Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Brol en bazaar? Dat dacht je maar!

Brol en bazaar? Dat dacht je maar!

Omdat de leerkrachten en de ouderraad van Basisschool De Kraal merkten dat de nadruk op school vooral op het cognitieve lag, sloegen ze de handen in elkaar. Samen zetten ze een project rond (recycleerbaar) afval op poten om alle leerlingen de kans te geven om hun talenten te tonen.

‘Bij Basisschool De Kraal hadden we nog niet zo veel ervaring met culturele participatieprojecten’, vertelt Dominique Van Der Schoot. ‘Eigenlijk is het zaadje geplant door een mama van één van de leerlingen die me het voorbije schooljaar wees op de subsidiemogelijkheden van een dynamoPROJECT.

‘Dat zag ik wel zitten, dus hebben we op school een klein cultuurteam opgericht. We zijn beginnen brainstormen en we hebben daar meteen de ouders bij betrokken. Dat was een praktische noodzaak, aangezien we slechts een kleine wijkschool zijn met drie kleuterklassen en de eerste drie leerjaren. Zowel de leerkrachten als de ouderraad waren volmondig akkoord om iets uit te werken.’

Onze visie op cultuur

‘Eerst hebben we onze visie op cultuur uitgewerkt. Wat willen we met cultuur bereiken en hoe plannen we dat te doen? Daar is toch wel enige tijd in gekropen, aangezien er op dat vlak nog nooit was nagedacht op school. Vanuit die visie hebben we dan het project uitgewerkt.’

‘Door al dat voorafgaand denkwerk, werd het uiteindelijke project veel groter dan we aanvankelijk in gedachten hadden. Het belangrijkste was dat we onze leerlingen kennis wilden laten maken met cultuur in de breedst mogelijke zin van het woord. En we wilden hen eens op een andere manier school laten beleven. We merkten immers dat we heel cognitief bezig zijn met rekenen en taal, maar dat we daardoor kinderen die op dat vlak minder sterk zijn weinig kansen geven om hun talenten te laten zien.’

Ervaringsgericht werken

Zo zette De Kraal het project ‘Brol en bazaar? Dat dacht je maar!’ op. ‘Vanuit afval begonnen we in een klas te werken rond recyclage en milieubewustzijn. Dat werd vervolgens in samenwerking met vzw Mooss uit Leuven uitgewerkt. Hun kunstenaars leerden onze leerlingen (en meteen ook de leerkrachten die alles meevolgden, hoe ze muzisch konden werken zonder te vervallen in resultaatsgericht werken. We wilden immers dat het uit de kinderen zou komen.’

‘Zo zijn we een aantal vrijdagnamiddagen klasdoorbrekend gaan werken. Elke leerkracht bood een aantal workshops aan waaronder olievatenpercussie, mode, toneel, dans … Daaruit mochten de kinderen hun keuze maken. Dat werd uiteindelijk afgerond met een kunstenparcours voor de ouders en met Carnaval trakteerden we iedereen op een leuke voorstelling rond het thema.’

De balans?

‘Er is heel veel enthousiasme ontstaan bij ouders en leerkrachten. Ze zagen hoe de leerlingen openbloeiden of zich toonden zoals ze zich nog nooit hadden getoond. Ook dat kunstenparcours was voor de kinderen een echt hoogtepunt. Maar het belangrijkste voor mij blijft hoe er een heel nieuwe dynamiek is ontstaan tussen schoolteam en ouderraad.  Ons project is veel groter geworden dan we voor ogen hadden, en dat is alleen maar gelukt door dat we er allemaal samen aan hebben gewerkt.’

Tips van juf Dominique

  • Zoek medestanders in de school en de ouderraad die mee willen denken rond cultuur in de school. Richt een cultuurwerkgroep op, in samenwerking met ouders.
  • Doe het niet alleen! Laat je ondersteunen door externe partners die van aanpakken weten.
  • Zoek een thema dat in alle klassen al aanwezig is, zoals bijvoorbeeld afval.
  • Kijk naar de reeds aanwezige expertise binnen je team en maak hier gebruik van. Zo gaven onze leerkrachten klasdoorbrekende workshops op vrijdagnamiddag.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VLS De Kraal
Organisaties Mooss vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2012-2013

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Hollywood op het Kwadrant: deze leerlingen bedenken, filmen én monteren zelf een kortfilm

De leerlingen van het vijfde middelbaar Humane en Wetenschappen-Wiskunde van Instituut Bert Carlier – ‘Het Kwadrant’ kruipen tijdens de lessen ‘Project’ achter de camera. Samen met de organisatie JEF creëren ze kortfilms waarin ze een verhaal leren vertellen én hun eigen talenten ontdekken.

Lees meer
Leerkracht geeft instructies over geluidsmontage

Deze kunstacademie zet beeldend werk om in fascinerende soundscapes

Een workshop rond geluid in als onderdeel van een exploratie in de beeldende kunsten? Sterre van geluidslaboratorium Aifoon laat een groep van 12 volwassen leerlingen verdwalen én hun weg vinden in de wisselwerking tussen geluid en beeld. Na een reeks van 6 zaterdagen is het gehoor niet meer weg te...
Lees meer
Leerlingen monteren aan animatiefilm

Zo maak je een stop-motion-film met de hele school!

Aan de Buitengewone Basisschool De Zonneroos (type 2) in Aalst maken de leerlingen van de hele school gedurende enkele maanden samen een prachtige stop-motion animatiefilm van 10 minuten. Ze worden hierin professioneel ondersteund door vzw Rekker, Cultuurcentrum De Werf, filmhuis Netwerk en Utopia...
Lees meer
Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek...
Lees meer

Nieuws in de kijker

Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Auteurslezing door PEN auteur

Boek een lezing over een auteursresidentie

Auteurs die aan de slag gingen met een auteursresidentie staan klaar om hun ervaringen te delen via een lezing op je...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Nieuw: Beleidsevaluatie Kunstkuur

Kunstkuur ondersteunt lokale samenwerkingen tussen het deeltijds kunstonderwijs en scholen uit het basis-, secundair of...

Lees meer

Cultuurkuur in Brugge is geboren!

Net voor de start van het nieuwe schooljaar werd cultuurkuur.be/brugge geboren, een samenwerking tussen Cultuurkuur en...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs