Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. A Christmas Carol | Toneel? Dat doen wij vakoverschrijdend en in het Engels!

A Christmas Carol | Toneel? Dat doen wij vakoverschrijdend en in het Engels!

Traditiegetrouw werkt het 2de middelbaar van de Steinerschool in Antwerpen een toneelvoorstelling uit. Waarom niet eens een toneel in het Engels in plaats van in het Nederlands? Zo kwamen ze bij het verhaal A Christmas Carol van Charles Dickens.

In de Steinerschool wordt er gewerkt met een periodesysteem, dat wil zeggen dat ze drie weken rond een concreet vak zoals Nederlands of biologie werken. ‘Traditiegetrouw gaan we tijdens één periode Nederlands aan de slag met toneel’, zegt Bert Beyens, leerkracht wetenschappen en wiskunde. ‘Dit jaar werd de periode Nederlands vervangen door een periode Engels. Het jaarthema in het 2de middelbaar is revoluties. In de les geschiedenis wordt er daarom rond de industriële revolutie gewerkt en in de les Engels met het verhaal A Christmas Carol, de basis van de toneelvoorstelling.’

Voorbereiding

Bert speelde al een tijdje met het idee om een toneelvoorstelling te maken in het Engels. Hij heeft immers een achtergrond in de toneelwereld en wilde graag de toneelperiode van zijn klas ondersteunen. In overleg met de leerkracht Engels werd dat idee concreter. ‘Een dynamoPROJECT paste perfect in ons plaatje’, zegt Bert. De externe partners werden snel gevonden door hun connectie met de school. Hannah Chebaro van Tutti Fratelli is een ouder van de school en kwam het project mee ondersteunen. Daarnaast contacteerden ze oud-leerling Jago Moons, hij ondersteunde de leerlingen op muzikaal vlak.

Verklede leerlingen op podium

Alles komt samen

‘In november gingen we aan de slag met de tekst. De eerste stap was het lezen van het verhaal. Daarna kregen de leerlingen de toneeltekst die veel complexer is dan het boek. In de volgende stap gingen we de scènes inoefenen’, zegt Bert.

‘In de periode handwerk leren onze  leerlingen van het 2de middelbaar werken met een naaimachine.  Hannah van Tutti Fratelli is costumière en hielp de leerlingen met het ontwerpen van de kostuums. Ze ontwierpen drie kostuums en maakten samen ravenmaskers. De samenwerking tussen Hannah en de handwerkleerkracht werkte als een kruisbestuiving’, vertelt Bert.

‘Jago Moons ging aan de slag met muziek voor het toneelstuk. De leerlingen oefenden kerstliederen die pasten bij het verhaal. Daarnaast voorzagen Jago en de leerlingen een muzikaal themaatje dat werd gespeeld bij het opkomen van de hoofdpersonages.’

‘De volgende stap was het aan elkaar binden van de scènes. Dit zorgde ervoor dat alles samenkwam en dat de leerlingen zich konden toespitsen op de details van het toneelstuk.’

De samenwerking met de externe partners maakte dat het toneelstuk door meerdere personen gedragen werd. Dit zorgde voor een ontlasting van de leraren. Zo kon de leraar Engels zich vooral focussen op de tekst en kon Bert zich focussen op het acteren.

Het resultaat mag er zeker zijn

‘De voorstelling was een succes waardoor we zelfs een extra voorstelling hebben gegeven. Het werd een schoolbreed project doordat de hele school naar het toneel kwam kijken. Iedereen was laaiend enthousiast over de prestatie van de leerlingen. De samenwerking met de externe partners heeft het verschil gemaakt tussen een gewoon schooltoneel en een fenomenale voorstelling’, vertelt Bert.

‘Dit toneel heeft iets gedaan met de leerlingen, zowel als individu als met de klasgroep’, vertelt Bert. ‘Door de goede samenwerking tussen de leraren en de externe partners zullen leraren nu sneller de stap zetten naar het organiseren van een groter project.’

Bert is heel enthousiast over het resultaat en denkt eraan om volgende keer een gelijkaardig project te doen, maar dan in het Frans. Het zou een heel mooi resultaat opleveren als leerlingen de taalbarrière van het Frans kunnen doorbreken. Op naar een volgend spetterend toneel!

Tips van leraar Bert

  • Degelijke externe partners maken hét verschil, kies dus partners die goed aansluiten bij je project.
  • Maak concrete afspraken met de betrokken leerkrachten en de externe partners. Bijvoorbeeld: de leraar Engels legt zich enkel toe op de tekst, de handwerkleerkracht en Hannah werken nauw samen voor de kostuums en Jago werkt rond de muziek met de leerlingen. Op die manier heeft ieder zijn taak.
  • Houd rekening met de draagkracht van je leerlingen en van je team. Je kunt geen wonderen verrichten, stel dus een realistisch plan op zodat je niet in tijdsnood komt.
  • Bouw bij een volgend project verder op wat je al hebt. Zo hoef je niet van nul te beginnen.
  • Voor het toneel werden er kostuums gemaakt, decorstukken, maskers ... Bewaar die dingen goed zodat je ze nog eens kunt gebruiken voor een volgend toneelstuk.
  • Daag de leerlingen uit door het toneel niet in hun moedertaal uit te voeren. Ga met je leerlingen de uitdaging aan en verleg je grenzen. Bovendien is Engels een taal die erg in de lift zit.
  • Werken naar een toonmoment werkt heel stimulerend voor de leerlingen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Emma Demuynck
School Hiberniaschool Mid Steinersch Antwerpen
Organisaties Tutti Fratelli
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • literatuur en leesmotivatie
  • mode en design
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Andere talen
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Bert Beyens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs