Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Lodewijk de Koningspinguïn

Lodewijk de Koningspinguïn

Met tweehonderd waren ze, de acteurs, zangers, dansers en muzikanten van de Academie en de basisscholen van Schoten. Samen maakten ze de theaterproductie Lodewijk De Koningspinguïn met Dimitri Leue. Het werd een wonderlijke mix van dans, muziek, zang en theater.

‘We wilden onze grenzen verleggen’, zegt Ellen Dierckx, de leerkracht woord van de academie die de algemene leiding op zich nam. ‘We lieten ons inspireren door het bestaande boek Lodewijk de Koningspinguïn van Dimitri Leue. Dimitri regisseerde, inspireerde én speelde zelf ook mee. Hij coachte van meet af de docenten, acteurs en zangers. Omdat Dimitri een open en empathische persoon is, gaf hij helder inkijk in zijn artistiek proces. Dit gaf de docenten handvatten om op hun eigen manier deze ervaringen door te geven.’

‘Onze acteurs en zangers vonden we niet enkel in onze eigen academie. Ook de lagere scholen leverden jong talent. Het project bracht de leerlingen van de verschillende domeinen en klassen samen. Ze moesten letterlijk 'uit hun kot komen'. Voor sommigen was het de eerste keer dat ze op de scène stonden en deel mochten uitmaken van zo'n spektakel. Voor spelers met iets meer ervaring was het een goede oefening om een product af te werken tot op het niveau van de 'perfectie'.’

Muziek

‘Muziek speelt een belangrijke rol in Lodewijk, maar de originele muziek is pure jazz en geschreven voor big band. Daarom herschreven onze leerkrachten de muziek en tijdens de lessen compositie werd de muziek omgezet naar de instrumenten van de klas’, zegt Ellen.

‘Andere collega’s ontfermden zich dan weer over de zangers, zangkoren en onze jonge dansertjes. Al goed dat onze partner Cultuurcentrum Schoten over zo’n grote scène beschikt.’

Het was een absolute meerwaarde om samen met Dimitri de voorstelling van 'Lodewijk de Koningspinguïn' te kunnen maken. De leerlingen en leerkrachten hebben bijzonder veel geleerd van zijn artistieke inbreng.

Ellen Dierckx - leerkracht woord

Alles viel mooi op zijn plaats

‘Zo’n grote groep amateurkunstenaars kneden tot een samenhangende voorstelling is niet evident’, zegt Ellen. Maar de groep hing door de vele repetities sterk aaneen. Tijdens de eerste van de vier zo goed als uitverkochte voorstellingen, viel alles al mooi op zijn plaats. Ik sta zelf te kijken van hoe sommige spelers zijn open gebloeid. Want ze moeten niet zomaar wat versjes voordragen, maar een echt personage neerzetten. En alsof dat nog niet genoeg is, moet er ook nog juist gezongen en gedanst worden.’

Dimitri knikt. ‘Ik ben onder de indruk van het podiumtalent. Dat sommigen van hen nooit eerder geacteerd hebben, is nauwelijks te geloven.’

Het geheel is meer dan de som van de delen

‘De samenwerking met Dimitri en Cultuurcentrum Schoten is zeker voor herhaling vatbaar. Het was een artistieke verrijking en het heeft ons geïnspireerd om de komende jaren 'anders' naar projecten te kijken. De samenwerking tilde zowel de leerlingen als de docenten naar een hoger niveau. Het publiek genoot met volle teugen, wat de uitstraling van de school ten goede kwam.’

‘We zijn een school waar we domeinoverschrijdend werken hoog in het vaandel dragen. De samenwerking met Dimitri heeft ons alleen maar versterkt in het idee dat het samen leggen van alle talenten meer is dan de optelsom van de losse!’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Academie Schoten Muziek Woord Dans
Organisaties Cultuurcentrum Schoten
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Woordkunst-drama
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • intergenerationeel
  • literatuur en leesmotivatie
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Duurzaamheid
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Ellen Dierckx, leerkracht woord

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
Cover Hervé Tullet Dans je mee?

WIN een boek rond dans

Het interactieve speelboek van Hervé Tullet bezorgt kleuters heerlijk lees- en dansplezier. Dit boek nodigt je...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | dinsdag 3 oktober 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs