Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. 12 points go to … Schoolovision uit Merksplas! Leerlingen schrijven eigen eurosong hit en maken videoclip

12 points go to … Schoolovision uit Merksplas! Leerlingen schrijven eigen eurosong hit en maken videoclip

Denk ‘Eurosong voor basisscholen’ en je zit dicht bij het opzet van het eTwinning-project ‘Schoolovision’. De zesdeklassers van Gemeentelijke basisschool Qworzó uit Merksplas leveren al voor de elfde keer de Belgische inzending hiervoor. Wat met een eenvoudige cover begon, groeide met creatieve ondersteuning van Villa Basta uit tot een volledig eigen nummer.

 

‘Voor dit eTwinning-project maken een dertigtal scholen uit evenveel verschillende Europese landen een eigen lied of cover’, vertelt leerkracht Dave Schrauwen. ‘Er hoort ook een zelf geproduceerde videoclip bij die we aan elkaar tonen via een blog. En nadien geven we live punten. Net zoals tijdens het echte Eurovisiesongfestival dus.’

Zijn zesdeklassers en die van zijn collega Joline Verstappen leveren al voor de elfde keer de Belgische inzending. ‘We doen dit altijd met de oudste leerlingen. Zo komt uiteindelijk elke leerling aan bod. Bovendien is het een leuk aandenken aan hun laatste jaar op de lagere school.’

Klemtoon op het proces

Doorheen de jaren groeiden Joline, Dave en hun opeenvolgende klassen in het project. ‘Waar we vroeger nog een cover maakten van Opzij, opzij, opzij van Herman Van Veen of van Alors on danse van Stromae, zijn we stilaan meer zelf de tekst gaan schrijven. We werkten dan samen met een plaatselijke band of met een opa-gitarist.’ In 2019 riepen ze voor hun tiende deelname de hulp van Metejoor in, ook met de steun van dynamoPROJECT. ‘Dat resulteerde in een straffe song en videoclip. We wonnen toen. Nu wilden we nog meer het proces laten primeren: de tekst en de muziek moesten echt van de kinderen zelf komen.’

'Op muzikaal vlak zijn mijn collega en ik echt te weinig onderlegd om vanuit het niets een melodie te componeren'

Dave Schrauwen, leerkracht 6de leerjaar

De school besprak haar plannen en noden met medewerkers van Cultuurkuur. Zo kwamen ze bij Villa Basta terecht. Met hun ondersteuning kon het hele traject binnen de schooluren gepland worden, werden de leraren versterkt in hun muzikale doelen en bleef het geheel dankzij een subsidie betaalbaar. ‘Voor het schrijven van de tekst en het opnemen van de video voel ik me sterk genoeg staan,’ zegt Dave, ‘maar ik ben geen muzikant. Op muzikaal vlak zijn mijn collega en ik echt te weinig onderlegd om vanuit het niets een melodie te componeren. Dat leer je ook niet op een-twee-drie. Net daarvoor was de expertise van Villa Basta dus welkom.’

3 sessies, 4 groepen, evenveel liedjes

De 2 klassen werden verdeeld in 4 groepen. Elke groep werkte 3 namiddagen onder begeleiding van Sebastiaan en Amber van Villa Basta. ‘Vooraf had ik al samen met mijn leerlingen 2 mogelijke tekstonderwerpen afgebakend: de jeugd van tegenwoordig en te laat komen. Op je eigen begrafenis bijvoorbeeld, lekker absurd.’

‘De eerste sessie startte met improvisatiespelletjes om het ijs te breken en we zongen zodat de leerlingen het plezier daarvan ontdekten. Eigenlijk was dat prikkelen om mee te zijn met het project. We hebben toen ook gebrainstormd en de tekst aangevuld en verfijnd.’ Dat proces zetten Joline en Dave nog verder in de lessen taal tot het ritme en het rijm goed zaten.

‘In de tweede sessie voegden we instrumenten toe aan de tekst en gingen we op zoek naar catchy, leuke melodieën. Sebastiaan begeleidde die zoektocht met zijn gitaar, Amber op de piano. Tijdens de laatste namiddag voegden we nog dingen als een triangel of percussie toe. En dan was het tijd voor de opname. Amber en Sebastiaan begeleidden de zingende leerlingen met hun instrumenten. Volgens het reglement van de liedjeswedstrijd mag dat ook zo.’ Zo landt het traject met 4 afgewerkte liedjes. Daaruit kiezen de kinderen hun favoriet en daar maakt de hele groep dan een videoclip bij.

Meer dan een liedje zingen

‘In de laatste dagen voor de finale van het echte Eurovisiesongfestival bekijken we in de klas de inzendingen van de andere scholen. Zo wordt ons digibord een venster op de multiculturele wereld. De leerlingen bespreken met elkaar wat ze van elke inzending vinden en geven een beoordeling. Ook moedigen we hen aan om bij de video’s positieve commentaar in het Engels of de taal van het deelnemende land te posten. Soms vertalen kinderen uit mijn klas de Poolse of Roemeense stukjes tekst.’

‘Onze leerlingen ontdekken dan dat hun leeftijdsgenoten in andere landen een uniform dragen op school of in een totaal ander landschap wonen. Vanuit de kennis van andere culturen groeit zo het respect voor elkaar. Dit project gaat dus breder dan gewoon een liedje maken.’ De vrijdag voor het echte Eurovisiesongfestival skypen alle deelnemers en delen ze punten uit. Toch is het volgens Dave geen competitief project. ‘Er komt wel een winnaar uit de bus, maar die beker is ondergeschikt aan het proces.’

Tips van meester Dave

  • Maak vooraf goede afspraken met je culturele partner. Met Villa Basta was het fijn samenwerken. Volgende keer willen we het tekstschrijven wel nog meer zelf in handen nemen zodat er meer tijd overblijft om de leerlingen echt zelf met instrumenten aan de slag te laten gaan.
  • Spring. Een dynamoPROJECT kost energie, maar wat je investeert, krijg je dubbel en dik terug.
  • Een project als dit geeft onze school uitstraling, het bepaalt mee het beeld van de school. Ook daarom is het de moeite.
  • Geef alle liedjes die gemaakt worden een plaats, bijvoorbeeld door ze op het schoolfeest te tonen.

Zo'n project ook bij jou op school? Dat kan!

  • Contacteer Villa Basta en brainstorm samen over welk project jullie willen uitwerken.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Je wil jouw leerlingen online laten samenwerken met een klas in Europa? Dat kan kosteloos met eTwinning

eTwinning is een online community die meer dan 900.000 leerkrachten in heel Europa met elkaar verbindt. Scholen in het basis- en secundair onderwijs vinden partners en werken aan gezamenlijke projecten op elk leergebied, met behulp van ICT.

Op de portaalsite etwinning.net kan je een profiel aanmaken, partners zoeken, lopende en voltooide projecten bekijken en je eigen projectideeën ontwikkelen. Als je een partner hebt gevonden en een projectplan bent overeengekomen, kan je jouw project registreren waarna je toegang krijgt tot een speciaal gecreëerde 'TwinSpace'. Dit is een private en beveiligde online werkruimte die jij en je partner(s) beheren; je kan je leerlingen uitnodigen in deze TwinSpace om actief deel te nemen aan het project.

eTwinning is mede gefinancierd door het programma Erasmus+ van de Europese Unie.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Bewust luisteren naar je eigen stem

verbeelden

  • Je fantasie de vrije loop laten en brainstormen voor de tekst, beelden bedenken voor de videoclip

conceptualiseren

  • Hoe notenbalken en noten tot leven komen in melodieën
  • Een waardeoordeel toekennen aan de inzendingen van de andere landen

analyseren

  • Het eigen product steeds evalueren en bijsturen
  • De boodschap in andere liedjes analyseren

Dragers

lichaam

  • Stembeheersing, juiste ademhaling bij het zingen

voorwerpen

  • Instrumenten, rekwisieten voor de video

taal

  • De muziektekst schrijven

Grafische tekens

  • Noten (in beperkte mate)
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GBS Qworzo
Organisaties Villa Basta
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
  • mediawijsheid
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Andere talen
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs