Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

DynamoOPWEG, de ondersteuning voor gratis vervoer naar culturele bestemmingen met De Lijn, blijft bestaan en kan op elk moment van het schooljaar worden aangevraagd. Meer info 

Kruimelpad

  1. Home
  2. 12 points go to … Schoolovision uit Merksplas! Leerlingen schrijven eigen eurosong hit en maken videoclip

12 points go to … Schoolovision uit Merksplas! Leerlingen schrijven eigen eurosong hit en maken videoclip

Denk ‘Eurosong voor basisscholen’ en je zit dicht bij het opzet van het eTwinning-project ‘Schoolovision’. De zesdeklassers van Gemeentelijke basisschool Qworzó uit Merksplas leveren al voor de elfde keer de Belgische inzending hiervoor. Wat met een eenvoudige cover begon, groeide met creatieve ondersteuning van Villa Basta uit tot een volledig eigen nummer.

 

‘Voor dit eTwinning-project maken een dertigtal scholen uit evenveel verschillende Europese landen een eigen lied of cover’, vertelt leerkracht Dave Schrauwen. ‘Er hoort ook een zelf geproduceerde videoclip bij die we aan elkaar tonen via een blog. En nadien geven we live punten. Net zoals tijdens het echte Eurovisiesongfestival dus.’

Zijn zesdeklassers en die van zijn collega Joline Verstappen leveren al voor de elfde keer de Belgische inzending. ‘We doen dit altijd met de oudste leerlingen. Zo komt uiteindelijk elke leerling aan bod. Bovendien is het een leuk aandenken aan hun laatste jaar op de lagere school.’

Klemtoon op het proces

Doorheen de jaren groeiden Joline, Dave en hun opeenvolgende klassen in het project. ‘Waar we vroeger nog een cover maakten van Opzij, opzij, opzij van Herman Van Veen of van Alors on danse van Stromae, zijn we stilaan meer zelf de tekst gaan schrijven. We werkten dan samen met een plaatselijke band of met een opa-gitarist.’ In 2019 riepen ze voor hun tiende deelname de hulp van Metejoor in, ook met de steun van dynamoPROJECT. ‘Dat resulteerde in een straffe song en videoclip. We wonnen toen. Nu wilden we nog meer het proces laten primeren: de tekst en de muziek moesten echt van de kinderen zelf komen.’

'Op muzikaal vlak zijn mijn collega en ik echt te weinig onderlegd om vanuit het niets een melodie te componeren'

Dave Schrauwen, leerkracht 6de leerjaar

De school besprak haar plannen en noden met medewerkers van Cultuurkuur. Zo kwamen ze bij Villa Basta terecht. Met hun ondersteuning kon het hele traject binnen de schooluren gepland worden, werden de leraren versterkt in hun muzikale doelen en bleef het geheel dankzij een subsidie betaalbaar. ‘Voor het schrijven van de tekst en het opnemen van de video voel ik me sterk genoeg staan,’ zegt Dave, ‘maar ik ben geen muzikant. Op muzikaal vlak zijn mijn collega en ik echt te weinig onderlegd om vanuit het niets een melodie te componeren. Dat leer je ook niet op een-twee-drie. Net daarvoor was de expertise van Villa Basta dus welkom.’

3 sessies, 4 groepen, evenveel liedjes

De 2 klassen werden verdeeld in 4 groepen. Elke groep werkte 3 namiddagen onder begeleiding van Sebastiaan en Amber van Villa Basta. ‘Vooraf had ik al samen met mijn leerlingen 2 mogelijke tekstonderwerpen afgebakend: de jeugd van tegenwoordig en te laat komen. Op je eigen begrafenis bijvoorbeeld, lekker absurd.’

‘De eerste sessie startte met improvisatiespelletjes om het ijs te breken en we zongen zodat de leerlingen het plezier daarvan ontdekten. Eigenlijk was dat prikkelen om mee te zijn met het project. We hebben toen ook gebrainstormd en de tekst aangevuld en verfijnd.’ Dat proces zetten Joline en Dave nog verder in de lessen taal tot het ritme en het rijm goed zaten.

‘In de tweede sessie voegden we instrumenten toe aan de tekst en gingen we op zoek naar catchy, leuke melodieën. Sebastiaan begeleidde die zoektocht met zijn gitaar, Amber op de piano. Tijdens de laatste namiddag voegden we nog dingen als een triangel of percussie toe. En dan was het tijd voor de opname. Amber en Sebastiaan begeleidden de zingende leerlingen met hun instrumenten. Volgens het reglement van de liedjeswedstrijd mag dat ook zo.’ Zo landt het traject met 4 afgewerkte liedjes. Daaruit kiezen de kinderen hun favoriet en daar maakt de hele groep dan een videoclip bij.

Meer dan een liedje zingen

‘In de laatste dagen voor de finale van het echte Eurovisiesongfestival bekijken we in de klas de inzendingen van de andere scholen. Zo wordt ons digibord een venster op de multiculturele wereld. De leerlingen bespreken met elkaar wat ze van elke inzending vinden en geven een beoordeling. Ook moedigen we hen aan om bij de video’s positieve commentaar in het Engels of de taal van het deelnemende land te posten. Soms vertalen kinderen uit mijn klas de Poolse of Roemeense stukjes tekst.’

‘Onze leerlingen ontdekken dan dat hun leeftijdsgenoten in andere landen een uniform dragen op school of in een totaal ander landschap wonen. Vanuit de kennis van andere culturen groeit zo het respect voor elkaar. Dit project gaat dus breder dan gewoon een liedje maken.’ De vrijdag voor het echte Eurovisiesongfestival skypen alle deelnemers en delen ze punten uit. Toch is het volgens Dave geen competitief project. ‘Er komt wel een winnaar uit de bus, maar die beker is ondergeschikt aan het proces.’

Tips van meester Dave

  • Maak vooraf goede afspraken met je culturele partner. Met Villa Basta was het fijn samenwerken. Volgende keer willen we het tekstschrijven wel nog meer zelf in handen nemen zodat er meer tijd overblijft om de leerlingen echt zelf met instrumenten aan de slag te laten gaan.
  • Spring. Een dynamoPROJECT kost energie, maar wat je investeert, krijg je dubbel en dik terug.
  • Een project als dit geeft onze school uitstraling, het bepaalt mee het beeld van de school. Ook daarom is het de moeite.
  • Geef alle liedjes die gemaakt worden een plaats, bijvoorbeeld door ze op het schoolfeest te tonen.

Zo'n project ook bij jou op school? Dat kan!

  • Contacteer Villa Basta en brainstorm samen over welk project jullie willen uitwerken.
  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Je wil jouw leerlingen online laten samenwerken met een klas in Europa? Dat kan kosteloos met eTwinning

eTwinning is een online community die meer dan 900.000 leerkrachten in heel Europa met elkaar verbindt. Scholen in het basis- en secundair onderwijs vinden partners en werken aan gezamenlijke projecten op elk leergebied, met behulp van ICT.

Op de portaalsite etwinning.net kan je een profiel aanmaken, partners zoeken, lopende en voltooide projecten bekijken en je eigen projectideeën ontwikkelen. Als je een partner hebt gevonden en een projectplan bent overeengekomen, kan je jouw project registreren waarna je toegang krijgt tot een speciaal gecreëerde 'TwinSpace'. Dit is een private en beveiligde online werkruimte die jij en je partner(s) beheren; je kan je leerlingen uitnodigen in deze TwinSpace om actief deel te nemen aan het project.

eTwinning is mede gefinancierd door het programma Erasmus+ van de Europese Unie.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Bewust luisteren naar je eigen stem

verbeelden

  • Je fantasie de vrije loop laten en brainstormen voor de tekst, beelden bedenken voor de videoclip

conceptualiseren

  • Hoe notenbalken en noten tot leven komen in melodieën
  • Een waardeoordeel toekennen aan de inzendingen van de andere landen

analyseren

  • Het eigen product steeds evalueren en bijsturen
  • De boodschap in andere liedjes analyseren

Dragers

lichaam

  • Stembeheersing, juiste ademhaling bij het zingen

voorwerpen

  • Instrumenten, rekwisieten voor de video

taal

  • De muziektekst schrijven

Grafische tekens

  • Noten (in beperkte mate)
Auteur Veerle Vanbuel
School GBS Qworzo
Organisaties Villa Basta
Onderwijsniveau
  • Gewoon basisonderwijs (kleuter- en lager)
Thema
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
  • mediawijsheid
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Andere talen
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Cultuurkuur campagne beeld

Verbeterde gebruikerservaring

Op basis van jullie feedback in onze gebruikersbevraging hebben we enkele optimalisaties doorgevoerd aan het platform...

Lees meer
netwerkmoment Kunstkuur 17 maart

Netwerk Kunstkuur

Ieder jaar starten in september heel wat scholen en academies aan een 3-jarige samenwerking. Tijdens de netwerkdagen...

Lees meer

Vooruitkijken naar een cultuurrijk schooljaar

Zin om je schoolagenda en lessen voor volgend jaar al te plannen?

Lees meer
download dynamoproject

Stopzetting dynamoPROJECT – Belangrijke informatie voor scholen

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is daarom niet langer...

Lees meer

Aanbod voor scholen: kies het juiste onderwijsniveau

Twijfel je over het juiste onderwijsniveau? Wil je extra uitleg over de verschillende onderwijsniveaus?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs