Lodewijk de Koningspinguïn
Met tweehonderd waren ze, de acteurs, zangers, dansers en muzikanten van de Academie en de basisscholen van Schoten. Samen maakten ze de theaterproductie Lodewijk De Koningspinguïn met Dimitri Leue. Het werd een wonderlijke mix van dans, muziek, zang en theater.
‘We wilden onze grenzen verleggen’, zegt Ellen Dierckx, de leerkracht woord van de academie die de algemene leiding op zich nam. ‘We lieten ons inspireren door het bestaande boek Lodewijk de Koningspinguïn van Dimitri Leue. Dimitri regisseerde, inspireerde én speelde zelf ook mee. Hij coachte van meet af de docenten, acteurs en zangers. Omdat Dimitri een open en empathische persoon is, gaf hij helder inkijk in zijn artistiek proces. Dit gaf de docenten handvatten om op hun eigen manier deze ervaringen door te geven.’
‘Onze acteurs en zangers vonden we niet enkel in onze eigen academie. Ook de lagere scholen leverden jong talent. Het project bracht de leerlingen van de verschillende domeinen en klassen samen. Ze moesten letterlijk 'uit hun kot komen'. Voor sommigen was het de eerste keer dat ze op de scène stonden en deel mochten uitmaken van zo'n spektakel. Voor spelers met iets meer ervaring was het een goede oefening om een product af te werken tot op het niveau van de 'perfectie'.’
Muziek
‘Muziek speelt een belangrijke rol in Lodewijk, maar de originele muziek is pure jazz en geschreven voor big band. Daarom herschreven onze leerkrachten de muziek en tijdens de lessen compositie werd de muziek omgezet naar de instrumenten van de klas’, zegt Ellen.
‘Andere collega’s ontfermden zich dan weer over de zangers, zangkoren en onze jonge dansertjes. Al goed dat onze partner Cultuurcentrum Schoten over zo’n grote scène beschikt.’
Het was een absolute meerwaarde om samen met Dimitri de voorstelling van 'Lodewijk de Koningspinguïn' te kunnen maken. De leerlingen en leerkrachten hebben bijzonder veel geleerd van zijn artistieke inbreng.
Alles viel mooi op zijn plaats
‘Zo’n grote groep amateurkunstenaars kneden tot een samenhangende voorstelling is niet evident’, zegt Ellen. Maar de groep hing door de vele repetities sterk aaneen. Tijdens de eerste van de vier zo goed als uitverkochte voorstellingen, viel alles al mooi op zijn plaats. Ik sta zelf te kijken van hoe sommige spelers zijn open gebloeid. Want ze moeten niet zomaar wat versjes voordragen, maar een echt personage neerzetten. En alsof dat nog niet genoeg is, moet er ook nog juist gezongen en gedanst worden.’
Dimitri knikt. ‘Ik ben onder de indruk van het podiumtalent. Dat sommigen van hen nooit eerder geacteerd hebben, is nauwelijks te geloven.’
Het geheel is meer dan de som van de delen
‘De samenwerking met Dimitri en Cultuurcentrum Schoten is zeker voor herhaling vatbaar. Het was een artistieke verrijking en het heeft ons geïnspireerd om de komende jaren 'anders' naar projecten te kijken. De samenwerking tilde zowel de leerlingen als de docenten naar een hoger niveau. Het publiek genoot met volle teugen, wat de uitstraling van de school ten goede kwam.’
‘We zijn een school waar we domeinoverschrijdend werken hoog in het vaandel dragen. De samenwerking met Dimitri heeft ons alleen maar versterkt in het idee dat het samen leggen van alle talenten meer is dan de optelsom van de losse!’