Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Brussel aan zee

Brussel aan zee

VZW de Batterie legde de artistieke verbinding tussen twee klassen uit twee steden, Brussel en Oostende. Brussel aan zee staat voor een intensief en experimenteel, artistiek parcours met als basis een unieke samenwerking van Vlaamse en Brusselse leerlingen.

In Brussel aan zee werd een klas van zesdejaars van de GO! Basisschool De Buurt uit Schaarbeek verbonden met een klas van de Stedelijke Freinetschool De Zonnebloem uit Oostende. De leerlingen werden in dit project aangemoedigd om de eigen en andere cultuur en omgeving te bevragen en te onderzoeken, de blik op elkaar te verruimen en de banden aan te halen. Daarbij ging het om leerlingen die opgroeien in een uitgesproken kwetsbare omgeving: de hospitaalwijk in Oostende en de wijk achter het Noordstation in Schaarbeek. 

Een verrassend avontuur doorheen Brussel en Oostende

‘Als vertrekpunt vroegen we de kinderen vanuit hun gevoelens en hun persoonlijk levensverhaal de buurt waarin ze opgroeien te onderzoeken’, vertelt Anne De Loof van VZW de Batterie. ‘De leerlingen trokken enthousiast hun eigen buurt in. Gewapend met schildersezel, opnameapparatuur en camera’s documenteerden ze hun gekozen plaats en legden een rijk archief aan beeldmateriaal vast.’

Met dit archief als basis werd de 'andere groep' in hun buurt rondgeleid en het startschot gegeven voor een boeiende maandenlange communicatie en samenwerking. Hierbij stond de ontmoeting centraal. Dat leverde ook verrassingen op! ‘Zo was er een Oostendse jongen die het Mosselhuis van zijn grootmoeder had gekozen en in Schaarbeek was er een jongen die heel fier was op het Turks köfterestaurant van zijn vader. Zo zijn er in Oostende mosseltjes gegeten en in Schaarbeek werd er köfte geproefd. Dat waren hele fijne momenten in het project.’

Twee scholen, twee steden, één grafisch boek!

In beide scholen startten de leerlingen vervolgens aan hun gezamenlijk boek. Er werd geëxperimenteerd met etsen, lino, zeefdruk, monotype en typografie. ‘Het kwam allemaal voort uit hun indrukken van de plek, niet alleen wat er concreet te zien is, maar ook wat je er hoort, hoe het er ruikt, kortom alle zintuiglijke indrukken. Voor een Oostends meisje haar verhaal deed aan de Brusselaars, vroeg ze hen om de ogen te sluiten en te vertellen wat ze hoorden. Het was verrassend dat de Brusselse leerlingen vonden dat het zo kalm is in Oostende, maar ook dat voor hen de geur zo anders is. Dat zijn allemaal dingen die je past echt ontdekt door die uitwisseling.’

Brussel aan zee: het boek én de tentoonstelling

Het resultaat van de samenwerking en uitwisseling werd een expositie, een mooi vormgegeven boek met bijbehorend stadsplan en een folder met didactische suggesties voor leerkrachten. ‘In Brussel vond de tentoonstelling plaats in de Sint-Lukasgalerie, wat fijn was omdat die in de buurt van de school ligt. In Oostende konden we terecht in CC De Grote Post. De kinderen leidden zelf de bezoekers rond in de tentoonstelling en vertelden hen over de door hen gekozen plaatsen.’

Met het boek en het stadsplan kan elke schoolgroep de wandeling langs bijzondere plaatsen maken. Je kan de wandelingen en de opdrachten voor onderweg hier downloaden. Laat je verrassen en ontdek hoe leerlingen de stad ervaren!

Tips van Anne:

  • Stimuleer het gebruik van sociale media bij leerlingen. Het is verrassend te zien hoe leerlingen elkaar heel spontaan en gemakkelijk vinden. Moedig aan dat ze onderling elkaar opzoeken naast de geplande ontmoetingen.
  • Heb oog voor de bijkomende effecten van je project, naast het artistieke. Zonder ons medeweten spraken leerlingen af om bij elkaar te gaan logeren. Die verbinding betekent ook heel veel voor het project: stereotypen doorbreken, vooroordelen wegnemen en die connectie veel dichter maken.
  • Laat leerlingen groeien door hen beeldtaal te laten ontdekken. Alles wordt doorgaans zeer sterk afgetoetst aan het cognitieve en het verbale. Wanneer we een andere – de grafische – taal aanreiken waar kinderen mee aan de slag kunnen, zien we dat er kinderen zijn die zich eindelijk kunnen uitdrukken en groeien in hun zelfbewustzijn

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen werden gestimuleerd hun eigen leefomgeving zintuiglijk waar te nemen door camera’s, opnameapparatuur en schildersezels te gebruiken. Ook tijdens de rondleidingen door de stad moedigden ze elkaar aan om te zien, te horen en te ruiken.

verbeelden

  • Bij het maken van een gezamenlijk boek experimenteerden de leerlingen met etsen, lino, zeefdruk, monotype en typografie. Alle zintuiglijke indrukken van ieders stad werden weergegeven in een boek met bijbehorend stadsplan. Dit alles werd gepresenteerd in een expositie.

conceptualiseren

  • Bij de wandelingen werd er veel uitgewisseld over alle indrukken die de leerlingen opdeden. Bij de expositie leidden ze zelf bezoekers rond en vertelden ze verhalen over hun stad.

analyseren

  • De leerlingen onderzochten hun eigen levensverhaal door de buurt waarin ze opgroeiden te analyseren. Ze checkten hun eigen bevindingen met mensen uit hun omgeving en legden verbanden met verhalen van leerlingen uit een andere cultuur.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School GO! BS De Buurt Schaarbeek
GO! BS Freinet De Zonnebloem
Organisaties de Batterie
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • Cultuur in de Spiegel
  • film en fotografie
  • gelijke kansenbeleid/armoede
  • interculturaliteit
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2013-2014
Projectverantwoordelijke Sophie Carton en Stijn Van Havere

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs