Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Brussel aan zee

Brussel aan zee

VZW de Batterie legde de artistieke verbinding tussen twee klassen uit twee steden, Brussel en Oostende. Brussel aan zee staat voor een intensief en experimenteel, artistiek parcours met als basis een unieke samenwerking van Vlaamse en Brusselse leerlingen.

In Brussel aan zee werd een klas van zesdejaars van de GO! Basisschool De Buurt uit Schaarbeek verbonden met een klas van de Stedelijke Freinetschool De Zonnebloem uit Oostende. De leerlingen werden in dit project aangemoedigd om de eigen en andere cultuur en omgeving te bevragen en te onderzoeken, de blik op elkaar te verruimen en de banden aan te halen. Daarbij ging het om leerlingen die opgroeien in een uitgesproken kwetsbare omgeving: de hospitaalwijk in Oostende en de wijk achter het Noordstation in Schaarbeek. 

Een verrassend avontuur doorheen Brussel en Oostende

‘Als vertrekpunt vroegen we de kinderen vanuit hun gevoelens en hun persoonlijk levensverhaal de buurt waarin ze opgroeien te onderzoeken’, vertelt Anne De Loof van VZW de Batterie. ‘De leerlingen trokken enthousiast hun eigen buurt in. Gewapend met schildersezel, opnameapparatuur en camera’s documenteerden ze hun gekozen plaats en legden een rijk archief aan beeldmateriaal vast.’

Met dit archief als basis werd de 'andere groep' in hun buurt rondgeleid en het startschot gegeven voor een boeiende maandenlange communicatie en samenwerking. Hierbij stond de ontmoeting centraal. Dat leverde ook verrassingen op! ‘Zo was er een Oostendse jongen die het Mosselhuis van zijn grootmoeder had gekozen en in Schaarbeek was er een jongen die heel fier was op het Turks köfterestaurant van zijn vader. Zo zijn er in Oostende mosseltjes gegeten en in Schaarbeek werd er köfte geproefd. Dat waren hele fijne momenten in het project.’

Twee scholen, twee steden, één grafisch boek!

In beide scholen startten de leerlingen vervolgens aan hun gezamenlijk boek. Er werd geëxperimenteerd met etsen, lino, zeefdruk, monotype en typografie. ‘Het kwam allemaal voort uit hun indrukken van de plek, niet alleen wat er concreet te zien is, maar ook wat je er hoort, hoe het er ruikt, kortom alle zintuiglijke indrukken. Voor een Oostends meisje haar verhaal deed aan de Brusselaars, vroeg ze hen om de ogen te sluiten en te vertellen wat ze hoorden. Het was verrassend dat de Brusselse leerlingen vonden dat het zo kalm is in Oostende, maar ook dat voor hen de geur zo anders is. Dat zijn allemaal dingen die je past echt ontdekt door die uitwisseling.’

Brussel aan zee: het boek én de tentoonstelling

Het resultaat van de samenwerking en uitwisseling werd een expositie, een mooi vormgegeven boek met bijbehorend stadsplan en een folder met didactische suggesties voor leerkrachten. ‘In Brussel vond de tentoonstelling plaats in de Sint-Lukasgalerie, wat fijn was omdat die in de buurt van de school ligt. In Oostende konden we terecht in CC De Grote Post. De kinderen leidden zelf de bezoekers rond in de tentoonstelling en vertelden hen over de door hen gekozen plaatsen.’

Met het boek en het stadsplan kan elke schoolgroep de wandeling langs bijzondere plaatsen maken. Je kan de wandelingen en de opdrachten voor onderweg hier downloaden. Laat je verrassen en ontdek hoe leerlingen de stad ervaren!

Tips van Anne:

  • Stimuleer het gebruik van sociale media bij leerlingen. Het is verrassend te zien hoe leerlingen elkaar heel spontaan en gemakkelijk vinden. Moedig aan dat ze onderling elkaar opzoeken naast de geplande ontmoetingen.
  • Heb oog voor de bijkomende effecten van je project, naast het artistieke. Zonder ons medeweten spraken leerlingen af om bij elkaar te gaan logeren. Die verbinding betekent ook heel veel voor het project: stereotypen doorbreken, vooroordelen wegnemen en die connectie veel dichter maken.
  • Laat leerlingen groeien door hen beeldtaal te laten ontdekken. Alles wordt doorgaans zeer sterk afgetoetst aan het cognitieve en het verbale. Wanneer we een andere – de grafische – taal aanreiken waar kinderen mee aan de slag kunnen, zien we dat er kinderen zijn die zich eindelijk kunnen uitdrukken en groeien in hun zelfbewustzijn

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen werden gestimuleerd hun eigen leefomgeving zintuiglijk waar te nemen door camera’s, opnameapparatuur en schildersezels te gebruiken. Ook tijdens de rondleidingen door de stad moedigden ze elkaar aan om te zien, te horen en te ruiken.

verbeelden

  • Bij het maken van een gezamenlijk boek experimenteerden de leerlingen met etsen, lino, zeefdruk, monotype en typografie. Alle zintuiglijke indrukken van ieders stad werden weergegeven in een boek met bijbehorend stadsplan. Dit alles werd gepresenteerd in een expositie.

conceptualiseren

  • Bij de wandelingen werd er veel uitgewisseld over alle indrukken die de leerlingen opdeden. Bij de expositie leidden ze zelf bezoekers rond en vertelden ze verhalen over hun stad.

analyseren

  • De leerlingen onderzochten hun eigen levensverhaal door de buurt waarin ze opgroeiden te analyseren. Ze checkten hun eigen bevindingen met mensen uit hun omgeving en legden verbanden met verhalen van leerlingen uit een andere cultuur.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School GO! BS De Buurt Schaarbeek
GO! BS Freinet De Zonnebloem
Organisaties de Batterie
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • Cultuur in de Spiegel
  • film en fotografie
  • gelijke kansenbeleid/armoede
  • interculturaliteit
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2013-2014
Projectverantwoordelijke Sophie Carton en Stijn Van Havere

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Hollywood op het Kwadrant: deze leerlingen bedenken, filmen én monteren zelf een kortfilm

De leerlingen van het vijfde middelbaar Humane en Wetenschappen-Wiskunde van Instituut Bert Carlier – ‘Het Kwadrant’ kruipen tijdens de lessen ‘Project’ achter de camera. Samen met de organisatie JEF creëren ze kortfilms waarin ze een verhaal leren vertellen én hun eigen talenten ontdekken.

Lees meer
Leerkracht geeft instructies over geluidsmontage

Deze kunstacademie zet beeldend werk om in fascinerende soundscapes

Een workshop rond geluid in als onderdeel van een exploratie in de beeldende kunsten? Sterre van geluidslaboratorium Aifoon laat een groep van 12 volwassen leerlingen verdwalen én hun weg vinden in de wisselwerking tussen geluid en beeld. Na een reeks van 6 zaterdagen is het gehoor niet meer weg te...
Lees meer
Leerlingen monteren aan animatiefilm

Zo maak je een stop-motion-film met de hele school!

Aan de Buitengewone Basisschool De Zonneroos (type 2) in Aalst maken de leerlingen van de hele school gedurende enkele maanden samen een prachtige stop-motion animatiefilm van 10 minuten. Ze worden hierin professioneel ondersteund door vzw Rekker, Cultuurcentrum De Werf, filmhuis Netwerk en Utopia...
Lees meer
Leerling houdt hand voor de mond terwijl ze lacht

'De Kleine Prins' inspireert deze leerlingen tot expressie zonder woorden

De zesdejaars van de Stedelijke Basisschool in Sint-Eloie-Vijve ronden hun lagere school af met een project met vriendschap als rode draad. Onder begeleiding van Ine van vzw Casa Blanca ontdekken zij hoe drama en beweging hen toelaat zaken te tonen die moeilijk te zeggen vallen met woorden. Het boek...
Lees meer

Nieuws in de kijker

VRT lanceert gloednieuwe EDUbox rond lezen voor jongeren

Van WhatsAppberichtjes over schoolboeken tot de ondertitels bij een film. Lezen is overal. Toch gaat het leesniveau van...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
cover zeevonk

WIN het boek 'Zeevonk'

Een ontroerend verhaal over verlies en veerkracht. Met op de achtergrond de zee, die neemt, maar ook geeft.

Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2024-25

Van 1 december 2023 tot 15 februari 2024 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer

Nomineer jouw Beste Boekenjuf/meester 2024

Welke veelzijdige voorlezer geeft zijn liefde voor lezen en boeken door aan leerlingen én collega’s? Wie pakt straf uit...

Lees meer

Poëzie in het basisonderwijs? Schrijf je in voor de Poëziesterren!

Geef je les in het basisonderwijs? Kies met je leerlingen de mooiste poëzie van de afgelopen 2 jaar, en ontvang een...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs