls ook buiten hun comfortzone gewerkt: moderne dans met veel gevoel en eigen expressie, literaire teksten vanuit een kinderboek, meerstemmige liederen met een groot koor ... Maar vooral: Ze hebben plezier beleefd aan cultuur!’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Nadia El Bakkali
School VLS Heilig Graf
Organisaties GC 't Heilaar
Cultuurhuis De Warande
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Kaat Hoskens, leerkracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs