Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. The many the one

The many the one

Hoe diep gaapt vandaag de kloof tussen aso-tso-bso? Om dit te weten te komen brengt BRONKS leerlingen uit de derde graad van twee verschillende Brusselse scholen bij elkaar om hun verhaal te vertellen. Aan elkaar, maar ook aan een groter publiek.

The many the one is het resultaat van de kruisbestuiving tussen deze verschillende werelden. Alle deelnemende leerlingen staan op scène. En ze zijn met veel. Met heel veel. Het project toont hoe sterk een groep kan zijn, en hoe zwak die ons kan maken. Maar evengoed hoe sterk het is om soms zwak te zijn. De leerlingen spelen geen theater, ze tonen zich zoals ze zijn. Aan elkaar, maar ook aan een groter publiek.

Een intense kennismaking met 'de andere'

De leerlingen van het vijfde en zesde middelbaar van Jan Van Ruusbroeckollege en Regina Pacisinstituut werden uitgenodigd om samen zelf kunst te scheppen, zelf een toneelstuk in elkaar te steken. ‘We hebben onze leerlingen gemengd met leeftijdsgenoten uit een school uit de buurt die een volstrekt ander sociaal publiek dan ons heeft’, vertelt leerkracht Jeroen De Smet. ‘Zo creëerden we voor hen een nieuwe omgeving waarin ze zich volledig moesten geven; het werd een intense kennismaking met 'de andere'.’

‘The many the one is work in progress’, vertelt Jeroen. ‘Het grote verhaal en de precieze taakverdeling bestaat niet. Het proces is belangrijker dan het eindproduct. En dat proces bevat veel elementen: twee verschillende werelden leren elkaar kennen, geleidelijkheid, leerlingen die stilletjes aan durven zichzelf tonen, leren omgaan met falen, met emoties enzovoort. Het project liet leerlingen proeven van de kunsten en vooral het proces daar achter. De nadruk lag op het maken, en het zelf durven verantwoordelijkheid en creativiteit opnemen.’

Een echte voorstelling

De erg verscheiden leerlingengroep kreeg vervolgens de opdracht om bij theaterhuis BRONKS een eigen voorstelling in elkaar te boksen. Daarvoor werden ze begeleid door theatermakers Marij De Nys, Veerle Kerckhoven en Georgina Theunissen. ‘Ze hebben er wekenlang aan gewerkt en gerepeteerd, en het resultaat was een stuk dat verbazend goed in elkaar stak’, zegt Jeroen. ‘Zo leerden ze hoe ze op relatief korte tijd van iets vrij hopeloos naar een echte voorstelling, die sterk vanuit henzelf werd gestuurd, konden gaan.’

In contact met kunstenaars

Die opdracht werd aangevuld met een tweede en derde luik. ‘Daarnaast hebben we de leerlingen ook in contact gebracht met een aantal beeldende en andere kunstenaars. De opdracht was om hen te volgen bij hun scheppingsproces, dus terwijl ze aan het schilderen of componeren waren’, zegt Jeroen. ‘Daarover moesten ze verslag uitbrengen. Om dat te kunnen, leerden we hen omgaan met foto en film. Op die manier leerden ze zelf iets maken, volgden ze hoe andere kunstenaars scheppen, en leerden ze ook kunst verslaan. Dat gaven ze weer in een boekje met portfolio's.’

Tips van Jeroen

  • Overleg met je leerlingen wat zij willen. Vis uit wat hun ideeën zijn in een brainstormsessie.
  • Betrek er een expert bij uit het veld, iemand die de technische kant van de zaak kent en die op de leerlingen kan overbrengen.
  • Laat de leerlingen iets creëren met die nieuw aangeleerde kennis en kom zo tot een eindproduct, dat je voorstelt op een toonmoment.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School Jan-van-Ruusbroeckollege
Regina Pacisinstituut
Organisaties BRONKS theater voor jong publiek
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • drama en theater
  • film en fotografie
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Digitale competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2011-2012
Projectverantwoordelijke leerkracht Jeroen De Smet

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Van fotografie naar schilderkunst | Studenten lerarenopleiding kijken naar hun omgeving en creëren eigen kunst met een verhaal

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

Leerlingen onderzoeken de luchtkwaliteit en maken een wervend filmpje van de droge onderzoeksresultaten

In de kijker

Toon alle tips →
poëzie
logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren secundair onderwijs

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2021-2022

poëzie
cover een stukje van de regenboog

WIN een boek vol kinderpoëzie

Logo Week van de Belgische Muziek

Toon je hart voor Belgische muziek en WIN

Cover Kunstzone november 2020

Win de publicatie Kunstzone rond cultuureducatie

Cover Poëziebundel Regels Nele Buyst

Win een poëziebundel voor het secundair onderwijs

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs