Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Lodewijk de Koningspinguïn

Lodewijk de Koningspinguïn

Met tweehonderd waren ze, de acteurs, zangers, dansers en muzikanten van de Academie en de basisscholen van Schoten. Samen maakten ze de theaterproductie Lodewijk De Koningspinguïn met Dimitri Leue. Het werd een wonderlijke mix van dans, muziek, zang en theater.

‘We wilden onze grenzen verleggen’, zegt Ellen Dierckx, de leerkracht woord van de academie die de algemene leiding op zich nam. ‘We lieten ons inspireren door het bestaande boek Lodewijk de Koningspinguïn van Dimitri Leue. Dimitri regisseerde, inspireerde én speelde zelf ook mee. Hij coachte van meet af de docenten, acteurs en zangers. Omdat Dimitri een open en empathische persoon is, gaf hij helder inkijk in zijn artistiek proces. Dit gaf de docenten handvatten om op hun eigen manier deze ervaringen door te geven.’

‘Onze acteurs en zangers vonden we niet enkel in onze eigen academie. Ook de lagere scholen leverden jong talent. Het project bracht de leerlingen van de verschillende domeinen en klassen samen. Ze moesten letterlijk 'uit hun kot komen'. Voor sommigen was het de eerste keer dat ze op de scène stonden en deel mochten uitmaken van zo'n spektakel. Voor spelers met iets meer ervaring was het een goede oefening om een product af te werken tot op het niveau van de 'perfectie'.’

Muziek

‘Muziek speelt een belangrijke rol in Lodewijk, maar de originele muziek is pure jazz en geschreven voor big band. Daarom herschreven onze leerkrachten de muziek en tijdens de lessen compositie werd de muziek omgezet naar de instrumenten van de klas’, zegt Ellen.

‘Andere collega’s ontfermden zich dan weer over de zangers, zangkoren en onze jonge dansertjes. Al goed dat onze partner Cultuurcentrum Schoten over zo’n grote scène beschikt.’

Het was een absolute meerwaarde om samen met Dimitri de voorstelling van 'Lodewijk de Koningspinguïn' te kunnen maken. De leerlingen en leerkrachten hebben bijzonder veel geleerd van zijn artistieke inbreng.

Ellen Dierckx - leerkracht woord

Alles viel mooi op zijn plaats

‘Zo’n grote groep amateurkunstenaars kneden tot een samenhangende voorstelling is niet evident’, zegt Ellen. Maar de groep hing door de vele repetities sterk aaneen. Tijdens de eerste van de vier zo goed als uitverkochte voorstellingen, viel alles al mooi op zijn plaats. Ik sta zelf te kijken van hoe sommige spelers zijn open gebloeid. Want ze moeten niet zomaar wat versjes voordragen, maar een echt personage neerzetten. En alsof dat nog niet genoeg is, moet er ook nog juist gezongen en gedanst worden.’

Dimitri knikt. ‘Ik ben onder de indruk van het podiumtalent. Dat sommigen van hen nooit eerder geacteerd hebben, is nauwelijks te geloven.’

Het geheel is meer dan de som van de delen

‘De samenwerking met Dimitri en Cultuurcentrum Schoten is zeker voor herhaling vatbaar. Het was een artistieke verrijking en het heeft ons geïnspireerd om de komende jaren 'anders' naar projecten te kijken. De samenwerking tilde zowel de leerlingen als de docenten naar een hoger niveau. Het publiek genoot met volle teugen, wat de uitstraling van de school ten goede kwam.’

‘We zijn een school waar we domeinoverschrijdend werken hoog in het vaandel dragen. De samenwerking met Dimitri heeft ons alleen maar versterkt in het idee dat het samen leggen van alle talenten meer is dan de optelsom van de losse!’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Academie Schoten Muziek Woord Dans
Organisaties Cultuurcentrum Schoten
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Woordkunst-drama
Thema
  • dans en beweging
  • drama en theater
  • geluid en muziek
  • intergenerationeel
  • literatuur en leesmotivatie
  • schoolfeest
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Duurzaamheid
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke Ellen Dierckx, leerkracht woord

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs