Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Een beeldig schooljaar

Een beeldig schooljaar

De leerlingen van BuBaO De Mozaïek sprongen op 1 september een beeldig schooljaar binnen. Letterlijk. Ze doken door een schilderij waaruit twee prinsessen ontsnapt waren en belandden in de wondere wereld van kinderboeken en illustraties.

‘Elk schooljaar leggen we het accent op een van de vijf muzische domeinen: beeld, muziek, media, beweging of drama’, vertelt directeur Pieter Vanden Dooren. ‘Nu zetten we de spotlights dus op ‘beeld’. De realisering van onze boekentuin was de kiem voor het project. We zijn trots op die gezellige bibliotheekruimte, met matten op de vloer en verteltassen met daarin het originele boek en een herwerkt exemplaar voor onze pictolezers. Het gaf de aanzet om die boeken tot leven te brengen. Wie schrijft ze? Wie maakt de tekeningen?’

Iedereen betrokken

Daarom nodigde juf Liesbeth, de ambulante leerkracht en trekker van het project, vier illustratoren en auteurs op school uit om workshops te geven. Die werd helemaal afgestemd op de doelgroep. ‘We bieden hier type 2-onderwijs aan vanaf de kleuterleeftijd. Die kindjes hebben een mentale achterstand, al dan ernstig of meervoudig. Daarnaast hebben we ook het basisaanbod voor 6- tot 13-jarigen. Welke klas welke activiteit doet, hangt af van hun mogelijkheden. Maar iedereen wordt erbij betrokken. Ook de kleuters die niet in interactie kunnen gaan, zitten mee in het verhaal.’

Draken voor Joshua

Auteur en illustrator Sandrine Lambert neemt vandaag de uitdaging aan om met die jongste  leerlingen aan de slag te gaan. Ze knipt dieren ‘uit de losse hand’ en laat die in een eenvoudig zelfgemaakt boekje kleven. In sommige groepjes raden kleuters naar het dier of doen ze zelf voorstellen. Bij andere kleuters is zo’n interactie niet mogelijk. Toch weet Sandrine ook die kindjes te raken. Ze knipt twee draken voor de overprikkelde Joshua en legt ze voor hem op tafel neer. Er komt een verwonderde en geconcentreerde blik in zijn ogen en zijn ogen en handen laten die monstertjes van groen papier niet meer los.

Experimenteren met de techniek van illustratoren

Veerle Derave, ook een illustrator, gaat met collages aan de slag. Met wasco’s, behangerslijm en verschillende papiersoorten zet ze een verhaal om in beelden. De kinderen proberen dezelfde techniek uit. Jan de Kinder toont hoe je met sjablonen boekillustraties ontwerpt.  Ook hij laat de leerlingen volop experimenteren met die techniek. Een persoonlijk boekje is het resultaat. Hilde Rogge komt dan weer vertellen over de beeldcultuur. Hoe beïnvloedt televisie onze kijk op de wereld?

Omgekeerd denken

‘Deze experten kunnen naar onze kleine school komen dankzij de subsidie van een dynamoPROJECT’, vertelt Liesbeth. ‘Het grote struikelblok voor een project als dit is altijd geld. Wij probeerden omgekeerd te denken. Wat is ons idee, waar dromen we van en hoe gaan we dat gerealiseerd krijgen? Dat is een zoektocht, maar als je er nooit aan begint, blijven die dromen in de kast zitten.

Talenten en kansen in de schoolbuurt

‘Voor ons beeldend schooljaar keken we ook naar de talenten en kansen in de buurt en in de school. Een van onze juffen is bijvoorbeeld goudsmid. Zij maakte met een klas zilveren hangertjes. Een andere juf heeft een kleiatelier: daar ontdekte een groep het glazuren. Ook de fotograaf ontving een klasje in zijn studio. De kindjes werden mooi gekamd en mochten dan poseren voor de foto. Dat was voor hen een grote belevenis.’

In ’t Aloam, een museum in de buurt, boorden en freesden de leerlingen theelichtjes. Ook de samenwerking met Centre Reine Fabiola is bijzonder. ‘Daar verblijven Franstalige volwassenen met een beperking. Ze hebben er ook een kleiatelier en nodigden ons uit om samen miniatuurmeubeltjes te maken.’

Creativiteit toevoegen aan een verhaal

Al dat werk zal te zien zijn in de tentoonstelling. ‘Die zal een overzicht geven van het beeldig schooljaar van al onze kinderen. De resultaten tonen delen van een belangrijk proces, eerder dan netjes afgewerkte kunstwerkjes. Bij de kleinsten gaat het bijvoorbeeld in de eerste plaats over durven en het laten gebeuren. We willen aan de buitenwereld tonen dat kinderen uit het buitengewoon onderwijs ook rond cultuur bezig zijn, dat ze ook de capaciteit hebben om te genieten, om mee te stappen in een verhaal en er een stuk creativiteit aan toe kunnen voegen.’

Tips van de leerkrachten

  • Leg elk jaar de focus op één van de vijf muzische domeinen. Dat wil niet zeggen dat de andere elementen niet aan bod kunnen komen, maar zo ben je er zeker van dat de focus voldoende verschuift.
  • Ga naar de inspiratiedagen van Cultuurkuur en CANON Cultuurcel. ‘Ik ben steeds geboeid tot de laatste minuut’, zegt juf Liesbeth. ‘Je legt er veel contacten en krijgt een pak ideeën.’
  • Aanvaard het onbekende. Je begint ergens aan, maar je weet niet waar je exact zal eindigen. Een project als dit groeit en evolueert. Geef het die kans en grijp mogelijkheden die je op je pad tegenkomt.
  • Breng je enthousiasme over, maar laat je collega’s ook zijn wie ze zijn. Forceer niks, maar vertrek vanuit hun talenten en laat ze op hun eigen tempo meewerken of elkaar dragen. Laat hen inspiratie opdoen door deel te nemen aan de workshops.
  • Durf te investeren in projecten als deze. Hier roostert de directeur collega’s gedeeltelijk vrij voor de muzische werking van de school.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School VBSBO De Mozaïek
Organisaties Jan De Kinder
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Buitengewoon basisonderwijs
Thema
  • beeld
  • inclusie
  • literatuur en leesmotivatie
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Juf Liesbeth Punnewaert

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs