Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Co-teachen met de academie? Doen!

Co-teachen met de academie? Doen!

Partners in muzische vorming. Dat zijn Leefschool ’t Veertje en de Academie Hamme al jaren. Wat dat intens samenwerken oplevert? Genoeg expertise om een totaalspektakel met beweging, drama, muziek én beeld aan te durven. Met de hele school.

‘Toen het nieuwe leerplan voor muzische vorming ongeveer 6 jaren geleden in voege ging, zijn we naar de academie gestapt om ons te laten ondersteunen’, vertelt Chantal Verlent. Zij is leraar en zorgondersteuner in leefschool ’t Veertje. ‘De meeste leraren hebben niet genoeg expertise meegekregen om aan de verwachtingen van het leerplan te voldoen. Daarom investeert onze school al 5 jaar heel bewust in die muzische professionalisering.’

Om de 2 weken een expert in de klas

Zo komen om de 2 weken 4 experts van de academie naar ’t Veertje. Ze werken telkens een namiddag met de leraar en de leerlingen. Via een beurtrol krijgt elke leefgroep de expert voor beweging, beeld, muziek en drama in de klas. Nele Snoeck is bijvoorbeeld de leraar drama: ‘Meestal sluiten we aan bij de thema’s die dan in de les aan bod komen. Zo krijg je ook een creatieve verwerking van de leerstof.’

Proces- en productgericht

De vorige jaren was de ondersteuning van de academie niet toegespitst op een groots samenhangend eindproduct van de hele school. Dat wilde de school dit schooljaar wel proberen. Chantal: ‘We wilden een totaalspektakel met de hele school organiseren. Met de ervaring en de extra handen van de academie, gaat zo’n uitgebreid proces sneller en is het resultaat professioneler.’

‘De basis? Een doorgeefverhaal waar alle klassen aan meeschreven’

Verhaal van kinderlijke angsten

‘We zijn gestart met een doorgeefverhaal’, gaat Chantal verder. ‘De kleuters zijn beginnen schrijven. Zij hebben de personages, de namen, de insteek van het verhaal bedacht. Dan is het doorgegeven aan de volgende groepen die er telkens op verder gebouwd hebben. Nele goot het geheel in een versie die we dramatisch konden uitbeelden.’

‘Ik heb het hooguit wat opgesmukt’, reageert Nele. ‘De verhaallijn en de personages zijn volledig van de kinderen. Maar soms moet je er 3 zinnen bijschrijven omdat een overgang anders te bruusk is. Het ging over Libella. Dat meisje gaat op wandel door een bos en wordt geconfronteerd met haar kinderlijke angsten, zoals een wolf en bosmonsters. Zit zo’n hele tros monsters in een caravan? Dan zijn er ballonnen en hop, de caravan vliegt in de lucht. De logische, volwassen denktrant hebben deze kinderen nog niet. Dat is het mooie.’

Schimmenspel, achtergrondbeelden…

Chantal: ‘Toen het verhaal er lag, bekeken we waar we stukjes drama en muziek konden inlassen. Zo speelden we een schimmenspel. We maakten ook achtergrondbeelden om te projecteren bij passages van het verhaal. De juf van muziek bracht een orkestje van verschillende klassen bij elkaar. De vertellers spraken de bindteksten uit en Nele leerde de acteurs echt acteren en hun stem goed te gebruiken.’

Nele: ‘We hebben heel veel technieken toegepast. Onder het schimmenspel zat er bijvoorbeeld ook brutage. De derde kleuterklas brak takjes voor de microfoon zodat het geluid van het bos aanwezig was. Of ze lieten steentjes in het water vallen. Elke leerling was betrokken.’

De plus van een repetitieproces

‘Het doorgedreven repeteren voegde iets extra’s toe dit jaar. De kinderen moesten leren wachten, respect hebben voor anderen als iets niet lukte, doorzettingsvermogen tonen. Omgaan met stress, met podiumvrees, met feedback: het is niet meer zo vrijblijvend als het toneeltje in de klas. En al die emoties beleef je samen. In zo’n proces kunnen kinderen die in een normale klassituatie geen raakvlakken hebben, elkaar vinden.’

Meer dan muzische doelen afvinken

In een grote zaal werden 2 voorstellingen gespeeld. Met het proces én het resultaat is iedereen in de wolken. Chantal: ‘Door regelmatig en intens te kunnen co-teachen met een leraar van de academie krijg je een pak expertise.’

‘Ook op leerlingen heeft het geweldige effecten. Als zij zich muzisch kunnen uiten, dan gaat het ook beter met hun welbevinden. Alle onbewuste, onverwerkte zaken kruipen in dat medium. Vaak kan je dan ook weer cognitief dat stapje verder gaan. De sociale interactie in de klasgroep verbetert, de omgangsvormen ook. Dat alles is de meerwaarde die we als leefschool hoog in het vaandel dragen. Deze samenwerking gaat dus over veel meer dan muzische doelen afvinken of een totaalspektakel op een podium brengen.’

Tips van Chantal en Nele

  • Ga een lange, duurzame, intense samenwerking aan waarbij de leraar in zijn eigen klas wordt ondersteund. Zelfs leraren die weinig creatief zijn, gaan zo muzische dingen integreren, uitproberen en mogelijkheden zien.
  • Kijk vooral naar de weg die leerlingen hebben afgelegd. Dat vertelt meer over het kind dan het eindproduct. Een eindproduct is een meerwaarde naar teamwork, sociale cohesie, en zich kunnen tonen toe. Maar alleen als je al vele jaren procesgericht bezig bent.
  • Geloof in je leerlingen. Veel leraren zeggen ‘Dat kunnen die van ons niet.’ Leraren en ouders overschatten vaak de intellectuele capaciteit. Ze worden allemaal dokter en chirurg. Maar op muzisch, sociaal, emotioneel vlak is er een grote onderschatting van leerlingen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School GO! BS Hamme
Organisaties Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunst 2
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Beeldende en audiovisuele kunst
  • Dans
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Muziek
  • Woordkunst-drama
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Chantal Verlent, zorgondersteuner

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs