Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Coup Gemengd

Coup Gemengd

De leerlingen uit 5 ASO van het Sint-Donatusinstituut creëerden met de archieven van hun stad Merchtem als uitgangspunt de multimediale voorstelling Coup Gemengd. Het werd een boeiende ontdekkingsreis naar het verleden!

15_mei_1.jpeg
15_mei_2_1.jpeg
15_mei_3.jpeg
Nikon_D60_juli_2009_667.jpeg
Nikon_D60_juli_2009_738.jpeg

‘De gemeente Merchtem kwam met het voorstel om het toonmoment van ons jaarlijkse schoolproject aan te sluiten bij het lokale initiatief Merchtem op Stelten’, vertelt leraar Mieke Proost. ‘We mochten het vervallen politiecommissariaat en de kerk gebruiken. Met deze locaties in ons achterhoofd organiseerde ik met mijn leerlingen een brainstorm. Zo besloten we een eigenzinnige interpretatie te brengen van de onopgeloste moord op het Merchtemse meisje Florentina De Donder in 1894.’ 

Een nieuwe taal uitgevonden

De leerlingen werkten in groepjes in aparte lokalen het thema uit, neusden in de Merchtemse archieven naar gegevens over de moord, schreven teksten, repeteerden ... Ze sleutelden aan verschillende interpretaties en sfeerbeelden en goten die in korte scènes, variërend van een monoloog op de preekstoel in de kerk (‘Love is den verleien toad van lief’) tot een geluidscollage in een donkere kamer van het oude politiecommissariaat (‘Tgeloit van Fear’). Zij spraken een sappige mengvorm van Engels en het lokaal dialect. Een coup gemengd dus!

‘Ik deed zelf mee aan de workshops bewegingstheater en muziek. Dat werkt drempelverlagend omdat de leerlingen dan merken dat je je zelf ook kwetsbaar durft opstellen.’

Het proces primeert

Vooral het maakproces vond Mieke belangrijk. ‘De leerlingen leerden hun eigen mogelijkheden kennen en breidden ze uit. Ze acteerden, dansten, musiceerden, schreven teksten, leerden coördineren en voerden promotie. Ze ontdekten waar hun enthousiasme lag en spitsten zich toe op enkele aspecten, zonder dat het geheel uit het oog te verliezen. Voldoende overlegmomenten gaven de leerlingen een verantwoordelijkheidsgevoel voor de inhoud en het verloop van het proces.’

Sommige leerlingen groeiden tijdens het schooljaar van verlegen meisje of jongen naar een zelfzekere actrice of acteur. Van hun medeleerlingen kregen ze niets dan waardering. ‘Het gaf een warm gevoel om samen met iets 'anders dan anders' bezig te zijn en aan producten te werken die je ook buiten de school kan tonen. Tegelijk hebben we heel wat leerplandoelen behaald. Voor herhaling vatbaar!’ 

Tips van Mieke

  • Bied verschillende voorbereidende workshops aan. Zorg voor een variatie van theater, dans, muziek, fotografie... zodat iedereen iets heeft wat hem of haar aanspreekt.
  • Neem als leraar zelf deel aan de workshops. Je stelt jezelf kwetsbaar op, maar je leerlingen worden er enthousiaster door.
  • Bed een toonmoment van je klas in in een groter school- of stadsproject. Leef niet op een eiland.
  • Betrek de leerlingen zoveel mogelijk bij de organisatie. Er is werk genoeg: flyers ontwerpen, mensen contacteren, verlengkabels met tape vastplakken op de grond...
  • Vraag je leerlingen iets extra te doen om tot een goed resultaat te komen. Uitzonderlijk kan je eens een woensdagnamiddag gebruiken als extra repetitietijd.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Stephan Marchant
School Sint-Donatusinstituut
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • erfgoed
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
Schooljaar 2008-2009
Projectverantwoordelijke Mieke Proost

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs