Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Een schoolkoor opstarten is meer dan alleen zingen. Denk bijvoorbeeld aan een goede houding aannemen, concentratie en correct ademhalen

Een schoolkoor opstarten is meer dan alleen zingen. Denk bijvoorbeeld aan een goede houding aannemen, concentratie en correct ademhalen

Basisschool De kleine helden (Eeklo) is pas gestart in 2019, maar heeft nu al een schoolkoor. De nieuwe Freinetschool werkte daarvoor samen met Koor&Stem, de vereniging voor koren en vocale muziek. Dirigent Hans Helsen begeleidde twaalf leerlingen uit de eerste en tweede graad. Het koortje zal na dit dynamoPROJECT een vaste waarde worden op de school.

‘Creativiteit is heel belangrijk in onze school’, zegt coördinator Sara Spanhove. ‘We merkten dat de meeste leerkrachten vooral kennis en talent hadden rond beeld, maar weinig rond muziek. Om dat over te kunnen brengen naar kinderen heb je een specifieke aanpak nodig. Via Koor&Stem zochten en kregen we de nodige ondersteuning.’

Gezocht: blijvende expertise

Koor&Stem vloog meteen enthousiast mee in het project. Ze vaardigden dirigent Hans Helsen af om zijn expertise te delen. ‘Het is gemakkelijk om kinderen een liedje aan te leren,’ zegt Sara, ‘maar samen zingen op de juiste toon, intonatie gebruiken en ritmisch bewegen, is minder evident.’

Hans leerde de kinderen en leerkrachten andere methodieken dan enkel voor- en nazingen. Hoe zing je mooi samen? Wat is belangrijk? Welke technieken kan je gebruiken? Eén van de leerkrachten die al talent had voor zang besloot zelfs om zich er verder in te ontplooien.

‘We wilden ook afstappen van populaire muziek’, vult Sara aan. ‘Die komt vanzelf binnen in de school. Samen met Hans kozen we voor echte, mooie kinderliederen. De leerlingen vonden het echt tof om eens met andere muziek bezig te zijn. Zelfs heel wat kinderen die niet in het koor zitten, zingen de liedjes intussen van begin tot eind mee!’

Zang als motor voor persoonlijke ontwikkeling

In onze Freinetwerking kunnen alle leerlingen een atelier kiezen waar ze maandelijks aan deelnemen. Daarin zitten kinderen van verschillende leerjaren bij elkaar. Het koor is er eentje van. Daarnaast starten schooldagen altijd met creatietijd, waarbij kinderen hun eigen projecten vormgeven. In de weken waarin er geen atelier was, repeteerde het koorgroepje van twaalf leerlingen elke maandag tijdens die creatietijd.

Sara zag een mooie evolutie in hun ontwikkeling: ‘In het begin was de groep niet op elkaar afgestemd. Pas na een aantal keer samen zingen, werd het een geheel. Sommige kinderen veranderen ook helemaal als ze zingen. Ze komen uit hun schulp en tonen wat ze kunnen. Anderen zijn van zichzelf al heel expressief en kunnen wat tempering gebruiken.’

‘Wanneer iemand een bepaald talent toont, wordt daar extra aandacht aan besteed. Zo kozen we bewust een klaplied omdat er een meisje was met een heel sterk gevoel voor ritme’

Sara Spanhove - coördinator

De leerlingen leerden veel meer dan alleen zingen. Denk bijvoorbeeld aan een goede houding aannemen en correct ademhalen. Om een tekst vanbuiten te leren en goed te zingen heb je ook concentratie nodig en doorzettingsvermogen. Waar ze in het begin gewoon een liedje zongen, kregen ze steeds meer focus en volgden de aanwijzingen van de dirigent. Ze stuurden zelf ook mee welke liederen ze kozen en welke bewegingen ze konden gebruiken. 

In zes sessies naar een pril schoolkoortje

Hans heeft het volledige eerste atelier voorbereid en gegeven. Nadien evolueerden hij en de leerkrachten naar co-teaching. De leerlingen toonden bij elke sessie wat ze geleerd en geoefend hadden. ‘Hans had het ene na het andere toffe idee.’, zegt Sara. ‘Hij bracht ons verschillende manieren bij om koorzang aan te leren. In totaal hebben we zes sessies van twee uur gedaan. Zonder de subsidie van Cultuurkuur hadden we ons dat als pas opgestarte school niet kunnen veroorloven.’

In eerste instantie werkten de leerlingen toe naar een toonmoment, maar door de coronamaatregelen kon dat spijtig genoeg niet georganiseerd worden. Ter vervanging gaven ze wel een miniconcert aan de schoolpoort. ‘Het project stopt hier niet’, benadrukt Sara. ‘We hadden enkel wat hulp nodig om te starten. Het koor is vanaf nu een vaste waarde op onze school en krijgt een volwaardige plek.’  

Tips van coördinator Sara Spanhove

  • Zorg dat het project verder kan lopen nadat de externe partner vertrokken is. Integreer het in de schoolwerking in plaats van het als iets losstaand te zien.
  • Zie de leerkansen voor leerkrachten. Het is belangrijk dat zij iets leren van het project en het kunnen meenemen in hun lessen.
  • Start op tijd. Wij zaten al samen met Koor&Stem nog voor de subsidie goedgekeurd was. Het is belangrijk om de verwachtingen goed op elkaar af te stemmen.
  • Plan voldoende overleg. Zorg dat iedereen goed op de hoogte is van de afspraken.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen luisteren naar de (zang)stem van Hans en kijken naar zijn handgebaren én naar elkaar.

verbeelden

  • Om de liedjesteksten aan te leren worden vaak bewegingen gebruikt. Dat helpt om de tekst beter te onthouden.
  • De leerlingen proberen zich onder begeleiding van Hans en de leerkrachten in te leven in het verhaal achter een lied.

conceptualiseren

  • Klassikale en individuele gesprekken over concentratie, ademhaling, intensiteit …

analyseren

  • Bij het afwerken van een muziekstuk denken de leerlingen na over waarom iets stiller gezongen wordt (bv. slaapliedje) of heel vrolijk (bv. over verliefdheid).
  • Leerlingen leggen verbanden tussen de liedjesteksten en de realiteit.

Dragers

lichaam

  • De leerlingen beelden teksten uit om boodschappen te versterken.

voorwerpen

  • Piano als ondersteuning van het koor, om de juiste toon te vinden.

taal

  • In het klaplied ‘Bim Bam Billy’ zingen de leerlingen woorden die geen betekenis hebben.
  • Er is aandacht voor articulatie en intonatie.

Grafische tekens

  • Voor het aanleren van sommige liederen hebben de leerkrachten en leerlingen het verhaal samen getekend om de tekst beter te onthouden.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Natacha Michiels
School VBS De Kleine Helden
Organisaties Koor&Stem vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • geluid en muziek
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2020-2021

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs