Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles

Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles

‘Wat als er geen morgen meer zou zijn?’ Dat is de insteek van Meneer Jules of het einde van alles van Herman van de Wijdeven. De leerlingen van de Basisschool Heilig Graf in Vosselaar werkten in een groots muzisch project rond het boek. Het resultaat was een prachtige voorstelling.

In enkele voorleessessies werden de leerlingen van de Basisschool Heilig Graf volledig ondergedompeld in de wereld van Meneer Jules of het einde van alles. 10 weken lang gingen de kinderen met het verhaal aan de slag in tal van workshops. Voordat het project officieel startte, proefden de kinderen eerst van elk atelier. Zo leerden ze zichzelf en hun talenten kennen.

Ieder op zijn niveau

Voor de uitvoering van de workshops kon de school rekenen op de ouders, leerkrachten met artistieke achtergronden en de middelbare school binnen de scholengroep. Vooral de samenwerking met de middelbare school bracht heel wat mogelijkheden met zich mee. ‘Studenten van de afdeling muziek componeerden muziekstukken. Studenten van de afdeling mode ontwierpen en maakten de kostuums. Studenten van de afdeling lichaamsverzorging leerden de leerkrachten en leerlingen technieken aan om te schminken’, vertelt juf Kaat Hoskens.

Inbreng van de kinderen

De workshops werden onderverdeeld in media, drama, kleding, zang en decor. In elk atelier werd de nadruk gelegd op de inbreng van de kinderen. ‘Bij dans konden de kinderen binnen bepaalde kaders vaak hun eigen bewegingen implementeren’, licht juf Kaat toe. ‘De regisseur luisterde bij elke scène naar de kinderen en probeerde telkens hun ideeën te integreren. Na een les rond perspectieftekenen, houtskool en Oost-Indische inkt tekenden de kinderen in het media-atelier de affiche. In de workshop kleding maakten ze zelf proefmodellen en bij decor ontwierpen ze volgens eigen inzicht een machine en vele andere attributen.’

Plezier aan cultuur

Aan het einde van de rit stelden de leerlingen hun project voor in GC ’t Heilaar. Vooraleer ze hun eigen voorstelling op poten zetten, woonden de kinderen er een bij in de Warande.  ‘Ze hebben kennis gemaakt met hoe een voorstelling tot stand komt en wat er allemaal bij komt kijken. Veel impressie en expressie dus’, merkt Kaat op. ‘Tijdens het project hebben de kinderen dikwijls ook buiten hun comfortzone gewerkt: moderne dans met veel gevoel en eigen expressie, literaire teksten vanuit een kinderboek, meerstemmige liederen met een groot koor ... Maar vooral: Ze hebben plezier beleefd aan cultuur!’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Nadia El Bakkali
School VLS Heilig Graf
Organisaties GC 't Heilaar
Cultuurhuis De Warande
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Kaat Hoskens, leerkracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling met poppenhoofd

Leerlingen leven zich creatief uit in beeld én woord met poppenspelcinema!

2 leerlingen acteren op podium

Zo boks je een theatervoorstelling in elkaar met kwetsbare jongeren

'Herinneringsmuur' met uitgestalde weckpotten

Jong en oud ontmoeten elkaar en brengen creatief levensverhalen in beeld

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs