Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. The many the one

The many the one

Hoe diep gaapt vandaag de kloof tussen aso-tso-bso? Om dit te weten te komen brengt BRONKS leerlingen uit de derde graad van twee verschillende Brusselse scholen bij elkaar om hun verhaal te vertellen. Aan elkaar, maar ook aan een groter publiek.

The many the one is het resultaat van de kruisbestuiving tussen deze verschillende werelden. Alle deelnemende leerlingen staan op scène. En ze zijn met veel. Met heel veel. Het project toont hoe sterk een groep kan zijn, en hoe zwak die ons kan maken. Maar evengoed hoe sterk het is om soms zwak te zijn. De leerlingen spelen geen theater, ze tonen zich zoals ze zijn. Aan elkaar, maar ook aan een groter publiek.

Een intense kennismaking met 'de andere'

De leerlingen van het vijfde en zesde middelbaar van Jan Van Ruusbroeckollege en Regina Pacisinstituut werden uitgenodigd om samen zelf kunst te scheppen, zelf een toneelstuk in elkaar te steken. ‘We hebben onze leerlingen gemengd met leeftijdsgenoten uit een school uit de buurt die een volstrekt ander sociaal publiek dan ons heeft’, vertelt leerkracht Jeroen De Smet. ‘Zo creëerden we voor hen een nieuwe omgeving waarin ze zich volledig moesten geven; het werd een intense kennismaking met 'de andere'.’

‘The many the one is work in progress’, vertelt Jeroen. ‘Het grote verhaal en de precieze taakverdeling bestaat niet. Het proces is belangrijker dan het eindproduct. En dat proces bevat veel elementen: twee verschillende werelden leren elkaar kennen, geleidelijkheid, leerlingen die stilletjes aan durven zichzelf tonen, leren omgaan met falen, met emoties enzovoort. Het project liet leerlingen proeven van de kunsten en vooral het proces daar achter. De nadruk lag op het maken, en het zelf durven verantwoordelijkheid en creativiteit opnemen.’

Een echte voorstelling

De erg verscheiden leerlingengroep kreeg vervolgens de opdracht om bij theaterhuis BRONKS een eigen voorstelling in elkaar te boksen. Daarvoor werden ze begeleid door theatermakers Marij De Nys, Veerle Kerckhoven en Georgina Theunissen. ‘Ze hebben er wekenlang aan gewerkt en gerepeteerd, en het resultaat was een stuk dat verbazend goed in elkaar stak’, zegt Jeroen. ‘Zo leerden ze hoe ze op relatief korte tijd van iets vrij hopeloos naar een echte voorstelling, die sterk vanuit henzelf werd gestuurd, konden gaan.’

In contact met kunstenaars

Die opdracht werd aangevuld met een tweede en derde luik. ‘Daarnaast hebben we de leerlingen ook in contact gebracht met een aantal beeldende en andere kunstenaars. De opdracht was om hen te volgen bij hun scheppingsproces, dus terwijl ze aan het schilderen of componeren waren’, zegt Jeroen. ‘Daarover moesten ze verslag uitbrengen. Om dat te kunnen, leerden we hen omgaan met foto en film. Op die manier leerden ze zelf iets maken, volgden ze hoe andere kunstenaars scheppen, en leerden ze ook kunst verslaan. Dat gaven ze weer in een boekje met portfolio's.’

Tips van Jeroen

  • Overleg met je leerlingen wat zij willen. Vis uit wat hun ideeën zijn in een brainstormsessie.
  • Betrek er een expert bij uit het veld, iemand die de technische kant van de zaak kent en die op de leerlingen kan overbrengen.
  • Laat de leerlingen iets creëren met die nieuw aangeleerde kennis en kom zo tot een eindproduct, dat je voorstelt op een toonmoment.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Jan-van-Ruusbroeckollege
Regina Pacisinstituut
Organisaties BRONKS Theater voor jong publiek
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2011-2012
Projectverantwoordelijke leerkracht Jeroen De Smet

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs