12 points go to … Schoolovision uit Merksplas! Leerlingen schrijven eigen eurosong hit en maken videoclip
Denk ‘Eurosong voor basisscholen’ en je zit dicht bij het opzet van het eTwinning-project ‘Schoolovision’. De zesdeklassers van Gemeentelijke basisschool Qworzó uit Merksplas leveren al voor de elfde keer de Belgische inzending hiervoor. Wat met een eenvoudige cover begon, groeide met creatieve ondersteuning van Villa Basta uit tot een volledig eigen nummer.
‘Voor dit eTwinning-project maken een dertigtal scholen uit evenveel verschillende Europese landen een eigen lied of cover’, vertelt leerkracht Dave Schrauwen. ‘Er hoort ook een zelf geproduceerde videoclip bij die we aan elkaar tonen via een blog. En nadien geven we live punten. Net zoals tijdens het echte Eurovisiesongfestival dus.’
Zijn zesdeklassers en die van zijn collega Joline Verstappen leveren al voor de elfde keer de Belgische inzending. ‘We doen dit altijd met de oudste leerlingen. Zo komt uiteindelijk elke leerling aan bod. Bovendien is het een leuk aandenken aan hun laatste jaar op de lagere school.’
Klemtoon op het proces
Doorheen de jaren groeiden Joline, Dave en hun opeenvolgende klassen in het project. ‘Waar we vroeger nog een cover maakten van Opzij, opzij, opzij van Herman Van Veen of van Alors on danse van Stromae, zijn we stilaan meer zelf de tekst gaan schrijven. We werkten dan samen met een plaatselijke band of met een opa-gitarist.’ In 2019 riepen ze voor hun tiende deelname de hulp van Metejoor in, ook met de steun van dynamoPROJECT. ‘Dat resulteerde in een straffe song en videoclip. We wonnen toen. Nu wilden we nog meer het proces laten primeren: de tekst en de muziek moesten echt van de kinderen zelf komen.’
'Op muzikaal vlak zijn mijn collega en ik echt te weinig onderlegd om vanuit het niets een melodie te componeren'
De school besprak haar plannen en noden met medewerkers van Cultuurkuur. Zo kwamen ze bij Villa Basta terecht. Met hun ondersteuning kon het hele traject binnen de schooluren gepland worden, werden de leraren versterkt in hun muzikale doelen en bleef het geheel dankzij een subsidie betaalbaar. ‘Voor het schrijven van de tekst en het opnemen van de video voel ik me sterk genoeg staan,’ zegt Dave, ‘maar ik ben geen muzikant. Op muzikaal vlak zijn mijn collega en ik echt te weinig onderlegd om vanuit het niets een melodie te componeren. Dat leer je ook niet op een-twee-drie. Net daarvoor was de expertise van Villa Basta dus welkom.’
3 sessies, 4 groepen, evenveel liedjes
De 2 klassen werden verdeeld in 4 groepen. Elke groep werkte 3 namiddagen onder begeleiding van Sebastiaan en Amber van Villa Basta. ‘Vooraf had ik al samen met mijn leerlingen 2 mogelijke tekstonderwerpen afgebakend: de jeugd van tegenwoordig en te laat komen. Op je eigen begrafenis bijvoorbeeld, lekker absurd.’
‘De eerste sessie startte met improvisatiespelletjes om het ijs te breken en we zongen zodat de leerlingen het plezier daarvan ontdekten. Eigenlijk was dat prikkelen om mee te zijn met het project. We hebben toen ook gebrainstormd en de tekst aangevuld en verfijnd.’ Dat proces zetten Joline en Dave nog verder in de lessen taal tot het ritme en het rijm goed zaten.
‘In de tweede sessie voegden we instrumenten toe aan de tekst en gingen we op zoek naar catchy, leuke melodieën. Sebastiaan begeleidde die zoektocht met zijn gitaar, Amber op de piano. Tijdens de laatste namiddag voegden we nog dingen als een triangel of percussie toe. En dan was het tijd voor de opname. Amber en Sebastiaan begeleidden de zingende leerlingen met hun instrumenten. Volgens het reglement van de liedjeswedstrijd mag dat ook zo.’ Zo landt het traject met 4 afgewerkte liedjes. Daaruit kiezen de kinderen hun favoriet en daar maakt de hele groep dan een videoclip bij.
Meer dan een liedje zingen
‘In de laatste dagen voor de finale van het echte Eurovisiesongfestival bekijken we in de klas de inzendingen van de andere scholen. Zo wordt ons digibord een venster op de multiculturele wereld. De leerlingen bespreken met elkaar wat ze van elke inzending vinden en geven een beoordeling. Ook moedigen we hen aan om bij de video’s positieve commentaar in het Engels of de taal van het deelnemende land te posten. Soms vertalen kinderen uit mijn klas de Poolse of Roemeense stukjes tekst.’
‘Onze leerlingen ontdekken dan dat hun leeftijdsgenoten in andere landen een uniform dragen op school of in een totaal ander landschap wonen. Vanuit de kennis van andere culturen groeit zo het respect voor elkaar. Dit project gaat dus breder dan gewoon een liedje maken.’ De vrijdag voor het echte Eurovisiesongfestival skypen alle deelnemers en delen ze punten uit. Toch is het volgens Dave geen competitief project. ‘Er komt wel een winnaar uit de bus, maar die beker is ondergeschikt aan het proces.’
Tips van meester Dave
- Maak vooraf goede afspraken met je culturele partner. Met Villa Basta was het fijn samenwerken. Volgende keer willen we het tekstschrijven wel nog meer zelf in handen nemen zodat er meer tijd overblijft om de leerlingen echt zelf met instrumenten aan de slag te laten gaan.
- Spring. Een dynamoPROJECT kost energie, maar wat je investeert, krijg je dubbel en dik terug.
- Een project als dit geeft onze school uitstraling, het bepaalt mee het beeld van de school. Ook daarom is het de moeite.
- Geef alle liedjes die gemaakt worden een plaats, bijvoorbeeld door ze op het schoolfeest te tonen.
Zo'n project ook bij jou op school? Dat kan!
- Contacteer Villa Basta en brainstorm samen over welk project jullie willen uitwerken.
- De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
- Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.
Je wil jouw leerlingen online laten samenwerken met een klas in Europa? Dat kan kosteloos met eTwinning
eTwinning is een online community die meer dan 900.000 leerkrachten in heel Europa met elkaar verbindt. Scholen in het basis- en secundair onderwijs vinden partners en werken aan gezamenlijke projecten op elk leergebied, met behulp van ICT.
Op de portaalsite etwinning.net kan je een profiel aanmaken, partners zoeken, lopende en voltooide projecten bekijken en je eigen projectideeën ontwikkelen. Als je een partner hebt gevonden en een projectplan bent overeengekomen, kan je jouw project registreren waarna je toegang krijgt tot een speciaal gecreëerde 'TwinSpace'. Dit is een private en beveiligde online werkruimte die jij en je partner(s) beheren; je kan je leerlingen uitnodigen in deze TwinSpace om actief deel te nemen aan het project.
eTwinning is mede gefinancierd door het programma Erasmus+ van de Europese Unie.
Versterk cultureel bewustzijn in de klas.
Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.
Culturele vaardigheden
waarnemen
- Bewust luisteren naar je eigen stem
verbeelden
- Je fantasie de vrije loop laten en brainstormen voor de tekst, beelden bedenken voor de videoclip
conceptualiseren
- Hoe notenbalken en noten tot leven komen in melodieën
- Een waardeoordeel toekennen aan de inzendingen van de andere landen
analyseren
- Het eigen product steeds evalueren en bijsturen
- De boodschap in andere liedjes analyseren
Dragers
lichaam
- Stembeheersing, juiste ademhaling bij het zingen
voorwerpen
- Instrumenten, rekwisieten voor de video
taal
- De muziektekst schrijven
Grafische tekens
- Noten (in beperkte mate)