Coup Gemengd
De leerlingen uit 5 ASO van het Sint-Donatusinstituut creëerden met de archieven van hun stad Merchtem als uitgangspunt de multimediale voorstelling Coup Gemengd. Het werd een boeiende ontdekkingsreis naar het verleden!
‘De gemeente Merchtem kwam met het voorstel om het toonmoment van ons jaarlijkse schoolproject aan te sluiten bij het lokale initiatief Merchtem op Stelten’, vertelt leraar Mieke Proost. ‘We mochten het vervallen politiecommissariaat en de kerk gebruiken. Met deze locaties in ons achterhoofd organiseerde ik met mijn leerlingen een brainstorm. Zo besloten we een eigenzinnige interpretatie te brengen van de onopgeloste moord op het Merchtemse meisje Florentina De Donder in 1894.’
Een nieuwe taal uitgevonden
De leerlingen werkten in groepjes in aparte lokalen het thema uit, neusden in de Merchtemse archieven naar gegevens over de moord, schreven teksten, repeteerden ... Ze sleutelden aan verschillende interpretaties en sfeerbeelden en goten die in korte scènes, variërend van een monoloog op de preekstoel in de kerk (‘Love is den verleien toad van lief’) tot een geluidscollage in een donkere kamer van het oude politiecommissariaat (‘Tgeloit van Fear’). Zij spraken een sappige mengvorm van Engels en het lokaal dialect. Een coup gemengd dus!
‘Ik deed zelf mee aan de workshops bewegingstheater en muziek. Dat werkt drempelverlagend omdat de leerlingen dan merken dat je je zelf ook kwetsbaar durft opstellen.’
Het proces primeert
Vooral het maakproces vond Mieke belangrijk. ‘De leerlingen leerden hun eigen mogelijkheden kennen en breidden ze uit. Ze acteerden, dansten, musiceerden, schreven teksten, leerden coördineren en voerden promotie. Ze ontdekten waar hun enthousiasme lag en spitsten zich toe op enkele aspecten, zonder dat het geheel uit het oog te verliezen. Voldoende overlegmomenten gaven de leerlingen een verantwoordelijkheidsgevoel voor de inhoud en het verloop van het proces.’
Sommige leerlingen groeiden tijdens het schooljaar van verlegen meisje of jongen naar een zelfzekere actrice of acteur. Van hun medeleerlingen kregen ze niets dan waardering. ‘Het gaf een warm gevoel om samen met iets 'anders dan anders' bezig te zijn en aan producten te werken die je ook buiten de school kan tonen. Tegelijk hebben we heel wat leerplandoelen behaald. Voor herhaling vatbaar!’
Tips van Mieke
- Bied verschillende voorbereidende workshops aan. Zorg voor een variatie van theater, dans, muziek, fotografie... zodat iedereen iets heeft wat hem of haar aanspreekt.
- Neem als leraar zelf deel aan de workshops. Je stelt jezelf kwetsbaar op, maar je leerlingen worden er enthousiaster door.
- Bed een toonmoment van je klas in in een groter school- of stadsproject. Leef niet op een eiland.
- Betrek de leerlingen zoveel mogelijk bij de organisatie. Er is werk genoeg: flyers ontwerpen, mensen contacteren, verlengkabels met tape vastplakken op de grond...
- Vraag je leerlingen iets extra te doen om tot een goed resultaat te komen. Uitzonderlijk kan je eens een woensdagnamiddag gebruiken als extra repetitietijd.