Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. In de voetsporen van de Boomerlingers

In de voetsporen van de Boomerlingers

Rond 79 voor Christus woonde volgens een sage een natuurvolk in Boom, de Boomerlingers. De kinderen van basisschool De Hoeksteen kwamen het oude volk op het spoor nadat ze een mysterieuze nota vonden. Ze gingen op ontdekkingstocht in de omgeving van de school en bij het culturele erfgoed van hun gemeente en omgeving. Hun ‘schattenzoektocht’ bracht hen bij de bakker en musea, leerde hen manden vlechten en vlotten bouwen en wakkerde hun creativiteit en zelfvertrouwen aan.

image005geknipt.jpg
image007.jpg
image023.jpg
image035.jpg
voorbeeld.jpg

‘Sinds de leerlingen de Boomerlingers op het spoor kwamen, zijn we al heel wat over het natuurvolk te weten gekomen. Op maat van de doelgroep en aangepast aan de leeftijd van de leerlingen bieden we allerlei activiteiten aan die we verweven met de lessen’, vertelt Luc Mertens van basisschool De Hoeksteen.

Met veel mensen in contact

Op hun speurtocht naar het verleden van de Boomerlingers kwamen de leerlingen met veel mensen in contact. Een archeologe van de VUB werkte mee bij de opgraving van onder meer een speerpunt waarop de Boomerlingers een inscriptie hadden gemaakt. Bij De Post werd een oude brief opgeduikeld die aan de auteur van de eerste nota met verwijzing naar de oude volksstam was gericht. In het Biesenmuseum leerden de jongeren wilgentakken verwerken, zodat ze een nesthut konden vormgeven. In Steenbakkerijmuseum 't Geleeg zagen ze wat de Boomerlingers met die grondstof konden maken.

‘Binnen het project krijgen we ondersteuning van Mitzy Van den Eynde van De Veerman. Zij bedacht voor ons het basisconcept en staat in voor de regie’, vertelt Luc. Edith Heudens van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord van Boom neemt de muzikale uitwerking voor haar rekening. Met z’n drieën werken ze het project, de planning en de activiteiten praktisch en inhoudelijk uit.

Beleven! Daar draait het om

‘We werken volgens een vast stramien: eerst beleven de leerlingen iets, dat wordt creatief in de klas verwerkt en uiteindelijk aan andere klassen en/of externen getoond.’

De Boomerlingers geven aanleiding tot heel wat toonmomenten, in en buiten de school. Zo is er bijvoorbeeld een (permanente) Boomerlingersroute waarlangs je kan wandelen om kennis te maken met het oude volk. Het project zet de jongeren echt aan het werk en betrekt daar de hele gemeente en veel externen bij. Dat creëert een dynamiek en een wisselwerking. Zo huldigden de burgemeester en schepenen het monument voor de Boomerlingers in, en deden zij op hun beurt een beroep op de school om er bij de aanplanting van een nieuw bos een Boomerlingersbos van te maken.

Trots

Het project maakt de tongen los en dat helpt de school zich op een positieve manier te profileren. De Boomerlingers zijn dus goed voor de school, maar zeker voor de leerlingen. ‘Het zelfbeeld van de kinderen verbetert zichtbaar’, zegt Mitzy Van den Eynde. ‘En de agressie daalt, omdat de leerlingen dingen samen doen en omdat ze beter zijn geïntegreerd in de buurt die ze nu beter kennen. Bovendien zien ze dat bijvoorbeeld in Provinciaal domein De Schorre hun werk een permanente plaats krijgt. Dat maakt ook de leerkrachten en de ouders trots.’

‘We werken nu al drie schooljaren rond de Boomerlingers. Het thema spreekt groot en klein aan’, vult Edith aan. ‘Het eerste schooljaar werkten we vooral rond kleding, wonen, schrift en signalen. Het tweede schooljaar werden onder meer het vervoer, de rituelen en de muziek bij de Boomerlingers van naderbij bekeken. Dit schooljaar staat de oorlogsgeschiedenis van Boom centraal, omdat de man die de mysterieuze nota schreef in die periode is verdwenen. En onze schattenzoektocht is nog lang niet over!’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! BS De Hoeksteen
Organisaties De Veerman vzw
Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Woordkunst-drama
Thema
  • drama en theater
  • erfgoed
  • herinneringseducatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Projectverantwoordelijke Luc Mertens

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs