Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Deze bijzondere school zet moderne dans in als middel tegen onverdraagzaamheid

Deze bijzondere school zet moderne dans in als middel tegen onverdraagzaamheid

De Kleine Reus in Steenkerke is bijzonder. Met 20 leerlingen is het een van de kleinste lagere scholen van Vlaanderen. ‘We zitten daardoor dicht op elkaars lip en moeten dus wel volop samenwerken en verdraagzaam zijn’, zegt directeur Linda Lermytte.  Daar speelt danscoach Kim Cras van Passerelle graag op in.

‘Ik werk vooral op de laag onder ‘pesten’: wat is er nodig om het te voorkomen? Kinderen die voor zichzelf durven opkomen, die zichzelf als mooi ervaren, die sterk staan in hun schoenen en overtuigd zijn van wat ze zelf doen. Ook zetten veel oefeningen in op samenwerking en groepscohesie. Dat zorgt er vanzelf voor dat de groep aangenamer aanvoelt’, verduidelijkt Kim.

Veilig en vertrouwd

‘Daarbij vind ik veiligheid en vertrouwen in de groep heel belangrijk. Het is ook de enige afspraak die ik met de kinderen maakte: iedereen mag zichzelf zijn, er is niks juist of fout. Ik wil er echt op rekenen dat ze achteraf niet met elkaar lachen.’ In het begin werkt elk kind samen met een partner die ze graag hebben. Daarvan komen de 20 leerlingen tussen 6 en 12 jaar in de loop van het traject steeds gemakkelijker los.

Een tennisbal als diamant

Hoe ze dat doet? Met oefeningen zoals ‘de diamant’ waarbij de kinderen zo dicht mogelijk bij de diamant (een tennisbal) moeten blijven. ‘Als de diamant hoog is, ben jij ook hoog, als hij rolt, rol jij ook.’ Wat later staan ze in 2 groepen dicht bij elkaar en moeten ze in de ruimte bewegen door elkaar te volgen. Zonder te praten, met de ogen toe als dat lukt. ‘Zo leren ze om als groep samen te blijven, om mekaar aan te voelen en lichaamsnabijheid te ervaren’, zegt Kim.

'De vier culturele vaardigheden van Cultuur in de Spiegel worden hier 12 uur lang intensief bewandeld. Op het niveau van elk kind.'

Moderne dans tegen pesten

Als de groten letterlijk op de kleinsten moeten leunen, leren ze eens op een andere manier om op elkaar te vertrouwen’, stelt Linda vast. ‘Als ze elkaar naar de overkant moeten dragen, ondersteunen ze de ander. Letterlijk én figuurlijk. Dat je zo aan welbevinden en pestpreventie vanuit het medium ‘moderne dans’ kan werken, is nieuw voor ons. Het is leuk dat we die expertise via het project ’t Zal WELzijn op onze school krijgen. Het voelt als een fijn verrassingscadeautje! Onze taak is nu hierop verder te bouwen na deze sessies.’

De diepere laag

‘Ik vind die diepere laag in dit traject absoluut een meerwaarde’, zegt Kim. ‘Het grote verschil zit hem in er wel of niet over te reflecteren. Anders blijft het gewoon bij een leuk oefeningetje.’ Kim zal alle losse elementen stilaan verbinden tot een echte voorstelling. Ze leert hen tussendoor ook dansbewegingen aan: ‘Ik ben gemakkelijk gestart met eenvoudige armbewegingen. Zo kon ik meteen inschatten hoe snel ze een beweging oppikken.’ Ze maken ook hun eigen versie van de move tegen pesten door een beweging van elke leerling aan elkaar te koppelen. ‘Met je buik naar voor, want je staat op een podium’, pepert ze haar pupillen meermaals in.

Mooi abstract beeld om naar te kijken

Al hebben alle oefeningen dus een link met het thema, voor het publiek dat het toonmoment in de Week tegen Pesten zal zien, zal die niet meteen duidelijk zijn. ‘Ik vind niet dat je dat naar het publiek moet expliciteren. De ervaring voor de kinderen zelf vind ik belangrijker. Het abstracte beeld zal ook gewoon mooi zijn om naar te kijken. En het zo mooi mogelijk doen? Ook dat is ondergeschikt aan het feit dat ze er als groep zullen staan, dat ze dat durven voor een publiek.’

Elkaar letterlijk en figuurlijk dragen

Ze hebben allemaal het boek Brooddoos van Dimitri Leue gelezen en Kim refereert er regelmatig ook naar. Maar er echt mee werken? ‘Nee, dat doe ik niet. Omdat kinderen dan misschien te letterlijk het boek zouden uitbeelden. Zo zou hun creativiteit dan beknot worden.’ De 20 leerlingen liggen nu op de grond van de turnzaal. In hun denkbeeldige veilige bed. Op een teken van Kim veranderen ze traag van slaappositie. Steeds sneller moeten ze wisselen. Hun ogen zijn toe. Hun gezichten lachen. 

’t Zal WELzijn

Elke leerling moet zich fijn en veilig voelen op school. Zonder angst voor pesterijen. Via het project ’t Zal WELzijn -een initiatief van de VLOR i.s.m. CANON Cultuurcel en Iedereen Leest- ontdekten 54 scholen hoe cultuureducatie daaraan kan bijdragen. Ze werkten allemaal volgens de theorie van Cultuur in de Spiegel. Meer tips om aan welbevinden in de klas te werken vind je op onze inspiratiepagina.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De spiegeloefeningen van danscoach Kim Cras focussen op het waarnemen van elkaar. De leerlingen kopiëren elkaars dansbewegingen om de samenwerking en groepscohesie te versterken.

conceptualiseren

  • De leerlingen verwoorden eerst een typische eigenschap van iemand en vertalen die dan van het verbale naar het non-verbale. Door de koppeling van het maken van een dans en duiding ervan, krijgen veel oefeningen een diepere betekenis: het wandelen in de ruimte staat bvb. voor je eigen parcours durven afleggen. Kim benoemt dat ook telkens en legt nadrukkelijk de link.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
Organisaties Passerelle vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • Cultuur in de Spiegel
  • dans en beweging
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Linda Lermytte

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs