Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en Ines Ramakers van basisschool De Horizon in Rotem de leerstof echt tot leven.

Juf Ines en juf Els hebben elk een derde leerjaar onder hun hoede. Als parallelcollega’s werken ze nauw samen. In het verleden zetten ze ook al samen hun schouders onder twee dynamoPROJECTen. Zo leerden ze Anke, docente Woord, van de academie kennen. Met deze Kunstkuur gaan ze nog een stapje verder. 

En hoe. Hun lessen taal, WO en rekenen vormen het uitgangspunt voor de muzische lessen die ze al co-teachend geven. Elke twee weken komt Anke voor 4 uur naar de klas. De 2 derde leerjaren voegen ze op die momenten samen. ‘Zo zijn we met 3 om te begeleiden en dingen van elkaar op te pikken. Het is bovendien mooi om te zien hoe die 2 klassen intussen blenden. Ook op de speelplaats.’

‘Met beeld, dans, muziek en audiovisuele technieken herhalen en verwerken we dan de leerstof uit de andere lessen. Zo proberen we die dieper te verankeren in het cultureel bewustzijn van elke leerling. De extra ervaringen en linkjes die we leggen zorgen daarvoor. Als het mogelijk is om in die 4 uur meerdere muzische domeinen te stoppen, dan doen we dat.’ 

Samen experimenteren en leren

De voorbeelden van die aanpak zitten in een dikke map vol lesvoorbereidingen. Anke pikt er enkele uit: ‘Tijdens het WO-thema Natuur maakten we keramieken bloemen van natuurklei. Toen het krantenartikel in de lessen taal aan bod kwam, hebben we kleding van kranten ontworpen en een modeshow gehouden. Voor het thema reclame hebben ze dan weer zelf een nieuw product bedacht. Van poezenwijn tot een douchekop waar de zeep al met het water uitkwam. Dat product hebben ze dan eerst geschetst en nadien maakten ze er een reclamespot voor.’ 

Uit dat laatste voorbeeld leerden ze dat zelf filmen nog moeilijk is in het derde leerjaar. Het illustreert hoe niet alle lessen perfect volgens plan verlopen. ‘Maar dat begrijpen ze hier’, zegt Anke. ‘We vinden het belangrijk dat wijzelf en de leerlingen volop kunnen experimenteren. Ik ben docent Woord, maar probeer hier ook dans, muziek en beeld uit. Zo leren we samen.’ ‘Soms zou ik wel wat meer Anke willen zijn’, lacht leraar Ines. ‘Gewoon durven en niet te veel piekeren over wat er allemaal mis kan lopen, dat is zo’n sterkte van haar.’ 

Anke: ‘En ik kijk even vaak met grote ogen naar Ines en Els. Hoe zij met kinderen omgaan die niet meteen mee kunnen bijvoorbeeld. Ook van hun klasmanagement leer ik. In de academie zitten we nooit met zo’n grote groepen.’ 

'Iedereen een ster' heet onze Kunstkuur zodat iedereen zijn talenten beter kan ontdekken

Juf Anke - Kunstacademie Dilsen-Stokkem

Meesters van de brainstorm

Elke maandagochtend rond 11 uur heeft het drietal een online overleg om de lessen voor te bereiden. ‘Dat lukt beter dan tijdens de middag, want dan komt er vaak toch van alles tussen.’ ‘We zijn intussen meesters in het brainstormen geworden’, zegt Anke. ‘Het is dan zo fijn dat niet alle ideeën van mij moeten komen. We zijn na twee schooljaren al echt goed op elkaar ingespeeld.’ 

Er rest hen nog 1 Kunstkuur-jaar. Aan mogelijke onderwerpen en ideeën ontbreekt het hen alvast niet. Ook op het vlak van differentiatie willen ze nog stappen zetten. Anke: ‘We willen de kinderen nog vaker helemaal zelf laten kiezen tussen de verschillende muzische domeinen waarbij ieder van ons drie de leiding neemt over een onderdeel. 'Iedereen een ster' heet onze Kunstkuur zodat iedereen zijn talenten beter kan ontdekken. Omdat Ines en Els intussen al stevig in hun muzische schoenen staan en zelf een activiteit kunnen leiden, kunnen we dus al meer in aparte groepjes werken.’

Wil jij ook samenwerken met een kunstacademie in jouw klas?
Dat kan!

  • Met Kunstkuur krijg je de kans om gedurende 3 schooljaren samen te werken met een academie in de buurt. Een leerkracht van de academie komt iedere week jouw team versterken en je krijgt een jaarlijks werkingsbudget ter ondersteuning. Lijkt jou dit wel iets? Lees hier meer over Kunstkuur. 
     
  • Wil je graag samenwerken met een academie, maar lijkt 3 jaar jou wat te veel? Overweeg dan zeker een dynamoPROJECT. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
     
  • Ontdek een groot aantal kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. 
  • Zin in nog meer inspiratie? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Kansen om te schitteren

En wat doet het met de leerlingen? ‘Als er muzische vorming op onze tijdlijn in de klas staat,  dan juichen ze in koor’, vertelt Els. ‘En ze groeien ook op sociaal vlak. Sommige leerlingen komen nu bijvoorbeeld sneller uit hun comfortzone. En een kind dat altijd in de picture wil staan, helpt nu vaker een stille klasgenoot. Hij weet immers dat hij over twee weken weer een kans krijgt om te schitteren. Doordat Anke op een andere manier naar de leerlingen kijkt, geeft ze een afwachtend kind ook gemakkelijker een hoofdrol. En die staat daar dan, soms tegen onze verwachtingen in, fier te blinken. Dat is zo mooi.’

Tips van leerkrachten Ines, Els en Anke

  • Het is belangrijk dat de betrokken leraren mee zijn in het muzische verhaal. Hier staan ze open om te experimenteren.
  • Een blok van 2 keer 2 lesuren (met een middagpauze tussen) om de 2 weken heeft voordelen. Vorig jaar kwam Anke elke week 2 uur. Toen kregen we veel ideeën minder goed uit- en afgewerkt. 
  • Een derde leerjaar heeft de ideale leeftijd om te experimenteren: ze kunnen al heel wat en tegelijk speelt hun stoere kantje nog niet op.

 

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Leerlingen luisteren naar geluiden: bij welk weerelement zou het geluid passen?

verbeelden

  • Leerlingen gaan zelf op zoek gaan naar geluiden bij de weerelementen. Wat klinkt als de regen, als de zon? De regenboog? Wat zou dit geluid nog kunnen zijn? Een achtbaan!
  • Met waterverf en wasco’s schilderen ze een regenboog en een onweerachtige achtergrond.

conceptualiseren

  • De begrippen uit het weerbericht kwamen weer naar voor. Donder , bliksem, hagel …

analyseren

  • Hoe werken boomwhackers? Waarom heb je ze in alle kleuren van de regenboog? Hoe volg en speel je een partituur met die gekleurde staven?

Dragers

lichaam

  • Klanken maken met je stem

voorwerpen

  • Wasco’s, waterverf, boomwhackers

taal

  • Begrippen uit de leerstof, muzikale termen

Grafische tekens

  • ‘Noten’ op de boomwhackers-partituur, schilderijtjes, pictogrammen
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School SBS De Horizon
Stedelijke Kunstacademie
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
  • Kunstkuur
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs