Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Co-teachen met de academie? Doen!

Co-teachen met de academie? Doen!

Partners in muzische vorming. Dat zijn Leefschool ’t Veertje en de Academie Hamme al jaren. Wat dat intens samenwerken oplevert? Genoeg expertise om een totaalspektakel met beweging, drama, muziek én beeld aan te durven. Met de hele school.

‘Toen het nieuwe leerplan voor muzische vorming ongeveer 6 jaren geleden in voege ging, zijn we naar de academie gestapt om ons te laten ondersteunen’, vertelt Chantal Verlent. Zij is leraar en zorgondersteuner in leefschool ’t Veertje. ‘De meeste leraren hebben niet genoeg expertise meegekregen om aan de verwachtingen van het leerplan te voldoen. Daarom investeert onze school al 5 jaar heel bewust in die muzische professionalisering.’

Om de 2 weken een expert in de klas

Zo komen om de 2 weken 4 experts van de academie naar ’t Veertje. Ze werken telkens een namiddag met de leraar en de leerlingen. Via een beurtrol krijgt elke leefgroep de expert voor beweging, beeld, muziek en drama in de klas. Nele Snoeck is bijvoorbeeld de leraar drama: ‘Meestal sluiten we aan bij de thema’s die dan in de les aan bod komen. Zo krijg je ook een creatieve verwerking van de leerstof.’

Proces- en productgericht

De vorige jaren was de ondersteuning van de academie niet toegespitst op een groots samenhangend eindproduct van de hele school. Dat wilde de school dit schooljaar wel proberen. Chantal: ‘We wilden een totaalspektakel met de hele school organiseren. Met de ervaring en de extra handen van de academie, gaat zo’n uitgebreid proces sneller en is het resultaat professioneler.’

‘De basis? Een doorgeefverhaal waar alle klassen aan meeschreven’

Verhaal van kinderlijke angsten

‘We zijn gestart met een doorgeefverhaal’, gaat Chantal verder. ‘De kleuters zijn beginnen schrijven. Zij hebben de personages, de namen, de insteek van het verhaal bedacht. Dan is het doorgegeven aan de volgende groepen die er telkens op verder gebouwd hebben. Nele goot het geheel in een versie die we dramatisch konden uitbeelden.’

‘Ik heb het hooguit wat opgesmukt’, reageert Nele. ‘De verhaallijn en de personages zijn volledig van de kinderen. Maar soms moet je er 3 zinnen bijschrijven omdat een overgang anders te bruusk is. Het ging over Libella. Dat meisje gaat op wandel door een bos en wordt geconfronteerd met haar kinderlijke angsten, zoals een wolf en bosmonsters. Zit zo’n hele tros monsters in een caravan? Dan zijn er ballonnen en hop, de caravan vliegt in de lucht. De logische, volwassen denktrant hebben deze kinderen nog niet. Dat is het mooie.’

Schimmenspel, achtergrondbeelden…

Chantal: ‘Toen het verhaal er lag, bekeken we waar we stukjes drama en muziek konden inlassen. Zo speelden we een schimmenspel. We maakten ook achtergrondbeelden om te projecteren bij passages van het verhaal. De juf van muziek bracht een orkestje van verschillende klassen bij elkaar. De vertellers spraken de bindteksten uit en Nele leerde de acteurs echt acteren en hun stem goed te gebruiken.’

Nele: ‘We hebben heel veel technieken toegepast. Onder het schimmenspel zat er bijvoorbeeld ook brutage. De derde kleuterklas brak takjes voor de microfoon zodat het geluid van het bos aanwezig was. Of ze lieten steentjes in het water vallen. Elke leerling was betrokken.’

De plus van een repetitieproces

‘Het doorgedreven repeteren voegde iets extra’s toe dit jaar. De kinderen moesten leren wachten, respect hebben voor anderen als iets niet lukte, doorzettingsvermogen tonen. Omgaan met stress, met podiumvrees, met feedback: het is niet meer zo vrijblijvend als het toneeltje in de klas. En al die emoties beleef je samen. In zo’n proces kunnen kinderen die in een normale klassituatie geen raakvlakken hebben, elkaar vinden.’

Meer dan muzische doelen afvinken

In een grote zaal werden 2 voorstellingen gespeeld. Met het proces én het resultaat is iedereen in de wolken. Chantal: ‘Door regelmatig en intens te kunnen co-teachen met een leraar van de academie krijg je een pak expertise.’

‘Ook op leerlingen heeft het geweldige effecten. Als zij zich muzisch kunnen uiten, dan gaat het ook beter met hun welbevinden. Alle onbewuste, onverwerkte zaken kruipen in dat medium. Vaak kan je dan ook weer cognitief dat stapje verder gaan. De sociale interactie in de klasgroep verbetert, de omgangsvormen ook. Dat alles is de meerwaarde die we als leefschool hoog in het vaandel dragen. Deze samenwerking gaat dus over veel meer dan muzische doelen afvinken of een totaalspektakel op een podium brengen.’

Tips van Chantal en Nele

  • Ga een lange, duurzame, intense samenwerking aan waarbij de leraar in zijn eigen klas wordt ondersteund. Zelfs leraren die weinig creatief zijn, gaan zo muzische dingen integreren, uitproberen en mogelijkheden zien.
  • Kijk vooral naar de weg die leerlingen hebben afgelegd. Dat vertelt meer over het kind dan het eindproduct. Een eindproduct is een meerwaarde naar teamwork, sociale cohesie, en zich kunnen tonen toe. Maar alleen als je al vele jaren procesgericht bezig bent.
  • Geloof in je leerlingen. Veel leraren zeggen ‘Dat kunnen die van ons niet.’ Leraren en ouders overschatten vaak de intellectuele capaciteit. Ze worden allemaal dokter en chirurg. Maar op muzisch, sociaal, emotioneel vlak is er een grote onderschatting van leerlingen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! BS Hamme
Organisaties Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunst 2
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Dans
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Muziek
  • Woordkunst-drama
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Chantal Verlent, zorgondersteuner

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs