Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.

‘Na een workshop en een auditie schreven 16 cursisten zich in voor de toneelklas’, vertelt Evelyne Claerhout, leerkracht NT2 op cvo MIRAS. ‘Zij kregen 28 repetities aangeboden onder begeleiding van een leerkracht NT2 en een professionele regisseuse. Dankzij dynamoPROJECT konden we voor dit project beroep doen op de expertise van Sophie Cocheteux-Depraeter’, ‘Als medeoprichtster van vzw Celestial Mekaniks realiseerde zij al theaterprojecten met anderstalige migranten: Ezelsbrug (2017) en Orakel (2019).’

‘De rode draad in de eerste helft van de repetities was het ontwikkelen van spreekdurf. In de tweede helft van de repetities lag de focus op het spelplezier, de Nederlandse taal, de uitspraak, het tekstbegrip en de inhoud van het toneelstuk.’

Evelyne Claerhout - leerkracht NT2

Het verhaal

‘De tekst is geschreven door Jeroen Theunissen die niet alleen NT2-leerkracht is, maar ook bekend is als auteur van verschillende romans en theaterstukken’, vertelt Sophie. ‘Op een internationaal congres over tijdreizen komen mensen van over de hele wereld bijeen; zij verzeilen in absurde situaties. De voorstelling Tijdreiscongres werd een komedie geschikt voor tijdreizigers van alle leeftijden en met een uiteenlopende beheersing van het Nederlands.’

‘Om dit theaterproject te realiseren zijn we vertrokken vanuit de talenten van elkeen. Bruggen bouwen is één van onze kernwaarden. De acteurs komen uit 10 verschillende landen. Het werd een artistiek, educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden bevorderd worden.’

Ze versterken elkaar

‘Sophie en de leerkracht NT2 werkten complementair’, weet Evelyne. ‘Terwijl de leerkracht kon focussen op de talige aspecten, coachte Sophie de cursisten op vlak van acteerprestaties. Bovendien was ze –als anderstalige met een zeer goede beheersing van het Nederlands- ook een rolmodel voor de cursisten.’

‘Om te kunnen deelnemen aan de toneellessen was een basisniveau van het Nederlands vereist’, zegt Evelyne. ‘Omdat een aantal cursisten met een beperkte kennis van het Nederlands interesse hadden in de toneellessen, werd voor die cursisten een aparte module ‘spreekdurf’ opgericht. Zij kregen les in dezelfde ruimte als de cursisten van de toneelklas. Aan de opwarmingsfase van de toneelles konden ook de cursisten van spreekdurf deelnemen. Ze werden zo voorbereid op een figurantenrol in het toneelstuk.’

En plots werkten we digitaal

‘Omwille van het coronavirus wijzigden de plannen van ons dynamoPROJECT en gingen de repetities vanaf 14 maart online verder. Via Microsoft Teams hielden de cursisten overlegmomenten met de regisseuse om het stuk inhoudelijk te oefenen en waren er individuele skypesessies met de leerkracht Nederlands om aan uitspraak te werken.’

‘De voorstellingen in culturele centra konden niet plaatsvinden. Daarom zorgden we voor een videoregistratie van het stuk. De voorstelling werd -volgens de veiligheidsmaatregelen- opgenomen in de ruimte van CANVAS Claessens in Waregem met de kunstwerken van Willem Boel als decor.’

‘Sophie is tevreden over hoe de samenwerking met cvo MIRAS gelopen is, en wij uiteraard ook over haar. In de toekomst willen we dus graag opnieuw de krachten bundelen om projecten voor anderstaligen te organiseren.’ Wordt vervolgt!

Ook zin in een gesubsidieerd dynamoPROJECT met je klas?

Laat je inspireren hoe dat coronaproof kan. Zoek een culturele partner en inspiratie via Cultuurkuur en vraag de subsidie – tot 2000 euro – aan.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School CVO MIRAS
Organisaties Sophie Cocheteux-Depraeter
Onderwijsniveau
  • Volwassenenonderwijs
Thema
  • drama en theater
  • gelijke kansenbeleid/armoede
  • interculturaliteit
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2019-2020

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling maakt scène klaar voor stop motion-filmpje

Anderstalige nieuwkomers leren zich creatief uitdrukken met theatertechnieken

De halftijdse onthaalklas voor anderstaligen van VBS Jan Rosier greep de kans om met theatermakers Amadeo Kollectif in zee te gaan rond creatieve expressie. Het resultaat? Samen theater maken, dwars door alle taalbarrières heen.

Lees meer
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer

Nieuws in de kijker

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer

WIN een auteurslezing rond Burgerschap

‘Een verhaal met een grote maatschappelijke urgentie’. Zo benoemt leerkracht Angelique Hoogstoel de lezing van Eva...

Lees meer

Inspiratiemoment ‘Vrienden voor het Lezen’

Welke acties en inzichten bevorderen de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen en jongeren? Hoe zorg je binnen...

Lees meer

WIN het boek Diep in de zee

Deze kleurrijke verhalenbundel op rijm van Valerie Eyckmans en illustrator Ruth De Jaeger brengt vrolijke verzinsels...

Lees meer

'Hoe vind ik een geschikte partner voor mijn dynamoPROJECT?'

Die vind je via cultuurpartners op Cultuurkuur Je kan een culturele partner vinden in je buurt of een partner die naar...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs