Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en Ines Ramakers van basisschool De Horizon in Rotem de leerstof echt tot leven.

Juf Ines en juf Els hebben elk een derde leerjaar onder hun hoede. Als parallelcollega’s werken ze nauw samen. In het verleden zetten ze ook al samen hun schouders onder twee dynamoPROJECTen. Zo leerden ze Anke, docente Woord, van de academie kennen. Met deze Kunstkuur gaan ze nog een stapje verder. 

En hoe. Hun lessen taal, WO en rekenen vormen het uitgangspunt voor de muzische lessen die ze al co-teachend geven. Elke twee weken komt Anke voor 4 uur naar de klas. De 2 derde leerjaren voegen ze op die momenten samen. ‘Zo zijn we met 3 om te begeleiden en dingen van elkaar op te pikken. Het is bovendien mooi om te zien hoe die 2 klassen intussen blenden. Ook op de speelplaats.’

‘Met beeld, dans, muziek en audiovisuele technieken herhalen en verwerken we dan de leerstof uit de andere lessen. Zo proberen we die dieper te verankeren in het cultureel bewustzijn van elke leerling. De extra ervaringen en linkjes die we leggen zorgen daarvoor. Als het mogelijk is om in die 4 uur meerdere muzische domeinen te stoppen, dan doen we dat.’ 

Samen experimenteren en leren

De voorbeelden van die aanpak zitten in een dikke map vol lesvoorbereidingen. Anke pikt er enkele uit: ‘Tijdens het WO-thema Natuur maakten we keramieken bloemen van natuurklei. Toen het krantenartikel in de lessen taal aan bod kwam, hebben we kleding van kranten ontworpen en een modeshow gehouden. Voor het thema reclame hebben ze dan weer zelf een nieuw product bedacht. Van poezenwijn tot een douchekop waar de zeep al met het water uitkwam. Dat product hebben ze dan eerst geschetst en nadien maakten ze er een reclamespot voor.’ 

Uit dat laatste voorbeeld leerden ze dat zelf filmen nog moeilijk is in het derde leerjaar. Het illustreert hoe niet alle lessen perfect volgens plan verlopen. ‘Maar dat begrijpen ze hier’, zegt Anke. ‘We vinden het belangrijk dat wijzelf en de leerlingen volop kunnen experimenteren. Ik ben docent Woord, maar probeer hier ook dans, muziek en beeld uit. Zo leren we samen.’ ‘Soms zou ik wel wat meer Anke willen zijn’, lacht leraar Ines. ‘Gewoon durven en niet te veel piekeren over wat er allemaal mis kan lopen, dat is zo’n sterkte van haar.’ 

Anke: ‘En ik kijk even vaak met grote ogen naar Ines en Els. Hoe zij met kinderen omgaan die niet meteen mee kunnen bijvoorbeeld. Ook van hun klasmanagement leer ik. In de academie zitten we nooit met zo’n grote groepen.’ 

'Iedereen een ster' heet onze Kunstkuur zodat iedereen zijn talenten beter kan ontdekken

Juf Anke - Kunstacademie Dilsen-Stokkem

Meesters van de brainstorm

Elke maandagochtend rond 11 uur heeft het drietal een online overleg om de lessen voor te bereiden. ‘Dat lukt beter dan tijdens de middag, want dan komt er vaak toch van alles tussen.’ ‘We zijn intussen meesters in het brainstormen geworden’, zegt Anke. ‘Het is dan zo fijn dat niet alle ideeën van mij moeten komen. We zijn na twee schooljaren al echt goed op elkaar ingespeeld.’ 

Er rest hen nog 1 Kunstkuur-jaar. Aan mogelijke onderwerpen en ideeën ontbreekt het hen alvast niet. Ook op het vlak van differentiatie willen ze nog stappen zetten. Anke: ‘We willen de kinderen nog vaker helemaal zelf laten kiezen tussen de verschillende muzische domeinen waarbij ieder van ons drie de leiding neemt over een onderdeel. 'Iedereen een ster' heet onze Kunstkuur zodat iedereen zijn talenten beter kan ontdekken. Omdat Ines en Els intussen al stevig in hun muzische schoenen staan en zelf een activiteit kunnen leiden, kunnen we dus al meer in aparte groepjes werken.’

Wil jij ook samenwerken met een kunstacademie in jouw klas?
Dat kan!

  • Met Kunstkuur krijg je de kans om gedurende 3 schooljaren samen te werken met een academie in de buurt. Een leerkracht van de academie komt iedere week jouw team versterken en je krijgt een jaarlijks werkingsbudget ter ondersteuning. Lijkt jou dit wel iets? Lees hier meer over Kunstkuur. 
     
  • Wil je graag samenwerken met een academie, maar lijkt 3 jaar jou wat te veel? Overweeg dan zeker een dynamoPROJECT. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
     
  • Ontdek een groot aantal kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. 
  • Zin in nog meer inspiratie? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Kansen om te schitteren

En wat doet het met de leerlingen? ‘Als er muzische vorming op onze tijdlijn in de klas staat,  dan juichen ze in koor’, vertelt Els. ‘En ze groeien ook op sociaal vlak. Sommige leerlingen komen nu bijvoorbeeld sneller uit hun comfortzone. En een kind dat altijd in de picture wil staan, helpt nu vaker een stille klasgenoot. Hij weet immers dat hij over twee weken weer een kans krijgt om te schitteren. Doordat Anke op een andere manier naar de leerlingen kijkt, geeft ze een afwachtend kind ook gemakkelijker een hoofdrol. En die staat daar dan, soms tegen onze verwachtingen in, fier te blinken. Dat is zo mooi.’

Tips van leerkrachten Ines, Els en Anke

  • Het is belangrijk dat de betrokken leraren mee zijn in het muzische verhaal. Hier staan ze open om te experimenteren.
  • Een blok van 2 keer 2 lesuren (met een middagpauze tussen) om de 2 weken heeft voordelen. Vorig jaar kwam Anke elke week 2 uur. Toen kregen we veel ideeën minder goed uit- en afgewerkt. 
  • Een derde leerjaar heeft de ideale leeftijd om te experimenteren: ze kunnen al heel wat en tegelijk speelt hun stoere kantje nog niet op.

 

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Leerlingen luisteren naar geluiden: bij welk weerelement zou het geluid passen?

verbeelden

  • Leerlingen gaan zelf op zoek gaan naar geluiden bij de weerelementen. Wat klinkt als de regen, als de zon? De regenboog? Wat zou dit geluid nog kunnen zijn? Een achtbaan!
  • Met waterverf en wasco’s schilderen ze een regenboog en een onweerachtige achtergrond.

conceptualiseren

  • De begrippen uit het weerbericht kwamen weer naar voor. Donder , bliksem, hagel …

analyseren

  • Hoe werken boomwhackers? Waarom heb je ze in alle kleuren van de regenboog? Hoe volg en speel je een partituur met die gekleurde staven?

Dragers

lichaam

  • Klanken maken met je stem

voorwerpen

  • Wasco’s, waterverf, boomwhackers

taal

  • Begrippen uit de leerstof, muzikale termen

Grafische tekens

  • ‘Noten’ op de boomwhackers-partituur, schilderijtjes, pictogrammen
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School SBS De Horizon
Stedelijke Kunstacademie
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • geluid en muziek
  • Kunstkuur
  • mediawijsheid
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
Cover Hervé Tullet Dans je mee?

WIN een boek rond dans

Het interactieve speelboek van Hervé Tullet bezorgt kleuters heerlijk lees- en dansplezier. Dit boek nodigt je...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs